Stor dreng spiser 5 gange hver nat og sover dårligt

17. august 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Stor dreng spiser 5 gange hver nat og sover dårligt

Kære Helen.

Jeg har egentlig en overordnet bekymring, der hedder “søvn”, men for at du kan hjælpe mig, tænker jeg at du skal have en lidt bredere viden om min søn og hans start på livet.

Min søn er nu 5 mdr. og er en meget glad, smilende, nysgerrig, aktiv og stor dreng. Han vejede knap 4 kilo ved fødslen og de første 3 uger herefter tog han 1,5 kilo på! Den hurtige vækst er forsat og i dag vejer han knap 10 kilo og måler ca. 70 cm. Han er altså virkelig stor, og som vores sundhedsplejerske siger har han sin egen kurve - han følger altså ikke længere en af de gængse kurver. Men proportionelt hænger vægt og længde vist fint sammen.

Han har været en sulten dreng siden fødslen og jeg havde rigtig meget mælk i starten og det løb rigtig stærkt. Det resulterede i at han skreg under amning de første 8 uger, jeg vred min hjerne for at finde en forklaring og kom frem til at det nok simpelthen skyldtes at det løb for stærkt. Pludselig en dag regulerede mængden sig, der kom mindre tryk på og han stoppede med at skrige. Siden da har amningen fungeret.

Jeg har efterfølgende tænkt om han mon har taget så hurtigt på fordi han fik for meget mælk ind, pga. det hurtige nedløb, og dermed blev fyldt i maven før han nåede at mærke mæthedsfornemmelsen - altså en form for ufrivillig overspisning. Han har bøvset som en voksen mand og gylpet meget fra day one af og gylper stadig jævnligt. I det hele taget har gylp og bøvser stjålet utrolig meget søvn og givet en del uro, han vågner stadig op efter 40 min søvn pga. bøvser og så er det umuligt for ham at sove videre fordi jeg ikke kan bøvse ham ordentligt af. Man kan ligesom høre en “hydr” lyd nede i svælget og så spænder han op i kroppen og spræller og viser tegn på ubehag i ansigtet.

Jeg forsøger at holde ham oprejst i ca. 20 min efter spisning og bøvse ham godt af, men der er altid flere dernede. Dette har også gjort det enormt svært at putte ham om aftenen fordi han ikke har kunnet finde fysisk ro, så når han at blive overtræt og ulykkelig, men det er ved at blive lidt nemmere.

Hans søvn har udviklet sig således:
0-1 mdr: Sov fint om dagen uden rytme selvfølgelig, sov først sent om aftenen og ammede natten igennem pr. 1 time og 20 minutter spot on.. suk.

1-2 mdr: Sov forsat fint om dagen, begyndte at sove bedre om natten, kunne ind imellem tage et ryk på 5 timer mellem amninger og spiste derefter hyppigere ud på morgentimerne.

2-4,5 mdr: Sov elendigt om dagen – max. 30 minutter af gangen, kunne kun vugges i søvn i armene, nægtede at sove i barnevogn, ville kun sove i bæresele i bevægelse, da han ville se alt og ikke ligge ned (vejede allerede ca. 7-8 kilo, så det var tungt for min krop) og ind i mellem i slyngevugge. Sov også dårligt om natten, ammede hver 2. Time natten igennem, derudover 2-3 opvågninger med gråd hvor der skulle trøstes og vugges. Jeg tolkede det som et stort tryghedsbehov, men efterfølgende har jeg tænkt på om det kan have handlet om en kombination af nysgerrighed, reflux og sult..

Det skal tilføjes at han fik en mavevirus da han var 4 mdr gammel og her havde afføring mellem 10-20 gange i døgnet. Hans almentilstand og appetit var ikke påvirket. Da han var kommet sig startede vi på grød.

4,5-5 mdr: Vi startede på grød pga. den dårlige søvn (selvom jeg egentlig ikke havde indtryk af at han ikke blev mæt ved brystet) og det hjalp lidt om dagen, ind i mellem sover han op til 2 timer af gangen og nu også i sin barnevogn – han kan nu trilles i søvn eller vugges i slyngevuggen. De fleste nætter har været bedre, med et søvnstræk på op til 4 timer og derefter 3 timer mellem amninger.

Det er nu ca. 14 dage siden begyndte vi med grød om formiddagen, det er efterhånden optrappet til ½ dl. og efter en uge med det, fik han også ½ dl mos om aftenen. Det hjalp til at starte med på nattesøvnen, men det var desværre en kort fornøjelse.. Nu er det skiftet igen til hver 2. Time natten igennem. Det er en ond cirkel hvor brysterne er tømt om morgenen, så han dagen igennem måske ikke bliver ordentlig mæt og hvilket formentlig resulterer i at han forsøger at indhente det om natten og så kører natteshowet videre.

Jeg er efterhånden MEGET træt. Jeg kan vågne til jordens dejligste og gladeste dreng og alligevel ikke have lyst til andet end ...

Annonce

... at tude fordi jeg har været søvn depriveret i så lang tid. Der har jo været gode natteperioder, men de har været korte.

Vores “rytme” ser for tiden således ud:

5.30-6.30: Morgenamning og opvågning - han er slet ikke udhvilet (i hvert fald ikke hvis den kun er 5.30). Det er enten bøvser eller fordøjelsen der vækker ham – Han har oftest afføring omkring kl 6.00 og det betyder han sover uroligt fra kl 4.30 af og indtil han er kommet af med det. Det får ham til at vågne helt op og efter han er skiftet eller bøvset af, kan han ikke sove videre.

8.00-9.00: Ammes og puttes til lur i slyngevugge – han kan slet ikke holde sig vågen herefter. Han vågner AAALTID efter ca. 40 minutter pga. Bøvser og kan ikke sove videre. Har forsøgt at ligge ham tilbage til brystet, men han falder ikke i søvn af det og heller ikke nok til ro til at han kan puttes.

10.00-11.00: Må ammes og puttes på ny fordi den første lur var for kort, igen sover han kun 40 minutter i slyngevuggen.

11.00-13.00: Afhængigt af hvornår han sidst har spist bliver han ammet når han vågner, 1 time efter får han ½ dl grød, vi leger jeg tumler med ham og han oplever meget i disse timer, til bliver han ammet efter.

13.00-14.45/15.00: Dagens 3. Lur.. Som regel kan han derefter sove 2 timer i sin vogn, så længe den triller…(Nogle dage sover han kun 40 minutter og så ender han med 6 lure på en dag…)

15.00: Amning

ca. 16.30: puttes til dagens 4. Lur enten i vogn eller slyngevugge, her kan han ikke holde sig vågen længere. Igen sover han her kun 40 minutter også selvom han har fået en tår umiddelbart inden putning.

17.30: amning

18.00: ½ dl. mos

18.30: ind i mellem er han nødt til at sove en 5. Lur her fordi han er for udkørt af at have sovet så korte lure hele dagen nogle gange kan man strække den og holde ham vågen til putning for natten.

19.30-21.00: Ammes og puttes til natten i sin seng der støder op til vores. Tidspunktet er afhængigt af hvordan dagens lure er forløbet.

22.00-23.00: Ammes og sover videre

Herefter spiser han hver anden time natten igennem. Vi har forsøgt at ind i mellem at få ham til at sove videre uden amning, men han vågner blot 10 minutter efter igen, så enten er det dårlig vane eller også er han oprigtigt sulten. Natten igennem har han oveni amningerne ca. 2-3 skrigeture som jeg tror enten skyldes bøvser eller at han vågner for meget op og skal have hjælp til at sove videre.
Hver morgen har jeg det som om jeg har løbet en marathon.

Som du kan se er dette ikke en rytme han eller jeg trives med, Jeg føler ikke jeg laver andet end at putte ham og han kan ikke klare at være vågen ret længe, men jeg har prøvet alt for at rette ind til færre længere lure – putte med de samme ord, sang, blide strøg i ansigt, vuggen, en tung hånd, lægge ham på siden, svøb, lægge ham tilbage til brystet, men intet virker – han forstår fint han skal sove og vil gerne vil sove, men bøvser/gylp forhindrer ham, han skubber sutten ud og bliver anspændt. Jeg synes det er synd hvis han ikke har overskud til at stimulere sin nysgerrighed og udvikle sig ordentligt fordi han er træt.

Dette blev et meget langt brev, da jeg nok har været frustreret gennem et stykke tid og jeg tænker der er mange ting der kan spille ind på søvnen. Jeg vil selvfølgelig gerne have din mening om hvad jeg kan gøre, men for at gøre det mere overskueligt har jeg følgende spørgsmål:

1. Fra første bid grød og mos har han elsket det og nu hvor han får ½ dl af gangen er han helt vild efter mere når skålen er tom.. Må han få mere grød/mos af gangen? Jeg har set på dine breve at du ikke anbefaler et 3. Måltid grød før 6 måneders alderen, men er min søn mon så stor så han alligevel har brug for det allerede nu?

2. Kan jeg gøre noget for at han ikke spiser så hyppigt om natten – er det ren vane, og er det f.eks ok at forsætte med at prøve at lade far trøste ham og se om han kan sove videre uden bryst?

3. Hvordan faen får jeg ham til at sove længere tid af gangen så han er mere udhvilet når han vågner? Han er stadig meget glad, men bliver bare så hurtigt træt igen.

Jeg håber du kan hjælpe og har de nødvendige oplysninger for at danne dig et billede af problematikken. Jeg ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
en træt og frustreret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder