Svar: Stop af natamning - 11 mdr.

2. august 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære fortvivlede mor

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Der kan være flere grunde til, at jeres dreng har sovet igennem, da han blev passet af din veninde. For det første har det været meget nyt for ham. Han har sandsynligvis brugt en del energi på at mangler jer og vænne sig til hende og hendes måde at gøre tingene på - og har derfor været ekstra træt, når han har skulle sove.

Det kan også sagtens spille ind, at du ikke har været der, så amningen og brystet dermed var udelukket. Som du selv skriver, så kan han jo godt undvære brystet i dagtimerne og har måske derfor accepteret det på en anden måde også om natten. Det spiller her naturligt også ind, at der jo ikke har været nogen forstyrrende mælkeduft, så han har måske af den grund lettere kunne sove igennem.

Så er der naturligvis også den mulighed, at det kan være tilfældigt. Det er ikke sikkert, at han ville sove igennem, hvis din veninde passede ham en uges tid i træk.. så kunne hans gamle søvnmønster godt vise sig igen.

Og så kan det også spille ind, at han har fået flaske. Som jeg læser dit brev, så fik jeres dreng flaske med modermælkserstatning før han blev puttet, da din veninde passede ham - men hjemme har du ammet ham. Det kan ikke udelukkes, at modermælkserstatningen har mættet ham lidt ekstra, og at han derfor ikke har søgt brystet helt så hyppigt.

Jeg synes ikke, at du derfor skal begynde at give ham modermælkserstatning - men det kan naturligvis være en overvejelse værd, om far skal give flaske sen aften, så du kan gå tidligere i seng og få noget sammenhængende søvn - og så kan I stå op om morgenen og starte dagen med grød. Med den alder jeres dreng har nu, vil det være passende med 2 amninger (eller flasker) dagligt, så han kunne f.eks. blive ammet før putning om aftenen og så få flaske sen aften - og derefter skal han så sove uden yderligere mælk.

Og ja - det kan godt være, at du så i en periode skal vælge at sove i stuen og far tage sig af jeres dreng. Netop fordi far ikke forbindes med amning og ikke dufter af mælk. Når og hvis jeres dreng vågner, så kan far berolige ham med masser af nærhed, tæt kontakt osv, så han kan mærke, at ...

Annonce

... han ikke er alene og far passer på ham - men uden at give ham bryst, flaske, sut eller andet i munden. Det er ikke meningen, at han skal have noget andet end brystet - det er meningen, at han nu skal lære at sove uden denne afhængighed.

Giver I ham en godnatgrød? Det kan være en god idé at have en aftenrytme, som ser således ud:

Aften 18: Aftensmad, spiser det samme som I andre, der skal være mos og mad i stykker, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme efter behov

Tilbydes en godnatgrød f.eks. kl 19.30. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Får efterfølgende børstet tænder

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23: Flaske, som gives af far - ikke for stor en mængde, den skal trappes stille og roligt ud igen, når han bliver et år, men den kan måske hjælpe jer en overgang :)

Da han skal starte i dagpleje, skal I naturligvis være opmærksomme på, at han godt kan have ekstra behov for at mærke jer - og måske mærke mor. Det er vigtigt at skelne imellem behov for tryghed, omsorg, og nærvær - og behov for brystet. Brystet er det hele - men det er mor også. Og med den alder, han har nu, vil det være rigtig godt, at du ikke får sat antallet af amninger op, men netop holder fast i, at han kan få masser af nærhed, tryghed, kærlighed på alle mulige andre måder end ved at amme.

Det vil være naturligt, hvis han i denne perioder søger brystet lidt ekstra, og nogle gange skal du naturligvis prioritere at amme ham - han er jo ikke ret gammel og det vigtigste er at han er så tryg som muligt. Men prøv at være opmærksom på ikke at få skabt nogle vaner, som bliver sværere og sværere at komme væk fra. Når han bliver 1 år, vil det være passende med 1 amning i døgnet (og ikke mere flaske:)) - den amning kan du til gengæld bibeholde så længe både du og han trives med det :)

Du skal også være opmærksom på at tilbyde ham vand nok hele dagen igennem, så han ikke søger brystet, fordi han mangler væske. Det er vigtigt, at han får vand til måltiderne, men også mellem måltiderne som tørstslukker :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.