Svar: 9 mdr. vugges i søvn, dag og nat

14. august 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Iben

Tak for dit brev - velkommen til og beklager den lange svartid i øjeblikket! :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Dagsplanen og rytmen du sender lyder rigtig fin og meget alderssvarende. Det er rigtig godt, at I forsøger at køre en nogenlunde fast rytme. Det vil sige faste spise og sovetider, da det vil påvirke hendes indre ur og dermed hjælpe hende til at spise og sove bedre hele døgnet igennem.

Det lyder naturligt for hendes alder, at hun har svært ved at overgive sig til søvnen, svært ved at koble fra - hun vil hellere lege, følge med, opleve og mærke verden og protesterer naturligt derfor mod søvnen. Det er derfor super fint, at I har fornemmet behov for dette og derfor trækker søvnen lidt, så hun er vågen ca. 3 timer mellem formiddagslur og middagslur, så I på den måde sikrer jer, at hun rent faktisk er parat til at sove.

Det er også super, at I giver hende mad i stykker, lader hende spise selv og anerkender hendes lyst til netop at styre tingene lidt mere selv - og samtidig forsøger at supplere med lidt på en ske, så hun bliver fyldt lidt ekstra op. Det er på samme måde rigtig fint, at du har skåret antallet af amninger ned - ofte vil 3 amninger i døgnet være passende i denne alder og i 10 måneders alderen passer det med 2 amninger...

Så langt så godt...

Men - jeres datter har et søvnassociationsproblem. Hun er afhængig af at blive vugget, afhængig af at skulle være i bevægelse, når hun skal sove. Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn (eller f.eks. i slyngevugge).

De gode søvnassociationer er gode, fordi de hjælper barnet med at sove i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Jeres datter er afhængig af at blive puttet i sin slyngevugge, hvor I så kan vugge hende - alternativt skal hun vugges i jeres arme eller trilles i sin barnevogn - hun skal være i bevægelse, for at kunne sove. Både for at falde i søvn, men også for at kunne holde sig sovende...

I kan gøre lidt forskelligt for at minimere hendes behov for at blive vugget:

1) En mulighed er, at du lægger dig sammen med hende, når du f.eks. ammer hende om aftenen. Når du ligger ned og ammer hende, så lærer hun at falde i søvn liggende ved siden af dig - og uden at skulle være i bevægelse, uden at skulle gynges eller vippes. Der er dog en risiko for, at hun så i stedet bliver afhængig af dit bryst, når hun skal sove - derfor skal du her sikre dig, at hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men i stedet når dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Du skal naturligvis også sikre dig, at hun ikke kan trille ned af sengen og komme til skade.

2) En anden mulighed kan være, at I putter hende i tremmesengen og f.eks. sætter hjul eller bedrockers på sengen. Det giver mulighed for at putte hende i seng og vænne hende til denne - men samtidig kunne bevæge sengen lidt, så hun stadig har mulighed for at fornemme lidt bevægelse, når hun skal sove.

3) Så er der også sådan, at behovet for bevægelse og vugning normalt skal udtrappes gradvist og dette gennem hele dagen. Det betyder, at når I putter hende i slyngevugge eller i barnevogn, så starter I med at vugge eller triller hende, som nu. Men når hun er stille, så holder I barnevognen stille eller stopper med at vugge hende. Hvis hun klynker eller græder, så ...

Annonce

... bevæger I vognen eller slyngevuggen igen, og når hun er stille, bare ligger og kikker, så holder I vognen eller vuggen stille... På den måde kan I gradvist lære hende, at hun ikke behøver være i bevægelse for at sove.

Mange børn har svært ved at komme fra slyngevuggen over i en stillestående seng og her kan I følge denne skridt-for-skridt plan:

- Start med at indføre beroligende lyde. Det kan være ”sshh-sssh” eller "ssåå-såå", det er de små ord, I ofte også bruger, når I trøster hende. Nogle har glæde af at bruge en spilledåse eller anden form for beroligende musik, som tændes hver gang barnet skal sove og som dermed forbindes med søvn og giver ro.

- Start med at øve det om dagen før formiddagslur og middagslur, og det fungerer der, så kan rutinerne overføres om aftenen/natten.

- Indfør en putteklud, der dufter lidt af mor. Det kan virke lidt beroligende og kan samtidig også minde om de stofsider, som hun netop har omkring sig, når hun sover i slyngevuggen.

- Hvis I har mulighed for det, så sæt slyngevuggen op der hvor I ønsker, hun skal lære at sove, så omgivelserne er de samme.

- Når I putter i slyngevugge, så begyndt som nævnt ovenfor at vugge mindre og mindre. Samtidig med at I bruger lyde, beroligende ord, putteklud osv. , så hun kan mærke, at I er der og så der er genkendelighed. Hvis hun klynker, så vugger I hende, når hun er stille, så holder I slyngevuggen stille. Vugge og holde pause, så hun vænnes til mindre og mindre bevægelse.

- Det kan være en god idé at bruge en voksipose, sovepose eller lignende, så hun stadig føler sig omsluttet og tryg, når hun skal sove. Når hun flyttes fra jeres favn, så læges hun i stedet i sin tremmeseng og ikke i slyngevuggen. Kluden, de beroligende ord osv. følger med, så hun kender det hele.

- Nogle børn har glæde af en sengehimmel, som kan give samme fornemmelse af at ligge i en hule.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

- Hvis hun er tryg og glad for sin barnevogn, så kan det også være en idé at tage kassen af barnevognen og stille den i tremmesengen. Så puttes hun under kalechen og får stadig få hulefornemmelse og ro - og lærer også at sove i sin tremmeseng. Kalechen kan slåes ned og hun kan på den måde gradvist vænnes til rummet og til tremmesengen... ligesom bedrockers som sagt kan bruges en overgang...

- Det er vigtigt, at hun hele tiden kan mærke, at I er der. Stå ved hende, brug jeres hænger på hendes krop, hjælp hende til fysisk ro med nærhed :)

Jeres datter er i separationsfasen netop nu og det er en svær alder, som naturligt giver urolig søvn. Det kan være en god idé med en godnatgrød og da hun ikke er meget for dette, så kan I give hende små rugbrødshapsere med banan i stedet... Det kan have lidt samme effekt :)

Et bad om aftenen vil også være en rigtig god idé, fordi det kan hjælpe hende til større fysisk ro i kroppen, så hun bedre kan slappe af. Så en aftenrutine kunne se således ud:

Aften 18-18.30: Familiemad som nu, hvor der er mad i stykker og også lidt moset mad. Vand eller mme af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme eller lignende efterfølgnende.

Tilbydes lidt natmad - det kan være rugbrødshapsere med banan, mme eller vand af kop. Får børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften: Evt. amning og derefter tilbage i egen seng.. Det afhænger lidt af, hvordan I fornemmer at det fungerer bedst. Du skriver, at du ikke længere ammer om natten, og hvis du synes det er bedst sådan, så er det også helt fint - hun suppleres jo med mme af kop, så hun får sin mælk :)

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina