Svar: Problemer med at falde i søvn om aftenen - 2 år, 9 mdr.
8. juli 2016
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære A og S
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng, jeres rytme, og de ting I gør for at hjælpe ham til at sove :) Og velkommen til - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer :)
Det første jeg tænker, når jeg læser jeres brev, er at jeres dreng umiddelbart lyder til at sove det, han har behov for... Det gennemsnitlige søvnbehov, når man er 2.5-3 år gammel er 12-12.5 times søvn i døgnet. Og som jeg læser jeres brev, så sover jeres dreng ofte fra kl 21.30 til 06 og så sover han 3-3.5 time til middag - samlet altså ca. 12 timer i døgnet og dermed alderssvarende...
Men han sover ikke helt, som I godt kunne tænke jer - I vil gerne, hvis han kunne sove tidligere om aftenen og dermed have en længere nattesøvn og dagssøvnen vil således naturligt også skulle være kortere. Løsningen er dog ikke at afkorte hans dagssøvn - det vil være rigtigt synd for ham hvis I pludselig fjerner en time af dagssøvnen for at få ham til at sove en time længere nattesøvn. Det vil gøre ham ked af det, og han vil mangle overskud.. Løsningen er derimod at putte ham sent, men stille og roligt rykke hans puttetidspunkt frem.
Som det er lige nu, så føler han sig først parat til at sove, når klokken er ca. 21.30 - men når I putter ham allerede kl 19, hvor han ikke føler sig træt nok, så begynder han at lege, hoppe rundt osv. Han er ikke ked af det, men nyder blot muligheden for at lege færdig og det han lærer er, at det er sådan putteritualet er - at ritualet består i, at han skal puttes og herefter kan han stå op, hoppe rundt, gå ind i jeres seng osv. Han tror, at det er sådan det skal foregå, når han sover :)
For at lære ham, at putningen består af et ritual, der varer ca. 15 minutter og med de ting, som I allerede gør så fint - bad, godnathistorie, godnatsang osv. Så er det vigtigt, at I ikke putter ham før han tydeligt er parat til at sove. Det betyder, at han ikke skal puttes før klokken er 21.30. Netop for at være sikker på, at han er træt nok og føler sig parat til at sove, når han bliver puttet.
Det er samtidig vigtigt, at I holder fast i stå op tidspunktet om morgenen - at han ikke lige pludselig får lov til at sove til kl 7 eller senere. Det er vigtigt, at I holder fast i at middagsluren varer 3 timer og han ikke lige pludselig kan sove 4 timer eller mere i løbet af dagen. Det er ikke dagssøvnen, som skal forlænges, og det er ikke stå op tidspunktet som skal rykkes - det er nattesøvnen, som skal forlænges, og den skal forlænges om aftenen...
Det betyder også, at han i en periode godt kan komme til at være lidt i søvnunderskud, men ændringerne sker gradvist, så han hele tiden kan følge med, og det er her vigtigt at huske på, at I ikke er ude på at fjerne søvn fra ham, men derimod ønsker at hjælpe ham til en rytme, som vil fungere bedre for ham på sigt. En del af det at hjælpe ham er også at give ham følelsen af træthed og netop føle sig parat til at sove, når han bliver puttet.
I skal altså putte ham kl 21.30 med det ritual, som I allerede har, og som er genkendeligt og trygt for ham, og så flytter I hans puttetidspunkt frem. Det vil sige, at I begynder at putte han kl 21.15, 21.00, 20.45, 20.30, 20.15.. Gradvist rykker I puttetidspunktet frem, holder hele tiden fast i rytmen om dagen, stå op tidspunktet osv.
I vil ikke kunne flytte på puttetidspunktet aften efter aften. Det vil være sådan, at han skal bibeholde samme puttetidspunkt flere aftener i træk, før I kan rykke puttetiden frem. Det vil også ofte være sådan, at han en aften pludselig kan puttes tidligere og så gør I naturligvis det, men aftenen efter skal han så puttes lidt senere igen. Den fleksibilitet er nødt til at være der. Normalt siger man, at det tager 5-6 uger at ændre på en sådan rytme og det er under forudsætning af, at der ikke sker ændringer undervejs. Det kan f.eks. spille ind, at han er blevet storebror, at han skal starte børnehave, hvis han bliver syg undervejs osv. osv. Jeg synes dog, at alt taler for at I forsøger netop nu - I har ferie og derfor rigtige gode muligheder for at hjælpe ham - og når det før han skal i børnehave :)
Man siger normalt, at I takt med at nattesøvnen gradvist gøres længere - ved at han puttes 15 minutter tidligere og tidligere - så vil dagssøvnen/middagsluren af sig selv afkortes. Han vil altså begynde at vågne af sig selv efter 3 timer, 2 timer og 45 minutter, 2.5 time osv... MEN det er dog min erfaring at børn nogle gange skal hjælpes lidt på vej her og det betyder, at I godt må forsøge at holde lidt styr på, hvor meget han sover om dagen. I takt med at I forlænger hans nattesøvn om aftenen kan det derfor godt være nødvendigt også at vække ham fra dagssøvnen - men det vil igen være med små skridt, netop for ikke at fjerne søvnen fra ham men sikre, at han får det på et mere hensigtsmæssigt tidspunkt. Altså ikke fjerne en time fra middagsluren på en gang, men vække ham 15 minutter før han normalt ville vågne....
Et mål ville måske være, at han sover fra 20 til 06 og sover 2 timers middagslur....
Derudover skal I naturligvis medtænke at han lige nu godt kan søge jer lidt ekstra, fordi det er svært for ham at skulle dele jer med lillebror. Og netop om aftenen kan han have behov for at I sidder på sengekanten, taler om dagen og giver ham følelsen af at være prioriteret. Det er vigtigt at give ham denne følelse :) Men det lyder det også som om, at I er opmærksomme på.
Det kan også være en overvejelse værd, hvorvidt I skal læse godnathistorie i stuen eller på værelset. Nogle gange fungerer det rigtigt godt at dele putteritualet op, så noget foregår i stuen og andet på værelset - men andre gange kan det faktisk komplicere tingene, mere end det gavner ...
Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra mor og far - og det er naturligt svært for små børn. Det kan især være svært, når han oplever, at I måske stadig sidder med lillebror i stuen. Han kan godt føle sig udenfor det der foregår... Det er derfor en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor han forventes at sove. Når og hvis I læser godnathistorien i stuen og derefter går på værelset, så er der en risiko for, at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Det er også værd at medtænke, at med den alder han har nu, så er han meget bevidst om, hvad det han gør, gør ved jer. Han er rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og viser mere og mere egen vilje - og det viser han naturligt også, når han skal sove. Han kan godt protestere mod søvnen, han vil hellere lege, undersøge, opleve og det kan også være interessant at se, hvad der sker, når han gør det modsatte af, hvad I vil. Han vil naturligt derfor i kraft af sin alder, stige ud af sengen igen og igen og søge jer - og ofte vil han blive bekræftet i det han føler - når jeg sover, så sidder mor og far og hygger i stuen... Og det vil han naturligvis være en del af. Han bryder sig ikke om at føle sig udenfor, han bryder sig ikke om at skulle være alene på værelset.
Her kan det nogle gange være en god idé at bruge det, som jeg kalder stryge tøj metoden. I første omgang tænker jeg, at I skal forsøge at putte ham så sent, at han naturligt kan sove med det ritual I allerede har - men stille og roligt, i takt med at puttetidspunktet rykker frem, så kan det godt være, at I skal prøve stryge tøj metoden.. Alt efter hvordan han reagerer :)
Stryge tøj metoden går ud på, at I putter ham og derefter stiller jer i nærheden og laver noget praktisk, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal på værelset eller lige ved døren til hans værelse - han skal kunne ligge i sin seng og se jer. Det er vigtigt, at han ikke behøver rejse sig fra sengen, for at se at I er der. Og I kan og bør naturligvis også tale med ham, så han kan høre, at I er der. Det er vigtigt, at I ikke ignorerer ham:)
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig.I signalerer, at I ikke sidder og hygger i stuen, og at der ikke er noget, som han går glip af - det er kedeligt, det der foregår, og han kan derfor lige så godt lægge sig til at sove.
Samtidig kan I også verbalt betrygge ham og fortælle ham, hvad I forventer af ham: "Jeg er lige her, læg du dig ned skat". Det er faktisk vigtigt, at han selv lægger sig ned - hvis I igen og igen går hen og lægger ham, så virker det næsten som en fjeder og han rejser sig med det samme. Hvis han selv lægger sig ned, så er der større sandsynlighed for, at han bliver liggende :)
Han kan kalde på jer "Moaaar!", "Faaaar!" og I kan svare ham, så han hører, at I er der. Så I stadig er der, beroliger og betrygger, men holder fast i at det er sengetid for ham nu og at han roligt kan lægge sig til at sove :)
Stille og roligt kan I udnytte det at lave noget praktisk - I kan begynde at gå frem og tilbage med rent tøj, som skal lægges på plads. Det gør, at I har et formål med at gå, som ikke handler om at han skal sove. Netop fordi han jo viser mere og mere selvstændighed og egen vilje, så vil han naturligt prostestere, hvis I siger "du skal sove nu" - det bliver hurtigt mødt med et "Nej!". Men hvis I i stedet siger: "Jeg henter lige en bluse, så kommer jeg igen", så har I et formål med at gå, som ikke kræver noget af ham. Det sender nogle andre signaler og gør ham rolig ved at være i sin seng og samtidig lærer han, at når I går, så er I kun kortvarigt væk, så kommer I tilbage.
Og stille og roligt kan man så udvide metoden endnu mere og blive væk i længere tid. I kan f.eks. sige: "Jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskinen" - og så ligger han i sin seng, ved at I kommer tilbage og han kan høre at I skramler med tallerkener osv. og han falder så forhåbentlig i søvn tryg ved at kunne høre jer, vide at I er der for ham :)
Jeg håber, at I kan bruge alle disse tanker videre - rigtig god sommer til jer alle fire og rigtig meget held og lykke med soveprojektet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske