9 mdr. vugges i søvn, dag og nat

14. august 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

9 mdr. vugges i søvn, dag og nat

Kære Helen

Først og fremmest, tak for nogle gode bøger.

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte.

Vores datter er 9 mdr, født 4 dage over tid og med et helt normalt fødsels- og graviditetsforløb.

Hun er en stædig lille dame, og det kommer virkelig til udtryk for tiden.
Hun vil frem i verden, og har ikke tid til at spise og sove. I 4 mdrs alderen kæmpede jeg dagligt med at få hende til at spise ved bryst, og det har varet ved, indtil vi er begyndt at trappe ned for amningen.

Vi forsøger at følge din dagsplan, men har en del udfordringer mht søvn.

I øjeblikket vågner hun kl. 5 og er meget vågen, også selvom hun ikke er helt klar til at stå op. Den eneste måde vi kan få hende til at sove videre, er ved at vugge hende i slyngevugge. Det lykkedes som regel efter 20-30 minutter, hvorefter hun sover til mellem 6 & 7.30.

Så får hun morgenmad (grød af en art), som hun ikke gider spise. Hun accepterer kun skeen hvis hun ikke er opmærksom på hvad der sker. (Af samme grund har jeg svært ved at se hvordan vi skal indføre en godnatgrød)
Giver man hende brød går det bedre med spisningen.

Hun er vågen ca 3 timer og puttes herefter til formiddagslur, i enten slyngevugge eller barnevogn. Oftest er det slyngevugge (hvor hun vugges i søvn). Hun sover bedre i slyngevuggen, på en god dag 1.5-2 timer i rap. Ellers 35-40 minutter. Nogle dage skal hun vugges videre efter 35-40 minutter.
I barnevogn skal hun ligeledes køres i søvn, og vågner ved den mindste lyd efter 35-40 minutter!! Indimellem kan hun også sove 1.5 time uden opvågninger i barnevognen.
Formiddagsluren er den lur hvor hun sover bedst.

Til frokost får hun rugbrød hapsere, som hun selv spiser. Ofte får hun lidt hjælp. Det er det måltid hvor hun normalt spiser mest. I øjeblikket spiser hun dog minimalt til alle måltider.

Ammes inden eftermiddagslur.

Hun puttes til eftermiddagslur ca 3 timer efter hun er vågnet fra formiddagslur, ellers er det umuligt at få hende til at sove. Da hun som oftest sover dårligt om eftermiddagen, prøver vi nogle gange at trække den lidt så vi ikke skal forsøge os med en 3. lur! For tiden er hun dog en evighed om at overgive sig, og sover derfor alt for sent i ...

Annonce

... forhold til nattesøvnen.
Om eftermiddagen puttes hun oftest i slyngevugge, da hun med sikkerhed vågner efter 35-40 minutter i barnevognen.

Så får hun eftermiddagsmad. Grød eller bolle. Hun gider ikke grøden hvis hun skal mades, det går bedre hvis den kan skæres i bidder. Frugtsmoothies/frisk frugt/skorper, hun selv kan spise ryger direkte ned.

Aftensmad er ca kl. 18/18.30, vi forsøger at lave babyvenlig mad, og mad hun selv kan spise. Mængden varierer meget.

Til alle hovedmåltider får hun mme i kop (da vi forsøger at vænne hende til smagen. Ellers får hun vand.

Når hun viser tegn på at være træt bliver hun badet og herefter ammet/puttet.

Hun bliver puttet omkring kl. 20, eller ca 4 timer efter hun er oppe fra lur.
Her ammes hun.

Hun er træt under amning, og døser hen, men vågner op lige så snart hun rammer madrassen. Så er det straks op at sidde/stå. Jeg lægger hende ned, giver hende en kys og siger godnat. Sådan kan det blive ved. Hun er træt, men kan/vil ikke overgive sig. Det ender i gråd og i en længere periode ammede jeg hende igen, hvorefter hun gik kold. Nu lægger vi hende direkte i slyngevuggen og vugger hende i søvn, hvorefter vi flytter hende i ned i sengen. Vi forsøger at flytte hende mens hun stadig er bevidst om hvad der sker.

Nattesøvnen er som oftest 10 timer.
Hun "vågner" mindst 2 gange, gerne midnat og mellem 4-5.30. Jeg er for nylig stoppet med at amme hende om natten, da det ikke har været pga sult hun er vågnet, og da det ikke har hjulpet på hendes søvn alligevel. Hendes opvågninger har ikke ændret sig, og hun brokker sig ikke over manglende amning.
Når hun vågner ved midnat skal hun op og vugges lidt i armene, og så kan hun sove videre . Når hun vågner tidlig morgen er vi nødt til at putte hende i slyngevuggen for at hun ikke står op.

Og her kommer så mine spørgsmål.

Hvordan kommer vi af med at skulle vugge/køre hende i søvn? Og har du gode råd til at få hende til at sove hele natten? Er det urealistisk at forvente at hun kan det?
Hun har aldrig været et barn der bare lagde sig til at sove.
Beklager den meget lange smøre, vil bare have alle detaljerne med.

Ser frem til at høre dine tanker.

Med venlig hilsen
Iben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene