Svar: Græder pludselig om natten

3. august 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Jeg tænker umiddelbart, at der er flere ting, som kan spille ind hos jer, og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.

For det første skal du være opmærksom på, om hun kan have ondt. Det kan være smerter fra ørerne, det kan være tandfrembrud, det kan være blærebetændelse... børn som pludselig vågner med gråd og som virker svære at trøste, kan godt have ondt.

For det andet, kan det handler om drømmeaktivitet. Med den alder hun har, så vil hun drømme rigtig meget og bearbejde dagens oplevelser - og nogle gange kan hun godt vågne, græde ulykkeligt, netop på grund af en voldsom drøm. Hun er jo så lille, at hun ikke forstår forskel på drøm og virkelighed, så hun kan blive meget ulykkelig og efterfølgende kan det godt tage lidt tid at finde roen igen.

Det kan også handle om, at hendes søvn nu begynder at indeholde flere stadier og dermed også dybere stadier, så hun måske har en snert af det man kalder natteskræk. Det ses ofte først omkring 1.5 års alderen, men hos enkelte børn starter det allerede i 8 måneders alderen.

Det er kendetegnet ved, at hun skriger højt, og når du kommer ind til hende og vil trøste hende, så stritter hun imod, afviser dig - det gør hun, fordi hun ikke er reelt vågen - hun sover stadig. Når du tager hende op, så vågner hun - og så tager det tid for hende at finde roen og falde i søvn igen... Derfor kan det nogle gange være bedre, at du forsøger at hjælpe hende videre i søvnen, hvor hun ligger - uden at rumstere for meget med hende og uden at tale for meget til hende, blot hjælpe med stillingskift, hænderne på hendes krop osv. så hun med så lidt hjælp som muligt fra din side, atter finder roen og sover videre.

Hvis natteskræk er problemet, så kan det nogle gange hjælpe, hvis du nogenlunde ved, hvad tid det foregår - og du så kan gå ind til hende og f.eks. tage hende op og lægge hende til brystet der. Det kan være med til at gøre, at hun bliver trukket lidt op i søvnstadie og ikke når så dybt ned i søvnen, hvor ...

Annonce

... anfaldet af natteskræk foregår og på den måde kan du forebygge og ofte undgå, at det sker.

Når alt dette er sagt, så tænker jeg dog, at det hos jer meget sandsynligt kan handle om, at hun lige nu gennemgår en stor udviklingsfase - hun er i separationsfasen. Måske er hun begyndt at kravle eller viser tegn på at bevæge sig mere og mere rundt i verden på egen hånd, og det er super fint. Det giver dog ofte lidt ekstra udfordringer fordi hun nu oplever verden anderledes, større og mere voldsom end tidligere. Det betyder igen flere drømme og hun kan som sagt godt græde eller vågne med skrig, fordi hun drømmer. Nogle børn griner også i drømme ...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Deruover så gør den ekstra motoriske udvikling også, at hun sover dårligt, sover uroligt. Hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra, og det er ikke usædvanligt, at børn lægger sig op i kravlestilling om natten. Her kan de ligge og vugge frem og tilbage, slå hovedet ind i sengegavlen eller krybe helt op i hjørnet af sengen og kan ikke finde ud af at blive lagt ned igen. De ligger frustreret, grædende, irritable og tydeligt kede af det - det foregår i søvne, og man kalder det "head-banging". Børn kan også ligge og kaste hovedet fra side til side imens de græder, det er også normalt i denne alder, det kaldes for "head-rolling".

Det bedste du kan gøre er at berolige hende og hjælpe hende med at blive lagt ned i seng igen, gerne forsøge at få hende videre i søvnen i sengen, så hun ikke behøver blive taget op, men med din hænder, varmen fra dine hænder, tyngen af dine hænder på kroppen, hjælpes til at finde fysiskk ro og komme videre i søvnen. Men - nogle gange er det nødvendigt, at du tager hende op og holder hende tæt - og hvis det er sådan hos jer lige nu, så er det selvfølgelige helt okay. Det vigtigste er at hun føler sig tryg og forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder