Putteritualer

16. august 2016

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Putteritualer

Kære Helen

Jeg har siden vores datter er født fulgt dig på hjemmesiden og i bøger og er altid blevet klogere. Nu håber jeg, at du kan hjælpe os med nogle gode sovevaner til vores dejlige pige, som er 20 måneder. Det har længe været svært at få hende til at sove, og vi synes, at det går den forkerte vej.

Jeg vil gætte på, at det er 4-5 måneder siden, at det ændrede sig nærmest fra den ene dag til den anden, at hun pludselig ikke ville sove i sin tremmeseng, som står ved siden af vores seng - uden jeg dog kan kæde det sammen med en bestemt anledning eller episode, der har udløst det. Inden da havde jeg et fast putteritual, hvor jeg læste en bog med hende i en stol i vores soveværelse. Herefter sang jeg en sang, og så blev hun lagt i i tremmesengen, hvor hun lå og ”nynnede/brummede” sig selv i søvn. Det var meget let at putte hende, vi brugte måske 10-15 minutter på den sidste del med at læse og synge og sige godnat.

Hun har aldrig brugt sut, men hun har en bamse/sutteklud, som hun putter i munden, når hun skal sove. Men da hun pludselig ikke ville sove i sin egen seng længere og grædende stod og ruskede i tremmerne, begyndte vi at putte hende i vores seng. Det var ok i en periode, men det begyndte at tage utrolig lang tid (45-60 minutter), før hun var faldet i søvn. Allerhelst skulle hun ligge og nulre mit hår, mens hun nynnede sig i søvn. Jeg prøvede derfor at få hende tilbage i sengen, og det lykkedes også i en periode ved at jeg brugte dit råd om at ”lægge vasketøj sammen” inde i soveværelset. Der startede vi med at putte i dobbeltsengen, og så lagde jeg hende ned i tremmesengen efter at have læst og sunget for hende, hvorefter jeg så ”ordnede vasketøj”. Skiftet til tremmesengen var hun ikke helt tilfreds med, men det gik.

I en periode faldt hun også nogle gange i søvn i dobbeltsengen, og så lagde jeg hende så ned i tremmesengen i sovende tilstand. Men for nogle uger siden blev hun utrolig ked af det, da jeg ville lægge hende i tremmesengen i halvvågen tilstand, hun græd og græd, og hun var så ulykkelig og utrøstelig, så jeg følte, at hun opfattede det som et svigt at blive lagt væk. Så jeg tænkte, at hvis hun havde brug for at sove i vores dobbeltseng for at føle sig tryg og sikker, så skal hun selvfølgelig have lov til det. Så vi puttede igen i dobbeltsengen, hvor hun så også fik lov til at sove.

Da det tager lang tid for hende at falde i søvn, lod vi hende efter putteritualet ligge selv i dobbeltsengen efter at have læst bog og sunget, mens hun så lå og nynnede, og vi sad i stuen. Jeg fortalte hende, at jeg var i stuen, og det var ok. Men nu er hun begyndt at stå op af sengen – muligvis har hun første gang lige ville tjekke, at jeg var i stuen. Nu har det imidlertid udviklet sig til en dårlig vane, at hun står op og render rundt inde i soveværelset, flytter lidt rundt på Bamse, tager dynen hen til døren for at ligge der, henne og kigge ud i stuen. Den seneste udvikling er, at hun i selve putteritualet kan finde på at sige ”mor i stuen”, så hun forsøger at sende mig ud, så hun har frit spil til at hoppe ud af sengen igen.

Fordi det ikke fungerer optimalt, er tidspunktet for, hvornår hun bliver lagt i sengen, blevet trukket ud fra vores side, så det efterhånden er blevet senere og senere, hvilket selvfølgelig er forkert. Nogle gange er klokken blevet 20.30, før hun var i seng, og så har det alligevel varet 1 times tid, før hun er faldet i søvn. Konsekvensen er selvfølgelig en utrolig træt lille pige om morgenen, og det er synd for hende, at vi ikke kan få det til at fungere bedre for hende. Vi er ved at skrue puttetidspunktet tilbage til kl. 19.00, fordi jeg tænker, at det nok er et godt tidspunkt for en næsten 2-årig pige. En enkelt faktor, der dog vil komplicere dette, er, ...

Annonce

... at hun som noget relativt nyt er begyndt at lave stort i bleen ca. 20.00-20.30. Men hvis det lykkes, at få hende til at sove ved 19-tiden, så må vi vel bare skifte hende i sovende tilstand?

Vores rytme i hverdagen er ikke fuldstændig fast. Jeg har enkelte dage, hvor jeg møder lidt senere, så nogle gange bringer jeg hende til dagplejen kl. 7.15 og andre gange er den først 9.00. Det er egentlig bevidst, fordi jeg synes, at hun ikke skal have så lang en dag i dagplejen, hvor hun dog er rigtig godt tilpas. Hun bliver altid hentet ml. 15.30-16.00, fordi hun sover typisk 2 timer hos dagplejen – ca. Til kl. 15.00. Men måske ville det være bedre for hende, at hun har en helt fast rytme. At vi altid står op kl. 06.30, at hun altid er ved dagplejen kl. 07.15 osv.? Så hun har en fast rytme?

Når hun sover hos os, rækker hun ud efter mig i løbet af natten, for at mærke at jeg er der. Hun sover ikke altid igennem, men vågner og klynker lidt/ vil rejse sig, men når hun ligger ved siden af mig, kan jeg hurtigt tysse på hende, så hun falder i søvn med det samme. Hun vil om morgenen rigtig gerne bæres på og nogle gange også helst spise morgenmad på skødet af mig eller hendes far, så på den måde søger hun nærhed. Men hun er samtidig en glad pige, som er nysgerrig på verden.

Når vi er ude, går hun gerne på opdagelse, og i ferien kiggede hun sig ikke altid tilbage for at se, om vi nu følger med, så selvom hun altså lige skal tjekke, at jeg er der om natten, så er hun er ikke bange af natur eller usikker. Fra hun var 4 måneder, begyndte jeg at gå til sport igen en gang om ugen om aftenen, efter amningen desværre var gået i stå, og far derfor kunne give flaske. Så der var far på alene med hende, og det hygger de sig begge med. Han har også en ugentlig dag, hvor han er væk om aftenen. Jeg har også med mit arbejde været ude at rejse ganske få gange, hvor jeg har været væk et par dage. Og det har også fungeret uden at hun har været specielt ked af det.

Hvis hun har behov for at sove hos os i dobbeltsengen, så er det selvfølgelig ok. Men det er frustrerende for os, at det tager så lang tid, før hun falder i søvn – og især nu også at hun render rundt i soveværelset. Det tager lige de timer, hvor man selv kan koble lidt fra efter en lang dag. Så det frustrerer os meget, at det tager over en time fra det øjeblik, hun ligger på puden.

Men vi har også fået fat i en ny seng, som er uden tremmer i siden. Nu overvejer vi, om vi skal bytte den ud med tremmesengen, da jeg mener at have læst, at nogle børn på et tidspunkt ikke vil sove i tremmeseng. Måske kunne sengen også have nyhedens interesse, så hun kunne have lyst til at ligge i hendes nye seng uden tremmer, der kan stå ved siden at dobbeltsengen. Den er selvstændig, men der er lettere adgang til dobbeltsengen…? På sigt synes jeg jo, at hun skal ud af soveværelset, men jeg er usikker på, om det ikke bliver for voldsomt et skifte fra at putte og sove i dobbeltsengen til at sove alene i ny seng på børneværelset, som ligger på den anden side af stuen. Hun opholder sig ikke særlig tit i børneværelset, da hun mest leger i køkkenet, hvor vi er, da børneværelset ligger på førstesalen, hvor vores soveværelse også er.

Nu skriver jeg til dig først, så vi ikke får sat den forkert i gang.

Så mine spørgsmål er:

1) Hvordan kan få et bedre putteforløb – kortere og uden at hun springer rundt/ står op af sengen

2) Hvornår bør vi putte hende – og skal vi have en helt fast rytme for hende - også med tidspunkt for hvornår vi står op, bringer til dagpleje. Hvis ja, hvordan kan den se ud?

3) Skal vi prøve at lægge hende i den nye seng – hvis ja, hvordan skal vi introducere den?

På forhånd tak for hjælpen

Beklager længden på brevet.

De bedste hilsner fra
T

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet