Brev:
Søvnrutiner - 8 mdr.
9. august 2016
Alder:
8 mdr.
Søvnrutiner - 8 mdr.
Hej Helen
Vi har nogle spørgsmål (og undren) fra sidste brev til dig.
Ved sidste brev nævnte du, at vores søn var i separationsfasen og derfor ikke ville sove i egen seng og havde brug for nærhed. Sandheden er bare, at det ikke er noget nyt. Ligesom jeg skrev i brevet, havde han altid været sådan. Så det er aldrig gået godt med at falde til ro. Hvad gør man så?
Du skrev en daglig rutine, som passer dårligt med hverdagen og det virkelige liv i en vuggestue.
Vores søn vågner kl. 5.30, skal sove en kort formiddagslur kl. 8-9 (den tid er bestemt af vuggestuen), spise frokost 10.30 (bestemt at vuggestuen) og have middagslur nær 11.30-12 (bestemt at vuggestuen).
Så hvad så med resten af dagen? For jeg har svært ved at holde ham vågen og glad en hel dag fra kl. 13.30 til kl. 19-20. Omvendt er det jo først kl. 16-17, at han er meget træt, men ved at ligge ham her til en kort lur, sover han jo først meget sent på aftenen og får skubbet hele nattesøvnen, hvilket jo heller ikke fungerer.
Det med at kunne trille en tur med ham i vognen om middagen, det fungerer ikke helt med, at han skal starte i vuggestue, hvor han ikke kan trilles med. Derfor jeg manglede råd. For han skal jo falde til ro selv, og lige nu vil han ikke engang ligges ned i barnevognen uden han sætter i gråd og skriger. Og rejser sig mange gange, selvom han viser træthedstegn. Han skal være dødtræt før jeg kan ligge ham og trille en kort lur kun - for tiden. Men det går jo ikke i en vuggestue, at de skal nå helt derud med ham, før det fungerer. Vuggestuen siger, jeg skal begynde at vugge ham kun på stedet - måske er jeg en for blød mor, men han græder og græder og rejser sig, og jeg ligger ham og sådan bliver det jo ved, og det er bare trist at gøre ved ham.
Jeg har tidligere prøvet at amme ham sen aften, med det resultat at han bare vågner en time senere igen og vil ammes. Han vågner derfor ikke fordi han er sulten, men bare fordi. Vil du alligevel råde os til det og "håbe" at det en dag bliver bedre (til trods for at han bliver ammet meget).
Min søn plejer ikke at falde i søvn i favnen om dagen, så at jeg ammer ham og så sætter ham i barnevognen og går en tur med ham, det hjælper os ikke på problematikken om bryst/søvn adskillelsen. Det er det, vi hidtil har gjort - altså lagt ham i barnevogn, når han skulle sove. Tidligere har han bare været MEGET bedre til bare at ligge sig og græde kort og så sove. Den seneste måned er der sket et eller andet med ham og hans udvikling og måde hvorpå han ikke kan overgive sig til søvnen.
Tror du på, at MME mætter børn mere så de sover længere? Mange siger dette, men ved ikke, om det vil hjælpe os at bruge det, for amning har jo så meget godt i sig, at jeg nødigt vil slippe det, hvis det andet ikke gavner.
Tak for svar :)