Svar: Ændringer af sove/puttevaner
17. august 2016
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med at I venter jer en lille ny:)
Jeg kan godt forstå, at I synes det er lidt uoverskueligt og svært at finde ud af, hvor I skal starte for at få ændret vaner... og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer, for der er flere ting, som spiller ind hos jer.
For det første er der jeres drengs alder og udvikling. Mange børn vil, når de er omkring halvandet år gamle få en periode, hvor de har rigtig svært ved at sove og hvor de vågner med gråd om natten. Det handler om at børn i denne alder begynder at få lidt mere farefornemmelse.
Det betyder, at han nu begynder at opleve verden større og mere farlig - han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han bevæger sig mere rundt, begynder at løbe, han falder, slår hul på knæet osv. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske, og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og om natten.
Han vil drømme ekstra meget i denne alder, for alt hvad han oplever om dagen, skal netop bearbejdes i drømme. Derfor vil han kunne vågne op, græde og være rigtigt ked af det. Nogle børn vågner med skrig og kan virke til at have mareridt og generelt vil børn i denne alder være meget tryghedssøgende, når de skal sove.
Det er rigtig godt og dejligt, at I gerne vil give ham den tryghed og nærhed, som han har behov for. Det er super, at I læser for ham, bliver hos ham osv. Og at I også ender med at tage ham med over i jeres seng, når I fornemmer, at det er nødvendigt for at trøste ham og få ham til at falde til ro... man skal naturligvis altid overveje sine kampe...
Men, det er også vigtigt for ham at han får en sammehængende søvn. Det er ligeså vigtigt for ham, som det er for jer. Og det er meget uhensigtmæssigt, at han får så meget flaske om natten - han skal ikke længere have flaske med den alder han har og hans afhængighed af flasken er problematisk. Uanset om I giver ham mælk eller vand i flasken, så er det uhensigtsmæssigt, fordi det gør ham afhængig af jer hele natten igennem og afbryder hans søvn. Han har et søvnassociationsproblem.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med det sted, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af jer forældre. At jeres dreng er afhængig af flasken, betyder at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder ham flasken flere gange om natten.
Det er sådan at vi alle sammen vågner mellem 10-20 gane hver nat. Vi vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og derfor vil jeres dreng også have mange små opvågninger i løbet af natten. Det er her vigtigt, at han er i stand til at komme videre i søvnen, uden at han skal have flaske i munden...
Hvordan bliver han puttet til sin middagslur? Det ritual, som han har i dagtimerne og dagplejer bruger - det samme ritual skal I bruge om aftenen. Hvis dagplejer også giver ham flaske, så skal den trappes ud - og det samme skal flasken om aftenen.
I stedet for mælk (eller vand) i flasken, så skal mængden trappes ned. Stille og roligt give ham mindre og mindre. Samtidig med at I skruer ned for mængden, så skal I øge hans indtag af rigtig mad. Han skal have mange små måltider hele dagen igennem og I bør også indføre et godnatmåltid om aftenen - gerne en godnatgrød, som kan mætte ham lidt ekstra og sikre, at han ikke går sulten i seng. Om aftenen kan han således få en grød og lidt mælk af en kop, herefter får han børstet tænder og derefter puttes han i seng - uden flaske eller andet.
Flasken skal også erstattes af putteklud, sovebamse eller lignende. Det er vigtigt, at han får en ny substitut og en ny måde at blive puttet på. Gerne noget som kan følge ham i dagtimerne og som altid er der - en bamse eller putteklud vil også fungere som substitut for jer og kan fungere som bindeled mellem dagpleje og hjem.
I skal altså give ham en ny søvnassociation, en ny måde at falde i søvn på og bruge det hele dagen, samme ritual igen og igen. Flasken skrues hurtigt ned i mængde og erstattes af noget andet tryghedsgivende. Gør det til en vane, at han skal have kluden og bamsen, hver gang han trøstes, puttes og får flasken. Sørg for at kluden/bamsen er der, samtidig med at I trapper ud af flasken.
Det bliver ikke let, for han vil naturligt protestere over, at I fjerner flasken - den er jo det mest trygge han kender. Men det er nødvendigt, for det går ud over hans trivsel og udvikling, når han drikker så meget mælk om natten. Det fjerner appetitten fra dagen og der er jo stor risiko for, at han ikke får sit behov for næringstoffer tilstrækkeligt dækket - samtidig med at søvnen ødelægges for jer alle :)
Derudover er det vigtigt, at I lige nu forsøger at skabe en helt fast dagsplan. En helt fast rytme. Det vil sige, at I skal stå op til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Han skal spise til faste tidspunkter og hverdagen derhjemme skal ligne hverdagen i dagplejen. I skal regne med, at han har brug for ca. 13-13.5 timers søvn i døgnet med den alder han har nu. Og det vil være helt okay, hvis han sover 2.5 time til middag, så skal han sove ca. 10.5-11 timers nattesøvn. Det betyder, at hvis han starter dagen kl 07 så skal han ikke puttes før klokken er 20-20.30 - så når I putter ham omkring kl 19 og han først sover 1.5 time senere, så kan det altså godt skyldes, at han ikke er parat til at sove, når I putter ham - at I putter ham for tidligt. I er derfor også nødt til at se på hans rytme for at beregne puttetidspunkter og søvnbehov :) Ligesom rytmen er vigtig for at sikre ham tilstrækkeligt med mad og væske, så han ikke behøver søge det om natten...
Det kan være en god idé at indføre godnathistorier og en snak om dagen. Det er naturligt svært for ham at slippe dagen og alle dagens oplevelser, og det er svært for ham at sætte ord på det hele, da han jo ikke er ældre, end han er - men I kan hjælpe ham med at sætte ord på. Du kan gøre det, at du f.eks. fortæller ham en historie om ham selv "der var en gang en lille dreng, der hed... han boede sammen med sin mor og sin far. Om dagen gik han i dagpleje. Her legede han med..." osv.
Du kan også gøre det, at du taler om noget helt konkret, der er sket i løbet af dagen "i morges da du stod op, fik du havregrød - mmm det smager godt", "så kørte vi i dagpleje, her legede du med..", "så faldt du. AV! Det gjorde ondt, men så fik du plaster på" og så kikker I på plasteret og mindes den hændelse. Imens du læser for ham eller taler dagen igennem med ham, så kan han ligge ved siden af dig, lytte til din stemme, finde ud af, at det er okay at ligge ned - finde ud af, at han ikke behøver stå op og hoppe rundt, men at det faktisk er dejligt at lægge sig ned og putte...
Du nævner, at han har fået dræn i ørerne på et tidspunkt, og det vil godt kunne have givet ham en erfaring med sig om, at det at sove er forbundet med smertejag og ubehag. Det er altid vigtigt, når man skal lave nye søvnvaner og søvnrutiner, at man sikrer sig at barnet ikke er syg, har ondt osv. I skal helst være inde i en god periode her:)
Det er også vigtigt, at der ikke sker en masse nyt lige i den periode, hvor I gerne vil ændre på søvnen og indføre nye rutiner. Det betyder, at det vil være ret godt, hvis I kan få ændret lidt på det hele før den lille ny baby kommer - når den lille er der, så er det naturligt svært at ændre så meget, fordi alt jo vil være nyt. Det kan være for voldsomt for jeres dreng både at skulle forholde sig til nye putteritualer samtidig med at han skal dele mor og far med en anden... Samtidig er det vigtigt, at I forældre har overskud til at tage jer af storebror, være der for ham og vise ham den tålmodighed, som er nødvendig for at det kan lykkes at ændre vaner og søvnrutiner. Hvor meget tid han har brug for, må komme an på en prøve...
Så hvor skal I starte? Jeg synes, at I skal begynde med at indføre helt fast dagsrutine og rytme med faste spisetider, sovestider, stå op tidspunkter. Alle dage skal ligne hinanden og en dagsplan kan se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, små stykker frikadelle, ½ hårdkogt æg eller lignende. Må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover 2-2.5 time
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med lidt letmælk eller måske en meget fint revet råkost, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad - badet efterfølges med god frottering i håndklædet, smøres med lidt creme osv. hvad der nu er behov for.
Tilbydes en godnatgrød - f.eks. havregrød eller mysliggrød sammen med en kop letmælk - her er klokken måske 19.30... Får efterfølgende børstet tænder
Puttes i seng med puttebamse, putteklud, godnathistorie, snak om dagen ca kl 20... Og skal som udgangspunkt ikke have vand eller mælk i løbet af natten...
Samtidig med at I indfører en helt fast dagsplan, så skrues mængden af mælk i flaske ned, så han får mindre og mindre og til sidst helt skal undvære - dette bør gøres i løbet af 7-10 dage - og så er det helt slut med flaske...
Det vil sandsynligvis være for svært for ham at gå væk fra flaske samtidig med at han så også puttes i egen seng. Jeg tænker, at I er nødt til at tage det i etaper. Det betyder, at I måske lige nu er nødt til at lade ham falde i søvn i jeres seng - så kan I sidde hos ham, læse historie osv. og give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt. Måske er I nødt til at ligge ved siden af ham til at begynde med, og kan så hen af vejen sætte jer op, så han ligger ved siden af jer.
Når han kan falde i søvn ved siden af jer og uden flaske, men med det ritual som I har indført med godnathistorie, bamse, klud osv. Så kan I flytte ham til egen seng. Her skal I beholde ritualet, så alt er som det plejer at være - eneste forskel er, at han nu ligger i egen seng og ikke i dobbeltsengen.
Hvorvidt det kan lade sig gøre at flytte ham til egen seng og på eget værelse på en gang må vurderes på det tidspunkt. Det kan sagtens være, at I vil kunne gøre det af en omgang, det kan også være, at I er nødt til at lade ham blive i soveværelset, så han ikke føler sig afvist i forhold til den lille ny. Det afhænger altså helt af, hvordan det generelt går med at få skabt nye vaner og rutiner.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvordan I kan tage en ting af gangen :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske