Brev:
Søvnproblemer fortsat - 9 mdr.
8. juli 2016
Alder:
9 mdr.
Søvnproblemer fortsat - 9 mdr.
Kære Helen
Nu skriver jeg endnu engang til dig vedrørende min datters søvnproblemer. Min datter er nu næsten 9 måneder og kan stadig ikke sove selv.
Om dagen ligger jeg mig med hende i dobbeltsengen og ammer hende i søvn. Jeg har forsøgt at tage brystet fra hende, lige inden hun falder i søvn, men det fungerer ikke. Hun begynder at græde utrøsteligt med det samme og falder ikke i søvn. Om aftenen gjorde jeg indtil for 2 måneder siden det samme, men da jeg har behov for bare lidt tid for mig selv, har jeg insisteret på at ligge hende i hendes tremmeseng. Jeg har sat brio bed rocker på tremmesengens ben, så den kan vugge lidt for ellers er det også en helt umulig opgave. Jeg har opgivet at få hende til at sove uden.
Vi har et fast putteritual, som jeg bruger hver aften. Først får hun skiftet ble og nattøj på, så får hun d dråber og børstet tænder, og så går vi ind i soveværelset, hvor der er mørkt, og jeg ammer hende siddende. Her falder hun hen og slapper af. Når jeg kan se, at hun er lige ved at sove, tager jeg hende fra og ligger hende ned i tremmesengen, mens jeg fortæller hende, at jeg ligger hende ned nu, og hun skal sove. Jeg synger og vugger sengen. Nogle få gange lykkes det at få hende til at sove der, men for det meste hidser hun sig fuldstændig op og græder og fægter med arme og ben. Jeg tager hende op og synger og trøster, mens jeg vugger hende i armene. Nogle gange beroliger det hende nok til jeg kan forsøge at ligge hende ned i sengen igen. Andre gange må jeg opgive og amme hende lidt til hun finder ro og så prøve at ligge hende igen. Sådan kan det blive ved i noget tid, hvor jeg ligger hende og må tage hende op. Til sidst falder hun i søvn men ofte vågner hun flere gange om aftenen, mest indenfor de første to timer, og jeg må gentage det hele igen.
Hvad kan jeg gøre anderledes, hvis det er dårlige søvnassociationer? Burde hun ikke have vænnet sig til, at det er sådan det foregår om aftenen efter 2 måneder?
Derudover er det stadig meget svært at komme ud. Hvis hun skal sove ude så kan det kun lade sig gøre i en bæresele, hvis jeg går rundt med hende. Hun har endnu svære ved at slappe af, når vi er ude. Eller hun er meget optaget af alt der foregår, men at skulle finde ro til at sove det er svært. Der er i det hele taget meget gang i hende. Hun sidder ikke stille på noget tidspunkt næsten. Hun har i en måned kunnet rejse sig op af møbler, kravle/krybber osv. Så hun er jo rigtig dygtig. At sidde og lege selv har hun dog meget svært ved. Det kan hun for det meste kun, hvis jeg sætter mig med hende på gulvet.
Når vi skal ud forsøger jeg at sætte hende i klapvognen (vi måtte opgive barnevogn), og det går også i starten, men efter ca. en halv time bliver hun hysterisk og vil op. Er der nogle børn, der aldrig lærer at være i barnevogn/klapvogn?
Grunden, til jeg også tænker mere og mere over de udfordringer, som vi har, er, at planen jo var, at hun skulle i vuggestue, når hun bliver 1 år. Men jeg er begyndt at spekulere på, om det er bedre, at jeg holder hende hjemme, hvis vi kan få det til at hænge sammen. Hun er endnu ikke blevet passet mere end en 1,5 time, og der var hun meget ulykkelig. Til nøds kan hendes far have hende alene i nogle timer, men så savner hun mig også meget. Hendes far (eller andre) kan ikke få hende til at sove, så det er jo også en begrænsning.
Jeg ved godt, at hun er i separationsfasen, det er meget tydeligt, men hun vil helst ikke have andre holder hende, så græder hun, selvom det er bedsteforældrene, som hun har set meget. Men hun elsker at snakke med folk, så længe hun sidder hos hendes far eller jeg. Jeg kan bare ikke se, hvordan det skal kunne lade sig gøre, at få hende i vuggestue, jeg vil jo gerne have, at hun kan være tryg. Men det kan måske nå at ændre sig meget de næste par måneder?
Tak for dine altid gode input.
Med venlig hilsen
Pernille