Svar: Vi prøver og prøver - 8 uger

11. juli 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Majbritt

Tak for dit brev :)

Når din dreng vågner om morgenen med gråd, tænker jeg, at han faktisk ikke er rigtig vågen. Han vågner sandsynligvis direkte fra den dybe søvn - og derfor er han ked af det. Det er ikke farligt og det er noget, som han sandsynligvis vokser fra.

Nogle gange kan det hjælpe at du blot tager ham over til dig, vugger ham, holder ham og lader ham mærke, at du er der. Andre gange kan en sut måske være nok og atter andre gange vil det være bedst at tilbyde ham brystet.

Hvis han har fundet roen med sut, dine beroligende ord, kærtegn osv. så vil det være fint, at du så ammer ham, før han skal puttes til næste lur. Hvis han derimod har spist rigtig godt, når han er vågnet op, så vil han sandsynligvis ikke være sulten, når du så skal putte ham igen - og derfor protesterer han mod brystet.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan tilbyde ham brystet, som en del af putteritualet - men det er et tilbud. Det betyder, at hvis han afviser og tydeligt siger fra, så skal du ikke tvinge ham til at die, men blot putte ham uden at han så får mælk. I stedet vil han måske have glæde af en sut - det kan være dejligt at sutte, uden at der kommer noget ned i maven, og hvis han har spist godt en time forinden, så kan det at sutte på sutten også hjælpe mælken igennem systemet, og det kan dermed også give lidt ro i maven, netop at få en sut.

Du skal være opmærksom på, at din mælk består af flere forskellige dele, hvor den første del af mælken er vandholdig og dermed tørstslukkende. Det betyder, at han nogle gange vil die kortvarigt, måske bare et par minutter, fordi han derved får slukket sin tørst, og den fleksibilitet skal han have lov til at have. Andre gange skal han spise et fuldt måltid, hvor han spiser længe og effektivt - og derfor "tømmer brystet" og får den federe mælk (fløden) med ud. Han skal helst spise hver 3-4 time, så han får mindst 6 hovedmåltider i døgnet, og derudover må han så gerne få lidt tørstslukkende mælk efter behov.

Du skriver "han sover selvfølgelig ikke længe og derfor er han sulten, når han vågner". Jo længere lur han sover, jo mere sulten og tørstig vil han være. Jo kortere lur han sover og jo kortere tid det dermed er siden, at han blev ammet sidst, jo mindre sulten vil han være - men han kan naturligvis godt være tørstig. Det er her du skal forsøge at lade ham flekse sit behov, og du må tro på, at han selv har en naturlig evne til at regulere sit behov. Så hvis du tilbyder, så tager han imod, når han har behov for det, og afviser når han ikke har behov :)

Når børn dier ved brystet, så sluger de naturligt også luft. Og den luft skal de af med. Derfor skal du hjælpe ham med at bøvse, når han har spist hos dig. Nogle børn bøvser højt og tydeligt, andre børn har sværere ved det og de prutter mere end de bøvser. Hvis din dreng kommer af med luften i form af en prut, så giver det naturligt mere maveuro, når luften skal hele vejen igennem systemet. Det kan gøre, at han så sover ekstra uroligt, vågner, græder osv. fordi han har mavekneb. ...

Annonce

...

Nogle børn vågner konsekvent efter ca. en halv time, fordi de her har brug for at komme af med en bøvs - den har været lidt tid undervejs, men nu skal den ud. Nogle gange er det fint at lade ham ligge, sikre dig at hans ansigt er drejet til siden, så evt. gylp kan komme ud. Andre gange vil det være nødvendigt, at du tager ham op, hjælper ham af med bøvsen og så putter ham igen - evt. med en sut.

Med den alder han har, så er det helt okay, hvis du nogle gange vælger at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen - og så tilbyder brystet igen, hvis han efter 30 minutter viser tegn på at ville vågne op. Det er også helt okay, at du nogle gange vælger at have ham i en slynge og lader ham sove i den, hvis det giver ro. Eller du kan vælge at trille ham en længere tur i barnevognen, for at se om det kan holde ham sovende. Du må på denne måde gerne hjælpe ham til at sove mindst en længere lur midt på dagen.

Men ellers skal du også se på, hvordan han generelt sover, udvikler sig, spiser, trives. Hvis han f.eks. sover godt om natten og her tager en lang nattesøvn, naturligt afbrudt af mælk, så vil hans dagssøvn godt kunne være kortere. Det behøver ikke være et problem, hvis nogle af hans lure er korte lure - det afhænger helt af, hvordan han i øvrigt sover og i øvrigt virker til at have det :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis han får mindst en længere lur midt på dagen, så prøv at tage det roligt, når han så lige pludselig ikke sover så meget. Se på ham - vågner han op, smiler og virker tydeligt parat til at være vågen, så er det fint :) Vågner han altid med gråd, pylrer, tydeligt mangler overskud og stadig virker meget træt, så skal du prøve at hjælpe ham til at sove videre - og er løsningen så at du lægger dig med ham, så skal du gøre det :)

Du skal gøre det, som du lige nu fornemmer virker og vil give ham den bedste ro og dermed bedste søvn. Du skal ikke være bange for at skabe dårlige vaner. Prøv i stedet at holde fokus på, at det han skal lære lige nu er, at det at falde i søvn skal være noget trygt og dejligt. Hvis han forbinder det at sove med noget rart, så har I noget godt at bygge videre på, når han bliver lidt ældre. Derfor må han lige nu gerne blive ammet i søvn, hvis det er det der virker - og virker det bedre, at han puttes med en sut, så er det sådan du gør:)

Nogle gange kan det også hjælpe at lade far tage over. På fars brystkasse kan han sove rigtig godt. Far dufter ikke af mælk, men er varm, beroligende - hans vejrtrækning er rolig, hans stemme dyb osv. Så nogle gange vil far have lettere ved at få jeres dreng til at sove - blot fordi han er far :) Og det kan give dig lidt ro og tid til dig selv, så du får lidt mere overskud igen. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det - det er helt naturligt for der er jo ikke noget du hellere vil, end at hjælpe ham til at sove og få ham til at spise godt. Og når det så ikke lykkes, så er det naturligvis svært.

Men far kan også bruges og det er vigtigt, at du også giver dig selv lidt tid :)

Stort knus med må vejen og rigtig god sommer til jer alle tre!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.