Svar: Søvn om dagen - 5 uger

6. juli 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Det lyder som om, at jeres datter reagerer meget på at blive flyttet fra jeres favn. Det er skiftet fra favn og ned, hvor hun skal sove, som gør at hun vågner. Det er helt naturligt, at børn kan have svært ved dette skift, og der er nogle forskellige ting, som I kan forsøge.

Det er en god idé at svøbe hende. Heldigvis er det blevet koldere i vejret igen, og det kan måske hjælpe jer, så hun ikke bliver for varm. Når I svøber hende, så er det en god idé at gøre det i forbindelse med skiftning - og før hun får sin mælk. Det vil sige skifte hende, svøbe hende og så tilbyde hende flasken, hvorefter hun så skal sove.

Det at være svøbt vil give hende følelsen af at være omsluttet og holdt tæt, men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme - og det gør netop, at hun ikke føler skiftet fra jeres favn og ned i sengen så voldsomt. Der findes en efterhånden lidt ældre bog - I kan sikkert finde den på biblioteket - den hedder "Svøb dit barn - efterlign livet i mors mave". Den er skrevet af Kirsten Sellin.

Nogle gange kan det også hjælpe at tilbyde hende flasken der, hvor I ønsker at hun skal sove. Det er en af fordelene ved at give flaske, at man netop kan forsøge dette. Hvis I vælger denne løsning, så er det vigtigt, at I eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Ligger nu i liften, vil det derfor være rigtig godt, hvis I kommer et par bøger eller andet ind under selve liften ved hovedenden, så hele liften kommer til at stå lidt eleveret. Hun må gerne falde i søvn med flasken og I skal naturligvis dreje hendes hoved, så hun ser skiftevis til højre og venstre. Både for at sikre at hendes hovedfacon forbliver fin rund, men også for at sikre, at mælken kan komme ud, hvis hun gylper. Det kan være en måde at hjælpe hende ind i søvnen på.

Nogle børn har mere glæde af at blive puttet i en "hule", som minder om tiden i livmoderen. Det kan være en slyngevugge, hængevugge eller lignende. I disse er der mulighed for at skærme hende og give hende følelsen af at være omsluttet, samtidig med at I kan bevæge hende, vugge hende og på den måde lulle ...

Annonce

... hende i søvn. Det handler om at efterligne tiden i maven, hvor hun jo også er blevet bevæget, hver gang du er gået rundt.

En anden måde at efterligne tiden i livmoderen på kan være brug af beroligende lyde. Der er her forskellige muligheder. I kan bruge hvid lyd. Det er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Hvid lyd indeholder ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd. I kan købe en CD med hvid lyd, I kan også downloade en app til formålet.

Hjertelyd og lyde fra livmoderen er også en mulighed. Også her kan man downloade apps, men man kan også købe f.eks. en DooDoo bamse eller lignende, som kan afspille beroligende lyde.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I må også gerne begynde at give hende en sut, gerne koble den til en sutteklud, f.eks. trække en stofble igennem suttens ring. Det at sutte virker beroligende og stofbleen vil give lidt genkendelighed - når hun ligger i jeres favn, kan hun mærke jeres tøj ved sit ansigt og når kluden følger med hende (og især hvis den dufter lidt af jer), så vil det virke som om, at hun stadig er tæt ved jer. Hun vil naturligt kunne have svært ved at holde sutten i munden stadigvæk, men I kan stå ved hende, hjælpe hende med det, beroligende hænder på hendes krop osv.

I skal ikke være bange for at gie hende dårlige vaner - du skriver, at du er bange for at du ikke vil kunne lægge hende fra dig senere hen. Det skal du prøve at glemme. Hun er så lille bitte, stadig et spædbarn, som naturligt har brug for at mærke dig tæt på og det skal hun have lov til. Pas på, at du ikke bliver så fokuseret på at skabe "de rigtige sovevaner", at du får presset hende til noget, som hun ikke er parat til af frygt for at det skal gå galt - for så ender det ofte galt... Gør derfor det, som du fornemmer virker, og hvis det lige nu er at sove med nærhed og tæt fysisk kontakt, så giv hende det, når I har mulighed for det - og gør det med god samvittighed :)

Håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder