Søvn 7 uger baby

5. august 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvn 7 uger baby

Kære Helen

Jeg har fået en pige for snart 7 uger siden. Hun er generelt en rimelig nem baby, men vi har alligevel haft en lidt svært start, da jeg ikke kunne få amningen op at køre og fik en stress reaktion pga. manglende søvn og frustration over amningen. Hun får nu flaske (ammer dog stadig inden (næsten) alle måltider, men hun spiser sit dagsbehov i mme, så vil ikke tro at hun får meget mælk) og det går bedre, omend jeg stadig er meget usikker på det hele og nemt bliver frustreret/ked af det hvis tingene ikke går helt efter bogen.

Jeg er især meget usikker i forhold til søvn, og er i tvivl om hvor vidt jeg skal lade hende selv sætte dagsordenen eller forsøge at få noget mere rytme. Som det er nu vækker jeg hende ikke fra lur i løbet af dagen, og det gør at det kommer noget variation i dagene. Hun sover til natten mellem 20 og 23. Hun falder normalt i søvn hos mig og bliver lagt i liften når hun er i den dybe søvn og båret med op når vi går i seng. Hun sover 3-5 timer i første stræk, får en flaske og evt. bryst og sover igen 3-4 timer. Jeg er minimum oppe en time om natten, nogen gange halvanden. Det tager tid med at spise og bøvse og så venter jeg på at hun sover tungt ved mig før jeg lægger hende. Vi spiser i stuen da jeg synes vi sidder for dårligt i soveværelset og vi vækker far, men jeg forsøger at holde det mørkt og ikke tale til hende osv. Hun vågner mellem 5.30 og 7.30 hvor hun får mad igen.

Jeg forsøger at få hende til at sove tre lure på en dag. Synes ofte jeg bruger lang tid på at få hende til at falde i søvn (det er blevet værre de sidste uger, og hun vågner op mange gange undervejs før hun overgiver sig til søvnen. Jeg prøver normalt ikke at få hende til at sove før hun gaber og viser hun er søvnig) og det foregår næsten altid på mig, hvorefter jeg forsøger at lægge ...

Annonce

... hende. Tidligere gik det fint når jeg lagde hende og hun sov 2-4 timer, men hun er begyndt at vågne efter 45 minutter og så er jeg normalt nødt til at sidde med hende til hun sover tungt igen. Hvis jeg går med hende i barnevognen vågner hun så snart den står stille (eller inden - det er som om hun ved at vi er ved at være hjemme).

Hvis jeg hjælper hende med at sove videre et par gange, falder hun i dyb søvn og sover ofte længere end jeg synes hun skal i forhold til at der går for længe mellem måltiderne (fordi hun har været så længe om at falde i søvn, hun sover sjældent mere end 2-3 timer), men jeg bryder mig heller ikke om at vække hende. Andre gange opgiver jeg at få hende til at sove videre og hun får så lidt kortere tid mellem måltiderne. Hun får 5 (nogengange 6) flasker om dagen.

Jeg prøver at give hende flaske inden hun skal sove, men hun er ofte sulten når hun vågner og vil ikke vente med at spise. De fleste dage ligger jeg og sover med hende til den ene lur i et par timer ihvertfald. Her vågner hun normalt ikke op før jeg lægger hende for sig selv. Så vil hun måske sove lidt videre selv eller hun vågner med der samme. Hun sover ca. 15-16 timer på et døgn. Om natten kan hun fint sove uden at vågne og hun er også nemmere at få til at falde i søvn.

Det blev meget langt. Men jeg søger bare lidt råd til om jeg skal forsøge at få lidt mere rytme ind i dagene eller om det er ok for nu at hun styrer det mere selv? Kan jeg gøre noget for at afkorte den tid vi er vågne om natten? Og hvordan kan jeg arbejde hen imod at hun bliver nemmere at få til at falde i søvn og evt. kan falde mere i søvn selv? Samt gøre noget for at hun bedre kan sove mere end de 45 min uden at vågne? Jeg er også lidt i tvivl om hvor længe hun bør være vågen mellem hver lur?

Med venlig hilsen
den usikre mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to