Svar: Sove selv hvordan

9. august 2016

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Julie

Tak for dit brev og velkommen til - og jeg beklager svartiden i øjeblikket :)

Hvor er det dejligt at høre, at jeres dreng har fået cochlear implant, og at det fungerer. Jeg synes, det lyder rigtig fint, at du putter ham med dem på, så han kan ligge og lytte til din stemme - og at du så fjerner dem, når han sover. Så længe han er så lille, er det for farligt, hvis han putter dem i munden. Han er for lille til at håndtere det - når han bliver ældre, vil han højst sandsynligt selv lære at tage dem på, hvis er faldet af i løbet af natten... men lige nu skal du gøre, som du gør :)

Det lyder for mig som om, at I er nødt til at tage tingene lidt i etaper. Det er super fint, at du gerne vil lære ham at sove i sin egen seng - og det kan du også sagtens vænne ham til. Men lige nu ammer du, han falder i søvn tæt sammen med dig, og det vil være for voldsomt, hvis du fra den ene dag til den anden pludselig putter ham "væk fra dig".

Han skal tilbydes et alternativ til brystet. Jeg vil anbefale, at du indfører et aftenbad og efterfølger dette med en godnatgrød. Det kan også være en banan, et stykke rugbrød sammen med en frikadelle fra aftensmaden eller lignende. Men så han får lidt mad i maven, lige før han skal i seng. Han kan få lidt lun letmælk af en kop eller lidt vand sammen med maden. Derefter skal han så have børstet tænder, og så skal han puttes.

Det vil være en god idé at introducere en puttebamse, slaskedukke, putteklud eller lignende nu. Den skal følge ham dag og nat - være en fast følgesvende, som du giver ham, når han er træt, ked af det, sidder og putter på skødet, som han har hos sig, når I kører bil osv.

Og så vil det være en god idé at introducere en godnathistorie. Det skal være en helt simpel historie med korte sætninger og enkle billeder, hvor du læser højt, viser ham billedet, læser igen, viser ham billedet. Så I får talt lidt om det I læser om.

Og så en godnatsang. Sangen afslutter hele ritualet, det er her han lukker øjnene og endelig overgiver sig til søvnen.

Jeg vil anbefale, at du stiller tremmesengen i soveværelset tæt ved din seng. Du kan evt. tage tremmerne af den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt i orden. Den fysiske afstand mellem din seng og hans seng bør være så kort som muligt.

Start som nu med at du ammer ham i din seng, så alt er som det plejer. Introducer puttebamse, putteklud - hvad du/han nu har valgt.

Herefter vil det være rigtig godt, at du forsøger at undgå amning - han har jo fået mælk og ...

Annonce

... grød før sengetid. Lad han stadig ligge ved siden af dig, men prøv at undgå brystet. Put ham stadig med putteklud, bamse.

Introducer godnathistorie. Prøv om du kan komme til at sidde op, så han ligger ved siden af dig. Han mærker stadig at du er der for ham, men han lærer, at han godt kan ligge ned imens at du sidder. Syng gerne for ham, lige før han falder helt i søvn.

Når han kan dette, så er det tid til at putte ham over i tremmesengen fra starten. Han puttes med sin klud, bamse, du sidder ved siden af ham, som du plejer. Og han ligger ned - men nu i sin seng. Og du læser - du gør altså præcist som du plejer at gøre, eneste forskel er, at amningen er helt væk og han puttes direkte i egen seng. Og når han så kan puttes på denne måde, så flytter du hans seng ind på børneværelset og gennemfører ritualet igen.

Jo mere genkendelighed, jo bedre. Små skridt, hvor du helt tiden ændrer lidt af gangen, indsætter nye, tryghedsgivende ritualer, som så kan følge med og give tryghed i takt med at du lærer ham, at han godt kan sove selv :) Måske kan du gå lidt hurtigere frem, måske ikke - det kommer an på en prøve.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være rigtig fint at bruge en babyalarm, så hvis han vågner og græder om natten, så kan du stadig komme ind til ham, hjælpe ham og reagerer på ham :)

Med hensyn til amning om dagen, så lyder det som om, at I har et ritual om at mødes på denne måde. Når du beslutter dig for, at det skal være slut, så må du holde fast i den beslutning. Han vil naturligt blive ked af det, og vil ikke kunne forstå, hvorfor han ikke må mere. Det kan hjælpe ham at sætte ord på, forklare ham, at det er slut. Ligesom tallerken er tømt for mad eller bogen klappes i, og der ikke er mere historie, og du signalerer "slut" med dine hænder, imens du siger "slut" - ja så er brystet også slut. Så når han søger dine bryster og viser tegn til at ville ammes, så kan du signalere og sige "slut". Samtidig kan du så tilbyde ham lidt at drikke, lidt frugt eller lignende, så du ikke overhører hans behov for væske eller mad.

Han vil naturligt blive frustreret og ked af det, når du pludselig nægter ham brystet. Det er her vigtigt, at du husker på, at bryst og mor jo er to forskellige ting - så at han skal undvære brystet betyder ikke, at han også skal undvære dig. Du kan holde om ham, du kan kysse ham, kramme ham, give ham masser af nærhed og fysisk kontakt, vise ham, at du stadig er der for ham, elsker ham og vil ham - men brystet er slut.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.