Når tre bliver til fire

3. august 2016

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Når tre bliver til fire

Kære Helen.

Jeg skriver til dig for at få nogle gode fif og erfaringer om når en familie på 3 bliver til en familie på 4 :-)

Min søn er 19 måneder, og jeg er gravid med nummer 2, med termin i slut november. Storebror vil altså være knap 2 år når baby 2 melder sin ankomst. Min mand og jeg vil selvsagt gerne gøre oplevelsen af at få en bror eller søster så positiv som overhovedet muligt for vores lille gut, som er en glad og følsom dreng, der er meget glad for tid med mor, og for opmærksomhed, kys og kram generelt, hvilket vi selvfølgelig vil have fokus på stadig at give ham. Vi har selv snakket om at lave nogle ting som det stadig er ham og mor der laver alene, og at der så kan være andre ...

Annonce

... ting som ham og far laver alene (hvilket fx er bad lige nu).

Vi er ved at få bygget nogle gode rutiner op som gentager sig hver dag, og som passende kunne have elementer hvor ham og mor hygger uden baby.

Vi har søgt efter gode tips på nettet og i bøger, men finder oftest cases hvor den store er lidt ældre og derved har mere sprog, er vant til at omgås yngre børn osv. Vi er meget i tvivl om hvad han kan og ikke kan (forstå) om 3,5 måneder når han er knap 23 måneder. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre dig om du har fif til de børn der ligger tæt på hinanden, gerne helt lavpraktiske ting vi kan have opmærksomhed på og/eller gøre.

Glæder mig til at høre fra dig!

Med venlig hilsen
H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!