Brev:
Søvn 7 uger baby
5. august 2016
Alder:
1 mdr.
Søvn 7 uger baby
Kære Helen
Jeg har fået en pige for snart 7 uger siden. Hun er generelt en rimelig nem baby, men vi har alligevel haft en lidt svært start, da jeg ikke kunne få amningen op at køre og fik en stress reaktion pga. manglende søvn og frustration over amningen. Hun får nu flaske (ammer dog stadig inden (næsten) alle måltider, men hun spiser sit dagsbehov i mme, så vil ikke tro at hun får meget mælk) og det går bedre, omend jeg stadig er meget usikker på det hele og nemt bliver frustreret/ked af det hvis tingene ikke går helt efter bogen.
Jeg er især meget usikker i forhold til søvn, og er i tvivl om hvor vidt jeg skal lade hende selv sætte dagsordenen eller forsøge at få noget mere rytme. Som det er nu vækker jeg hende ikke fra lur i løbet af dagen, og det gør at det kommer noget variation i dagene. Hun sover til natten mellem 20 og 23. Hun falder normalt i søvn hos mig og bliver lagt i liften når hun er i den dybe søvn og båret med op når vi går i seng. Hun sover 3-5 timer i første stræk, får en flaske og evt. bryst og sover igen 3-4 timer. Jeg er minimum oppe en time om natten, nogen gange halvanden. Det tager tid med at spise og bøvse og så venter jeg på at hun sover tungt ved mig før jeg lægger hende. Vi spiser i stuen da jeg synes vi sidder for dårligt i soveværelset og vi vækker far, men jeg forsøger at holde det mørkt og ikke tale til hende osv. Hun vågner mellem 5.30 og 7.30 hvor hun får mad igen.
Jeg forsøger at få hende til at sove tre lure på en dag. Synes ofte jeg bruger lang tid på at få hende til at falde i søvn (det er blevet værre de sidste uger, og hun vågner op mange gange undervejs før hun overgiver sig til søvnen. Jeg prøver normalt ikke at få hende til at sove før hun gaber og viser hun er søvnig) og det foregår næsten altid på mig, hvorefter jeg forsøger at lægge hende. Tidligere gik det fint når jeg lagde hende og hun sov 2-4 timer, men hun er begyndt at vågne efter 45 minutter og så er jeg normalt nødt til at sidde med hende til hun sover tungt igen. Hvis jeg går med hende i barnevognen vågner hun så snart den står stille (eller inden - det er som om hun ved at vi er ved at være hjemme).
Hvis jeg hjælper hende med at sove videre et par gange, falder hun i dyb søvn og sover ofte længere end jeg synes hun skal i forhold til at der går for længe mellem måltiderne (fordi hun har været så længe om at falde i søvn, hun sover sjældent mere end 2-3 timer), men jeg bryder mig heller ikke om at vække hende. Andre gange opgiver jeg at få hende til at sove videre og hun får så lidt kortere tid mellem måltiderne. Hun får 5 (nogengange 6) flasker om dagen.
Jeg prøver at give hende flaske inden hun skal sove, men hun er ofte sulten når hun vågner og vil ikke vente med at spise. De fleste dage ligger jeg og sover med hende til den ene lur i et par timer ihvertfald. Her vågner hun normalt ikke op før jeg lægger hende for sig selv. Så vil hun måske sove lidt videre selv eller hun vågner med der samme. Hun sover ca. 15-16 timer på et døgn. Om natten kan hun fint sove uden at vågne og hun er også nemmere at få til at falde i søvn.
Det blev meget langt. Men jeg søger bare lidt råd til om jeg skal forsøge at få lidt mere rytme ind i dagene eller om det er ok for nu at hun styrer det mere selv? Kan jeg gøre noget for at afkorte den tid vi er vågne om natten? Og hvordan kan jeg arbejde hen imod at hun bliver nemmere at få til at falde i søvn og evt. kan falde mere i søvn selv? Samt gøre noget for at hun bedre kan sove mere end de 45 min uden at vågne? Jeg er også lidt i tvivl om hvor længe hun bør være vågen mellem hver lur?
Med venlig hilsen
den usikre mor