Problemer med at falde i søvn om aftenen - 2 år, 9 mdr.

8. juli 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Problemer med at falde i søvn om aftenen - 2 år, 9 mdr.

Kære Helen

Vores søn på 2,9 år er begyndt at have store problemer med at falde i søvn om aftenen.

Han har ellers altid været et barn, der var meget nem at putte om aftenen. Vi har siden han var et par måneder gammel haft et putteritual med nattøj, en godnatsang (altid den samme) og så godnat. Da han var helt lille sad vi hos ham til han sov, men der var altid ro, og han faldt hurtigt i søvn. Da han blev lidt større sagde vi godnat og gik ud. Derefter faldt han selv i søvn i sin seng og sov der hele natten.

Senere kom tandbørstning og godnathistorie også på, men han faldt stadig selv i søvn uden problemer og uden at ligge længe.

Han er altid blevet puttet kl. 19.00.

Siden han begyndte i vuggestue, 11 måneder gammel har han sovet 1 middagslur på ca. 3 timer. Da han begyndte at sove indenfor på stuen blev det dog lidt mindre. Når vi er hjemme, sover han altid 3-3 1/2 time.

For 5 måneder siden blev han storebror, hvilket selvfølgelig var en stor ændring, og så fik han kort tid efter en juniorseng.

De sidste par måneder har han så fået meget svært ved at falde i søvn om aftenen.
Han er meget længe om at falde i søvn - ca. 2 timer - og sover derfor meget sent hver aftenen.
I stedet for at lægge sig til at sove, ligger han og snakker, leger, står op og tager legetøj osv. Han bliver ikke vred eller ked af det, men lægger sig bare ikke til at sove.

For nyligt gik det op for mig, at vi langsomt var kommet til at ændre på putteritualet uden at jeg egentlig havde lagt mærke til det. Vi begyndte at læse godnathistorie i sengen i stedet for i sofaen, vi begyndte at synge andre godnatsange - og gerne flere end en. Vi begyndte også at putte ham senere, da han jo ikke kunne falde i søvn.

Vi gik derfor tilbage til den gamle velkendte putning: godnathistorie i stuen, tandbørstning og nattøj, godnatsang i sengen og så godnat.

Vi strammede også op på, at spise kl.17.30 hver dag, og tiden ...

Annonce

... efter aftensmad er altid ens. Når vi har spist, kan han lege lidt mens der gøres et bad klart. Derefter er det i bad efterfulgt af putteritualet. Det passer ofte med, at han ligger i sin seng omkring kl.19.30-19.45. Det havde en rigtig god virkning i 1 uges tid, og derefter gik det tilbage til, at han står op, begynder at lege, kigger ud af vinduet (bag mørklægningsgardinet), kaster sig rundt i sengen, synger, snakker, sparker på væggen, går ind i vores soveværelse og sætter sig med dynen. Dette fortsætter til omkring kl.21.00-21.30 og nogle gange senere. Han vågner omkring kl.5.30-6.00, står op og er frisk et par timer. Herefter begynder han at blive træt, hvilket resulterer i konflikter, kort lunte og meget gråd. Fra omkring kl.10.30-11.00 er han bare flad, og siger til os, at han er træt. Vi putter ham til middagslur kl.12.00, hvor han altid bare lægger sig til at sove med det samme, og sover så 3-3 1/2 time.

Vi har altid fulgt vuggestuens rytme med frokost og middagslur i weekenderne.

Vi har prøvet alt muligt forskelligt uden at noget har hjulpet.
Vi har siddet inde hos ham. Vi har ligget hos ham i sengen. Vi har siddet i værelset ved siden af og vi har prøvet at putte ham senere. Vi snakker dagen igennem med han inde i sengen, for at afhjælpe “tankemylder”.

Idag har han haft sidste dag i vuggestuen. I slutningen af august starter han i udflytterbørnehave.

Jeg er selvfølgelig bekymret for, at han sover så sent og derfor er så træt om formiddagen, når nu han har endnu mere brug for energien og krafterne i den nye børnehave.

Vi har nu 7 ugers ferie sammen alle 4, og vi vil rigtig gerne arbejde med at få skabt en rytme, der fungerer for ham, men hvad skal vi gøre?

Skal han droppe middagsluren? Eller vækkes? Skal han sove tidligere middagslur? Skal vi gøre noget anerledes når han puttes om aftenen?

Vi håber meget, at du kan hjælpe og ser frem til dit svar.

Mange hilsner

A og S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder