Svar: Søvn 7 uger baby
5. august 2016
Alder:
1 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, velkommen til - og stort tillykke med den lille pige :)
Det lyder meget fint, hvis din datter sover 15-16 timer i døgnet. Det lyder alderssvarende, og det vil ofte være fordelt sådan, at hun sover måske 9-10 timer om natten (afbrudt af mælk) og måske 6 timer samlet i løbet af dagen. Hun skal have lov til at regulere dette selv på den måde, at hendes lure om dagen kan variere en del. Nogle dage vil hun måske sove 3 lure, andre dage sover hun måske 2 lange lure og atter andre dage sover hun så 4 kortere lure... Der er nødt til at være en vis fleksiblitet med den alder hun har.
Når det er sagt, så er det dog vigtigt, at hun ikke sover så lange lure, at hun kommer til at mangle et måltid. Som udgangspunkt bør der ikke gå mere end 4 timer imellem hendes flasker - og tiden tælles fra det tidspunkt, hvor hun fik flaske sidst og til næste flaske begynder. Det betyder ofte, at hvis hun ikke er vågnet og begynder at melde sig selv efter ca. 3.5 time, så må du gerne rumstere lidt omkring hende for at se om hun så vågner lidt op - og hvis hun ikke begynder at vågne, så kan det være nødvendigt, at du vækker hende.
Og når det så er sagt, så må hun nogle gange også gerne tage et længere søvnstræk på måske 5 timer - men hvis hun gør det, så er det bedst for jer begge, hvis det er om natten. Og samtidig vil det også betyde, at hun om dagen så skal spise lidt hyppigere. Så vil to af hendes flasker måske ligge med kun 2-2.5 times interval.
Fordelen ved at give flaske er, at du ved præcist, hvor meget hun indtager. Derfor kan man godt nogle gange vælge at lade hende sove lidt længere og styre det lidt mere selv, fordi du ved, hvor meget hun får - og fordi du ved, at hun f.eks. drikker få men store flasker, så hendes behov bliver tilstrækkeligt dækket, selvom hun måske kun spiser 5 flasker i døgnet og ikke 6... Derudover får hun jo også lidt hos dig, da du stadig ammer og det er rigtig fint. Måske kan du netop bruge amningerne til at berolige med en gang imellem, når hun f.eks. pludselig vågner efter 45 minutter og har svært ved at komme videre i søvnen. Det kan måske hjælpe hende her, hvis du lagde hende til brystet, lod hende die lidt og derefter så puttede hende igen...
Det lyder rigtig fint, det du gør - og du skal endelig blive ved :) Det er fint, at du forsøger at give hende mælk før lur - men når hun har sovet en lang lur, så vil hun naturligt være tørstig eller sulten, når hun vågner og så skal hun have mælk der. Men de gange, hvor hun kan spise før hun puttes, kan det hjælpe hende til at falde lettere i søvn, ligesom det kan gøre, at hun sover en lidt længere lur...
Du må gerne introducere en sut. Det kan også være en god måde at få hende til at overgive sig til søvnen på. Børn der får flaske, vil ofte have et lidt større suttebehov, end børn der ammes og det at sutte virker beroligende, samtidig med at det giver lidt ro i maven - og igen hjælper til bedre søvn :)
Det kan også være en god idé at svøbe hende. Det at være svøbt vil give hende følelse af at være omsluttet og det kan gøre det lettere for dig at flytte hende fra din favn og ned, hvor hun skal sove. Nogle spædbørn har en aktiv mororefleks - det vil sige faldrefleks - som går igang, lige når hun er ved at falde i søvn. Hun spjætter med kroppen og vågner op, bliver ked af det og har brug for trøst i form af bryst og vugning, for at hun kan sove videre. Det er helt normalt og er noget hun vil vokse fra. Men at skifte hende, svøbe hende og derefter give hende mælk, og så en sut, kan hjælpe hende til at finde større fysisk ro og dermed lettere falde i søvn.
Det er også super fint, at du nogle gange vælger at lægge dig sammen med hende og netop med din nærhed, kærtegn og tætte kontakt hjælper hende videre i søvnen. Det giver dig lidt hvile i løbet af dagen og samtidig hjælper det hende til at få mindst en lidt længere lur. Sådan må du gerne gøre :)
Med den alder hun har nu, så bør hun ikke være vågen i mere end et par timer af gangen. Nogle gange, vil hun måske kun kunne være vågen i 45 minutter, andre gange er hun måske pludselig vågen i et par timer, men hun bør ikke være vågen i f.eks. 3-4 timer af gangen. Det vil højst sandsynligt være for hårdt for hende og hun vil meget let blive overstimuleret.
Med hensyn til hendes vågenperiode om natten, så kan det naturligvis spille ind, hvor meget hun har sovet om dagen - hvis hun samlet f.eks. sover 8 timer om dagen, så kan nattesøvnen godt afkortes ved, at hun så netop er vågen et par timer midt på natten. Og det skal du naturligvis forsøge så at ændre. I første omgang ved at afkorte jeres vågenperiode om natten så meget som muligt. Du bør hjælpe hende til at sove om natten ved ikke at aktivere hende for meget. Ikke tænde for meget lys, ikke snakke for meget med hende, men holde det mørkt og stille. Og om dagen skal du så samtidig forsøge at sikre, at hendes dagssøvn ikke bliver for lang.
Som udgangspunkt skal man ikke vække børn der sover - men der er jo ikke regler uden undtagelse:) Og en undtagelse kan f.eks. være, at hun vækkes for at sikre hendes mælkeindtag eller det kan være at sikre, at hun ikke begynder at vende op og ned på nat og dag. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem hvor meget hun sover om dagen og hvor meget hun sover om natten - så det kan fungere for jer begge :) Samtidig med, at du jo er nødt til at tage hensyn til, at hun stadig er så lille, at det er nødvendigt med en stor del fleksibilitet...
Når hun bliver 2 måneder, så kan du begynde at indføre flere og flere rutiner i forbindelse med putning - noget af det du sikkert allerede gør - skifter hende, svøber hende, putter hende med mælk, sut, bestemt kærtegn, beroligende ord osv. Så det bliver så genkendeligt og dermed trygt som muligt.
Når hun bliver 3-4 måneder, kan du begynde at arbejde mere fast på en rytme, hvor hun sover tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen, alt efter hvor sent hun sover dagen igennem. Børn i denne alder går ofte sent til ro for natten :)
Så længe hun ikke er ældre end hun er, så skal du gøre det, som gør hende mest tryg og som lærer hende at det at sove er noget dejligt og rart. Det skal være noget hun ser frem til og har det godt med. I skal derfor ikke kæmpe om søvnen og søvnen skal ikke forbindes med gråd og ubehag. Jo mere tryg hun er ved at sove nu, jo mere tryg vil hun også være ved at sove, når hun bliver ældre :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". Den giver lidt idé om, hvad du kan forvente og også hvad du kan arbejde videre med i takt med at hun bliver ældre :)
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske