Brev:
Ændringer af sove/puttevaner
17. august 2016
Alder:
17 mdr.
Ændringer af sove/puttevaner
Hej Helen
Vi er en familie på snart fire og er inde i en dårlig sove og putterytme ift. til vores søn på 17 mdr. Vi håber på at kunne få lavet soverytmerne om inden han skal være storebror til 1 nov.
Vores søn har altid haft svært ved at give sig hen til søvnen og har altid haft mange opvågninger.
Når han skal puttes kl 19, kommer han i hans egen seng som står i vores soveværelse. Det vi løfter ham op i sengen, skriger han i vilden sky, sparker, er utilfreds og begynder efter et stykke tid at græde rigtig. Vi går aldrig ud af soveværelset, sidder enten ved sengenkanten eller ligger i vores seng, lige ved siden af ham.
Når mit moderhjerte ikke kan holde til mere af hans gråd, prøver jeg at være nærværende ved ham, tilbyder ham hans sut eller flaske med modermælk, synger en sang, læser en bog eller jeg snakker om hvad han har lavet i løbet af dagen - Her kommer der ofte ro på ved at han sidder og kigger og snakker. Når jeg så siger godnat og nu skal du ligge dig ned for at sove, starter det hele forfra med skrig og gråd, kaster med sutten og til sidst, kommer han op i vores seng imellem min mand og jeg.
Her får han igen tilbudt flaske eller sut, men det ender ofte med at han spæner rundt og leger eller driller mor og far som lader som om de sover. Når vi har fået nok af det bliver han igen lagt i sengen og det hele køre forfra endnu en gang.
Det tager ca. 1.5 time at putte ham, hvor han til sidst falder hen enten i egen seng eller ved os men ved hjælp af flasken. Hvis han flader i søvn i vores seng, bliver han løftet ned i hans seng.
Efter en time eller når vi går i seng, vågner han og han vil ikke puttes i hans seng igen - så han sover mellem os hele natten. Han vågner 2 -3 gang om natten nogen gange med gråd andre ikke. Her vil han kun have sin flaske. Hvis vi tilbyder sut bliver han tosset, så han får sutten bagefter. Når flasken bliver tom bliver han også sur, men nogen gange falder han i søvn inden vi får lavet en ny. Han drikker op til 500-750 ml. fra han bliver lagt i seng til vi står op. Dette resulter i at han somme tider tisser ud af bleen eller skal skiftes midt om natten.
I dagplejen sover han fra kl 12 og vågner igen mellem 13.30 og 15. De dage hvor han sover rigtig dårligt om natten, sover han ofte 2.5 - 3 timer.
Vi kunne godt tænke os at der kom mere ro på inden den lille kommer, så det bliver en god ting at sove og de ikke vækker hinanden og det hele starter som en roulette med skrig og gråd fra to sider hele natten igennem.
1. Vi har et lille værelse i forbindelse med soveværelset hvor vi godt vil have ham til at sove i egen seng (dette lykkes i en kort periode fra mange mdr. siden, indtil han fik dræn i ørerne).
2. Et tryg putteritual, hvor det kun er min mand eller jeg der putter uden for meget gråd på højst 30 min ville være lykken.
3. Og undvære flasken om natten så han ikke får alle disse opvågninger, men sover igennem kunne da også være rart.
Vi har bare ingen ide om hvor vi skal starte og hvad vi efterhånden skal gøre?
De sidste 3 dage har været forfærdelige med putning og natten, både får ham men også for os. Når han vågner om natten ca. kl. 04, er meget ked af det. Dog på en måde hvor han har skreget som om han ville have opmærksomhed, men som efterfølgende bliver til gråd. Når vi prøver at snakke til ham eller røre ham, bliver han tosset, sparker og sidder sig ud på sengekanten. Han er ked af det i ca. en time, hvor han så igen falder til ro med flasken. Ved aflevering i dagplejen disse dage, er han mut når enten jeg eller min mand aflevere og tårerne triller ned af kinden uden gråd. Han er glad for hans dagplejemor og hygger sig altid når vi henter ham. Ofte vil han ikke med hjem igen pga. leg.
Men det gør mig ondt indeni at se mit barn være ked af det, ved af aflevering med også om natten hvor man er træt og magtesløs.
Hilsen