Brev:
Baby på 5 mdr sover kun 1 time af gangen om natten
5. august 2016
Alder:
5 mdr.
Baby på 5 mdr sover kun 1 time af gangen om natten
Kære Helen
Vi skriver til dig om vores dejlige dreng på godt 5 måneder. Vores udfordring er, at han sover virkelig dårligt om natten i stræk af maksimalt 1-1,5 time. Det har han gjort siden han var spæd, og vi synes, at vi har prøvet ALT.
Han blev ammet til han var 4,5 måned, men har hele tiden fået en flaske af sin far i ny og næ, og startede allerede med grød, da han var godt 3 måneder, da han virkede meget sulten. Fødselsvægt var 3486 g og nu vejer han ca. 8,5 kg. De sidste 3-4 uger har han spist sig mæt om dagen i lidt havregrød om morgenen og grøntsagsmos i løbet af dagen/aftenen. Og om natten har han kun fået modermælkserstatning. Vi tilbyder ham mad 15-30 min efter, at han er vågnet fra morgen/lurer og mælk hver gang, han bliver træt. Han får også flaske ind imellem efter behov. Han sover typisk tre lurer i løbet af dagen enten på altanen eller i slyngevuggen - 2 x 1,5 time og 45 min sidst på dagen. Dvs., at han spiser, når han er sulten og sover, når han er træt. Han er god til at udtrykke, hvad han vil og ikke vil. Vi har prøvet at følge faste rutiner for, hvornår han skulle have mad, men det er ikke lykkedes.
En standard nat kunne se således ud; Vi går ind i soveværelset kl.20-20:30, og når han begynder at gnide øjnene, så ligger vi ham i tremmesengen, hvor han selv falder i søvn uden mælk eller mor og far omkring kl.21. Han bruger sut som indsovning både nat og dag. Ellers ikke. Han sover ved siden af sin far. Kl.22:30 kalder han på mad, kl.24 kalder han på mad, kl.1 skal han tages op og trøstes, kl.2 kalder han på mad, kl.3:30 skal han tages op og trøstes, mor overtager og ligger ham i slyngevuggen (hvor mor sover på madras ved siden af), han skal vugges i søvn kl.5, kalder på mælk kl.5:30, vågner og er frisk til dagen kl.6:30, hvor vi står op.
Han vil ikke sove sammen med os og virker også indifferent i forhold til om han sover med mor, far eller alene eller i seng eller slyngevugge. På de slemme nætter er der klynk og gråd endnu hyppigere. Han sover med nusseklud, og vi følger et fast putteritual.
Han trives, er sød og glad, energisk, mæt, meget opmærksom, social mv. Om dagen er vores eneste udfordring, at han godt kan blive overgearet, hvis der sker meget omkring ham, eller hvis der er mennesker, som han skal charmere. Han har svært ved lige selv at trække stikket, så vi er nødt til at fjerne ham fra omgivelser i ny og næ, så han får de pauser, som han har brug for. I de sidste par uger har vi clearet vores kalendere fuldstændig og holdt ham i lejligheden for at se, om det ville gøre en forskel (fordi vi troede, at han måske var overstimuleret). Det har hjulpet en smule, men ikke meget.
Vi har forsøgt at give ham panodil i to nætter, for at udelukke, at han har ondt eller lignende. Det har ikke haft noget effekt. Vi har også fået ham tjekket hos kiropraktik, osteopati, zoneterapi og ørene hos lægen. Ingen af dem kunne finde noget unormalt.
Har du oplevet familier, hvor barnet kun sover 1-1,5 time i stræk om natten - nogen gange endnu kortere? Og har du erfaring med andre ting, der kan give familiens yngste mere sammenhængende søvn, så mor og far kan få noget søvn og komme til hægterne? ;-)
Kærlig hilsen