Ændringer af sove/puttevaner

17. august 2016

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Ændringer af sove/puttevaner

Hej Helen

Vi er en familie på snart fire og er inde i en dårlig sove og putterytme ift. til vores søn på 17 mdr. Vi håber på at kunne få lavet soverytmerne om inden han skal være storebror til 1 nov.

Vores søn har altid haft svært ved at give sig hen til søvnen og har altid haft mange opvågninger.

Når han skal puttes kl 19, kommer han i hans egen seng som står i vores soveværelse. Det vi løfter ham op i sengen, skriger han i vilden sky, sparker, er utilfreds og begynder efter et stykke tid at græde rigtig. Vi går aldrig ud af soveværelset, sidder enten ved sengenkanten eller ligger i vores seng, lige ved siden af ham.

Når mit moderhjerte ikke kan holde til mere af hans gråd, prøver jeg at være nærværende ved ham, tilbyder ham hans sut eller flaske med modermælk, synger en sang, læser en bog eller jeg snakker om hvad han har lavet i løbet af dagen - Her kommer der ofte ro på ved at han sidder og kigger og snakker. Når jeg så siger godnat og nu skal du ligge dig ned for at sove, starter det hele forfra med skrig og gråd, kaster med sutten og til sidst, kommer han op i vores seng imellem min mand og jeg.

Her får han igen tilbudt flaske eller sut, men det ender ofte med at han spæner rundt og leger eller driller mor og far som lader som om de sover. Når vi har fået nok af det bliver han igen lagt i sengen og det hele køre forfra endnu en gang.

Det tager ca. 1.5 time at putte ham, hvor han til sidst falder hen enten i egen seng eller ved os men ved hjælp af flasken. Hvis han flader i søvn i vores seng, bliver han løftet ned i hans seng.

Efter en time eller når vi går i seng, vågner han og han vil ikke puttes i hans seng igen - så han sover mellem os hele natten. Han vågner 2 -3 gang om natten nogen gange med gråd andre ikke. Her vil han kun have sin flaske. Hvis vi tilbyder sut bliver han tosset, så han får sutten bagefter. Når flasken bliver tom bliver han også sur, men nogen gange ...

Annonce

... falder han i søvn inden vi får lavet en ny. Han drikker op til 500-750 ml. fra han bliver lagt i seng til vi står op. Dette resulter i at han somme tider tisser ud af bleen eller skal skiftes midt om natten.

I dagplejen sover han fra kl 12 og vågner igen mellem 13.30 og 15. De dage hvor han sover rigtig dårligt om natten, sover han ofte 2.5 - 3 timer.

Vi kunne godt tænke os at der kom mere ro på inden den lille kommer, så det bliver en god ting at sove og de ikke vækker hinanden og det hele starter som en roulette med skrig og gråd fra to sider hele natten igennem.

1. Vi har et lille værelse i forbindelse med soveværelset hvor vi godt vil have ham til at sove i egen seng (dette lykkes i en kort periode fra mange mdr. siden, indtil han fik dræn i ørerne).

2. Et tryg putteritual, hvor det kun er min mand eller jeg der putter uden for meget gråd på højst 30 min ville være lykken.

3. Og undvære flasken om natten så han ikke får alle disse opvågninger, men sover igennem kunne da også være rart.

Vi har bare ingen ide om hvor vi skal starte og hvad vi efterhånden skal gøre?

De sidste 3 dage har været forfærdelige med putning og natten, både får ham men også for os. Når han vågner om natten ca. kl. 04, er meget ked af det. Dog på en måde hvor han har skreget som om han ville have opmærksomhed, men som efterfølgende bliver til gråd. Når vi prøver at snakke til ham eller røre ham, bliver han tosset, sparker og sidder sig ud på sengekanten. Han er ked af det i ca. en time, hvor han så igen falder til ro med flasken. Ved aflevering i dagplejen disse dage, er han mut når enten jeg eller min mand aflevere og tårerne triller ned af kinden uden gråd. Han er glad for hans dagplejemor og hygger sig altid når vi henter ham. Ofte vil han ikke med hjem igen pga. leg.

Men det gør mig ondt indeni at se mit barn være ked af det, ved af aflevering med også om natten hvor man er træt og magtesløs.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor