Svar: Putteritualer

16. august 2016

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære T

Tak for dit brev - tak for den fine beskrivelse af jeres lille dejlige pige og alle dine tanker:) Jeg kan godt høre, at du har fulgt med på sidelinjen og det er dejligt, at du har fået lyst til at skrive til mig - jeg beklager svartiden i øjeblikket :)

Du fortæller at jeres datter pludselig begyndte at reagere mod putning for 4-5 måneder siden, - og jeg tænker, at dette nok har været sammenfaldende med, at hun i denne alder har fået lidt bevidsthed om, at I ikke er forsvundet, selvom hun ikke har kunne se jer.. Indtil børn er ca. 16 måneder gamle, så tror de vi er væk, at vi forsvinder, når vi er ude af syne... For mange børn giver det naturligt en vis tryghed, netop at fornemme at mor og far stadig er der - men for nogle børn giver det et øget behov for at mærke og måske blive bekræftet i, at man stadig er der... og det lyder lidt som om, at jeres datter har haft behov for netop at mærke jer, være fysisk tæt på jer i denne periode. Og det er naturligvis helt okay:)

Det er også rigtig fint, at I har forsøgt at give hende nærheden og kontakten, I lyder til at være meget søde og omsorgsfulde forældre, men jeg forstår godt, at I gerne vil have dobbeltsengen for jer selv og at det også vil være rart, hvis hun kan blive puttet i nogenlunde tid om aftenen, så I har lidt mere rolige aftener. Hun har naturligt brug for sin nattesøvn, og I har også brug for lidt aftenro:)

Det er vigtigt, at I begynder at indføre en helt fast rytme. Med den alder hun har, så tåler hun ikke ret store udsving, før hendes indre ur gør helt ud af rytme. Det er svært for hende at mærke træthed/vågenhed og faktisk også sult/mæthed, hvis rytmen ikke kører nogenlunde ens. Så for at sikre, at hun rent faktisk er træt og parat til at sove, når hun bliver puttet, så vil det være rigtig godt, hvis dagen har samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend.

Det betyder, at I bør have et fast stå op tidspunkt hver morgen. Altså gerne stå op kl 6.30 senest kl 07 - uanset hvad dag det er. At hun spiser morgenmad, formiddagsmad og frokost til samme tid - uanset, hvad dag det er. At hun bliver lagt til middagslur kl 13-15 uanset hvad dag det er. At hun tilbydes eftermiddagsmad, aftensmad osv. til samme tid - og altså bliver puttet til samme tid hver aften...

Jeg vil skønne at hendes søvnbehov er ca. 13 timer i døgnet. Det betyder, at hvis hun står op kl 06.30-07 og sover ca. 20 timer til middag, så vil hendes puttetidspunkt nok være omkring kl 19.30-20. Altså en lille smule senere end I lige umiddelbart tænker, at hun skal puttes.

Det vil være rigtig godt, hvis I om aftenen kan indføre et bad og derefter en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Derefter får hun børstet tænder og så bliver hun puttet med klud, bamse, godnathistorie, godnatsang osv. Det ritual, som I faktisk altid har haft og som egentlig fungerer godt :)

Jeg synes, at I skal prøve at putte hende på eget værelse. Mange børn har en periode i 18-20 måneders alderen, hvor de klynger sig ekstra til deres forældre, kan vågne med gråd og nogle gange skrig om natten osv. og en sådan periode kommer ofte igen omkring 2.5 års alderen - så lige nu ligger hun aldersmæssigt der, hvor I godt kan forsøge at ændre lidt vaner og lære hende at sove på eget værelse...

Jeg tror, at I skal forsøge med tremmesengen i første omgang, fordi hun trods alt kender denne seng og fordi tremmerne sikrer, at hun ikke kan trille ud af sengen og slå sig - men I må vurdere, hvordan hun reagerer. Hvis hun protesterer voldsomt imod tremmerne, så kan I godt vælge at skifte til den nye åbne seng - men ellers vil den sandsynligvis være god at skifte til, når hun bliver ...

Annonce

... omkring 2.5 år...

I skal som sagt starte dagen til samme tid hver morgen, putte til middagslur til samme tid - og holde fast i 2 timers middagslur. Hun skal så vidt muligt ikke begynde at forlænge sin dagssøvn. Og så skal I om aftenen prøve at putte hende så sent, at du med sikkerhed ved, at hun er træt nok til at kunne sove - også selvom det betyder, at hun i en periode vil komme til at mangle søvn.

Det handler om at lære hende, at putning ikke skal vare en time til halvanden, men forbindes med et ritual, som tager måske ca. 15 minutter. Som det er lige nu, så lærer hun, at det at blive puttet betyder, at I ligger i sengen, læser, putter, går, hun rejser sig, går ind til jer, hun følges i seng igen, hun hopper rundt, leger osv. Og I skal putte hende så sent, at I er sikre på, at hun kan falde nogenlunde hurtigt i søvn, så I kan få lært hende det ritual, som I gerne vil lære hende :)

Det betyder, at hvis hun lige nu ikke kan sove før kl 21.30, så skal du ikke putte hende før kl 21.30 - og samtidig med dette, så skal hun stadig op til samme tid hver morgen, og hun skal stadig kun sove 2 timer til middag. Hun skal altså ikke forlænge sin nattesøvn om morgenen, og hun skal ikke forlænge sin søvn om dagen - det er søvnen om aftenen som på sigt skal forlænges. Selvom hun sover sent, så skal I altså vække hende om morgenen, hvis hun ikke vågner af sig selv og det samme efter middagsluren...

Og om aftenen skal I så arbejde på at rykke puttetidspunktet stille og roligt frem. Det vil sige, at du f.eks. starter med at putte hende kl 21.30, 21.15, 21.00 osv. indtil du rammer det puttetidspunkt, der passer til jeres datter. I vil ikke kunne flytte tiderne aften efter aften, nogle aftener skal du holde fast i samme tid - så hun f.eks. puttes kl 21 flere aftener i træk. Pludselig kan hun så måske blive puttet kl 20.15 og så gør du det - men aftenen efter er hun først parat 20.45, og så putter du der og holder så fast i dette tidspunkt nogle aftener, imens du følger samme putteritual igen og igen.

Jeres datter kender ikke klokken og hun ved derfor ikke, at puttetidspunktet ændrer sig. Det er vigtigt, fordi hun så netop lærer, at det at komme i seng betyder at hun får læst historie, I taler lidt om dagen, du synger en sang, hun putter med sin bamse osv. Det er sådan ritualet er, det er sådan det foregår... og stille og roligt flyttes puttetidspunktet så frem.

Hun vil komme i søvnunderskud i nogle dage, men det er okay - det er netop vigtigt, at hun stille og roligt får en indre fornemmelse af træthed og har lyst til at komme i seng, har behov for at komme i seng - og det er dejligt at komme der:)

En dagsplan kan se således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand eller letmælk af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt.

Frokost 11.30-12: Rugbrød, stykker af kogte grøntsager, frikadelle, ½ hårdkogt æg, eller hun kan få varm middagsmad.. vand af kop.

Puttes til middagslur og sover mellem 13-15

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, en portion frugtgrød med lidt letmælk eller måske lidt yoghurt med drys.. vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Godnatgrød eller andet natmad - f.eks. banan eller rester fra aftensmaden - f.eks. en gnavefrikadelle sammen med lidt rugbrød. Vand eller letmælk af kop. Får børstet tænder.

Puttes til natten ca 19.30-20 - men lige nu senere, for at lære det :) Puttes med bamse, putteklud, godnathistorie og sang :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor