Svar: Stor dreng spiser 5 gange hver nat og sover dårligt
17. august 2016
Alder:
5 mdr.
Kære trætte og frustrerede mor
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af din lille store dreng :) Og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og beklager den svartid, der desværre er i øjeblikket :)
For det første - der er ingen tvivl om, at alder og udvikling spiller ind hos jer. Du har en meget opmærksom dreng, der rigtig gerne vil følge med i verden og opleve - og det er super dejligt og helt normalt for alderen. Han er fysisk stor og fysisk stærk - han drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydeligt imellem om han er hjemme eller ude, om han er i din favn eller i favn hos en fremmed. Det betyder, at han i denne alder kan have svært ved at koble fra, når han skal sove. Han vil hellere opleve, følge med og mærke verden end at sove tiden væk...
Når du ammer ham, vil du sandsynligvis opleve, at han spiser, slipper, kikker efter ting, tager fat og spiser lidt igen, atter slipper, smiler til dig, tager fat, dier igen, slipper og pludrer med dig - og far kommer ind i stuen og så er det pludselig mere spændende at kikke efter far, end at spise...
Hans søvn ændrer også sammensætning og begynder rent fysiologisk at indeholde flere søvnstadier - og rigtig mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det betyder, at han i stedet for at sove - vågner op og ikke kan sove videre, selvom han umiddelbart har brug for det og du kan fornemme på ham, at han ikke er udhvilet...
Det betyder alt sammen, at man nogle gange kommer ind i en rytme, hvor barnet mere eller mindre både slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem, og det lyder som om, at det netop er dette, som er sket hos jer...
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at få skabt en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. For at få skabt en sådan rytme, så vil jeg anbefale dig, at du i en periode lægger et bad ind mellem formiddagslur og middagslur - på den måde kan du forlænge hans vågenperiode lidt, så han puttes senere til middagslur. Samtidig bliver han stimulere lidt ekstra både fysisk og mentalt og vil derefter forhåbentlig så sove en lidt længere middagslur - og hvis middagsluren kan blive lidt længere og ligge lidt senere, så kan han nøjes med en 3. lur sidst på dagen og på den måde får du skabt lidt mere rytme, som fungerer for jer begge.
Det kan godt være nødvendigt, at du i en periode også vælger at trille ham en tur i barnevognen, når han skal sove middagslur, for at se om du på den måde kan holde ham sovende. Nogle dage kan du også vælge at lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham, når han skal sove - og du må her gerne tilbyde ham brystet, når han viser tegn på at ville vågne op efter måske 30 minutter for på den måde at holde ham sovende og sikre ham den længere lur midt på dagen. Du skal lige nu ikke være så bange for at du får givet ham dårlige vaner med amning - det du arbejder på er at få skabt en rytme med tre lure og hvor middagsluren er den længste lur :) Samtidig kan du også selv få lidt hvile i løbet af dagen, hvilket der naturligt er behov for.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han får både mælk, vand og skemad nok i løbet af dagen. MEN mælk er dog stadig hans hovedindtag og hvis du giver ham for store portioner skemad, så risikerer du, at han ikke drikker mælk nok og derfor vil begynde at søge mælken = væskebehov ekstra dækket om natten. Det er derfor bedre, at du giver ham lidt mindre mængder skemad og derefter ammer ham, end at du giver ham større mængder skemad og han så afviser brystet eller ikke drikker nok.
Når det så er sagt, så er han en fysisk stor dreng og han er glad for skemad. Derfor tænker jeg, at det vil være en god idé, at du øger ham til tre skemåltider dagligt. Det vil være bedre at han spiser ½-¾ dl skemad 3 gange dagligt end at han spiser 1.5-2 dl på en gang lige nu. Hans mave skal også kunne følge med, og det er vigtigt, at han ikke får så meget skemad, at han pludselig bliver træt af det og derfor afviser det... At give ham skemad tre gange dagligt vil også være med til at skabe lidt mere rytme for ham, så grønt lys for at prøve med morgengrød nu :)
Derudover tænker jeg, at det vil være super, hvis du også kan give ham lidt agurk eller lignende i hånden, som han kan sidde og sutte på og gumle på. Du kan skære en skive, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætte den på hans tommelfinger. På den måde kan han bedre holde på den og sutte på den :) På den måde anerkender du hans lyst til at smage og spise og du forlænger spisetiden lidt, så han begynder at fornemme lidt mæthed - uden at han "overspiser" :)
Så for at svare på dit første spørgsmål - ja han må gerne få lidt mere grød og mos og du må gerne begynde at give ham 3 gange dagligt. Det er dog vigtigt stadig at holde mængden lidt nede og i stedet kan du supplere måltidet med lidt i hånden :)
Med hensyn til spørgsmål to - så kan der godt være lidt vane i at han vågner om natten og du må gerne forsøge at strække tiden mellem amningerne om natten. Bruger han sut? Det kan være en hjælp med en sut, fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper dermed både mælk og bøvser igennem systemet - uden at han får ekstra mælk i maven.
Sørg også for at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt med hovedet. Det kan du gøre ved at komme et sammenrullet håndklæde eller en lille pude ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op (han er for lille til hovedpude).
Og ja - far kan også nogle gange have held med at tage over om natten. Far dufter ikke af mælk og kan derfor have hel til at berolige med nærhed og tæt fysisk kontakt (og måske en sut), og det er okay at forsøge dette :)
Du skal regne med, at han nok har brug for 7 amninger i døgnet, og det vil være naturligt, at han bliver ammet sen aften, midt nat og tidlig morgen. Men han må meget gerne sove 3.5-4 timer imellem hver amning - det vil være realistisk. 5 timer vil være dejligt :)
Med hensyn til at sove længere tid af gangen, så handler det altså om at hjælpe ham videre både ved at putte ham senere, aktivere ham og sikre ham lidt længere vågenperioder og ved at du triller ham eller lægger dig med ham. Du skal være opmærksom på, at du igennem lang tid har puttet ham, hver gang han viser træthedstegn, gaber osv. og det er helt naturligt, for han er jo træt, når han kun sover en halve time af gange hist og her... Men nogle gange kan han også gabe fordi han keder sig og ikke nødvendigvis fordi han skal sove - og derfor vil det være okay, at du nogle gange forsøger at trække tiden lidt, afleder ham, aktivere ham - som sagt indfører et bad før middagsluren osv. for at få skabt lidt mere rytme. Og nogle gange måske kikker lidt mere på klokken end på ham...:)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 5.30-6.30: Ammes liggende i din seng og prøv om du kan strække tiden før I starter dagen. Jo senere I kan stå op, jo senere vil du kunne putte ham og jo lettere vil det være at "nøjes" med tre lure...
Morgen 8: Tilbydes ½ dl grød, evt. med lidt frugtmos. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9
Når han vågner af sin formiddagslur, er det badetid - han kan godt have behov for lidt bryst før badet - det må du prøve at vurdere
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop. Suppleres med lidt agurk i hånden at gumle på selv.
Ammes og puttes til middagslur måske omkring kl 12.30...Du må her gerne trille ham i barnevognen for på den måde at holde ham sovende et par timer - eller lægge dig med ham, så du på den måde sikrer ham en længere middagslur
Eftermiddag 15.30-16.30: Ammes efter behov
Puttes til dagens 3. lur - som måske ligger omkring kl 17 - det afhænger lidt af hvor lang middagsluren har været
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, suppleres igen med lidt agurk i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - igen afhænger tidspunktet af, hvornår han har sovet sidst og hvor lang luren har været.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes herefter tilbage i egen seng (væk fra duften af mors mælk:))
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Prøv nogle gange, når han vågner af en lur at tilbyde ham lidt vand af en kop, så du på den måde sikrer ham væske, men samtidig også lære ham, at der godt kan gå lidt tid imellem amningerne - og så amningen bliver en del af putteritualet. Ofte vil man opleve, at børn der ammes med lidt længere interval imellem hver amning begynder at spise lidt mere effektivt, når de så ammes, og dermed fylder sig bedre op og dermed også sover lidt længere og bedre lure...
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat og glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske