Svar: Søvn om dagen - 8 uger

4. juli 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Majbritt

Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med den lille dreng :)

Når man ikke er mere end 8 uger gammel, så vil søvnen variere meget. Det betyder, at din dreng nogle gange vil sove længere lure, og andre gange vil han powernappe - der er ikke rigtig nogle faste rutiner, og du har ikke så meget præcist at gå ud fra, du er nødt til at være lidt fleksibel... Men, når det er sagt, så er 8 ugers alderen netop også en alder, hvor du begynder at kunne skabe lidt rutiner og ritualer, som kan hjælpe jer begge på sigt.

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2 måneder er ca. 15 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 5 timer samlet i løbet af dagen (ofte fordelt på 2-3 lure, nogle børn sover dog 4 mindre lure) og så sover barnet ca. 10 timer om natten. Jo længere nattesøvnen er, jo kortere vil dagssøvnen naturligt være. Og jo kortere lurene er om dagen, jo flere lure vil han have behov for.

Hvis han sover en lang lur på et par timer, så vil han naturligt være sulten, når han vågner af sin lur og vil derfor have brug for, at du ammer ham her. Men hvis han kun sover ½ time, så behøver du ikke amme ham med det samme han vågner - og det kan i stedet være en god idé hvis du kan forsøge at skabe en rutine, hvor han altid tilbydes brystet før han skal sove. Det vil være rigtig godt og helt naturligt for hans alder, at en del af hans putteritual er at få mælk. Og han må gerne falde i søvn ved brystet, når han ikke er ældre end han er... du skal ikke være bange for at give ham dårlige vaner, men blot fokusere på at hjælpe ham til ro.

Du skal være opmærksom på, at små børn har det man kalder for bevidsthedstadier. Det er vigtigt at kende til, fordi det siger noget om, hvornår han er parat til at blive puttet:

Stille årvågenhed: Er der hvor din dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme, som at han har behov for at sove.

Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.

Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Signalerne på døsighed, kan du også se der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i, og han ruller med øjnene. Det er i denne periode, at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.

Når jeg skriver, at du kan begynde at indføre lidt faste putteritualer, så er det nogle af de ting, som du allerede gør helt naturligt - at du f.eks. skifter ham og i forbindelse med skiftning, må du gerne svøbe ham. Du kan evt. gøre det, at du ammer ham fra det ene bryst, skifter ham, svøber ham, og derefter tilbyder du ham så modsatte bryst, hvorefter du så putter ham.

Det at være svøbt vil gøre, at han føler sig omsluttet. Det gør skiftet fra din favn og ned i liften mindre voldsom for ham, fordi klædet stadig holder sammen på ham. Du skal sikre dig, at han ikke får det for varmt. Det er vigtigt, at han kan komme af med varmen, og det anbefales normalt, at han kun svøbes, når han bliver puttet og hjælpes med at overgive sig til søvnen, men når han så sover godt, så lettes der på svøbet, netop for at han ikke kan få det for varmt. Du skal derfor medtænke, hvad du giver ham på af tøj og hvor varmt det er i vejret - du kan mærke ham i nakken for at sikre, at hans temperatur er okay. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan sørge for, at der er køligt i soveværelset - gerne ca 16-18 grader.

Nogle børn har også glæde af en sovepose - der fås sommermodeller med og uden ærmer og i forskellige materialer - igen for at sikre, at han kan komme af med varmen.

En sut, evt. koblet til en ...

Annonce

... sutteklud, måden du kærtegner ham på, beroligende ord, en lille sang du synger eller lignende - det er alt sammen rigtig fint at bruge, som en fast del af hans putteritual.

Børn i 2 måneders alderen har ofte stadig en aktiv moro-refleks, det vil sige faldrefleks. Og den går igang, når han er ved at falde i søvn. Du kender det også fra dig selv - fornemmelsen af at du falder og din krop giver et spjæt. Når det sker for dig, så registrerer du det, men falder i søvn igen. Når din dreng spjætter, så vågner han af det og græder - og her kan svøbet netop også hjælpe, så spjættet ikke bliver for voldsomt. Det kan også hjælpe, at du står ved ham, holder hænderne på ham og med dine hænder og fysiske nærhed hjælper ham til ro. Prøv at lægge mærke til, hvad der sker, når han vågner efter blot 20 minutter, prøv at stå klar hos ham netop for at hjælpe ham videre i søvnen.

Hvis han er puttet i barnevognen, så vil det være rigtig godt, at du triller ham en tur. Faktisk må du gerne gøre det til et fast ritual, at mindst en af dagens lure - f.eks. middagsluren - trilles i barnevogn, så han stille og roligt lærer at sove en længere lur midt på dagen og netop vænnes til sin vogn. Du kan lettere holde ham sovende ved at trille ham og det vil være godt, at du triller ham så længe, at du passerer det tidspunkt, hvor han ofte har tendens til at ville vågne op.

Når man ikke er mere end 8 uger gammel, så får man rigtig mange stimuli i løbet af en dag, og derfor vil det være naturligt, at din dreng ikke kan være vågen i mere end måske 1.5 time af gangen. Nogle gange mindre - andre gange lidt mere. I dette tidsrum skal han både skiftes, have mad, pludres med, mærke og opleve verden, bruge sig selv både fysisk og mentalt og der kommer mere og mere "fart på". Han har brug for stillingskift, han har brug for at blive båret, brug for at blive aktiveret og opleve og naturligt brug for hjælp til at finde roen igen.

Det er svært at koble fra efter en vågenperiode. Du skal hjælpe ham med at lukke verden ude og overgive sig til søvnen. Når han sover, skal alle oplevelser bearbejdes, så han bliver klogere, stærkere, dygtigere - hvorefter han så atter kan vågne op og være klar til at møde nye udfordringer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når han har brug for stillingskift, så græder han. Når han har brug for at blive taget op, så græder han. Når han keder sig, så græder han. Når han skal skiftes, er sulten eller andet - så græder han. Det er via gråden, han fortæller dig, at situationen ikke er helt god, og at han har brug for din hjælp til at få løst sit problem. Og du skal tage det helt roligt og forsøge at finde ud af, hvad det nu er, at han har brug for - og nogle gange vil det være netop at få lov til at være i din favn, andre gange vil det være bedre for ham at blive lagt i liften, som du så kan stille lidt afsides, netop for at hjælpe ham til ro.

Du skal være opmærksom på, at han ikke kan lukke lyde og støj ude - han hører alt. Vi andre kan, hvis vi hører f.eks. radio, synge med på en sang, men så kommer der lidt snak, som vi ikke hører, og så kommer der noget igen, som vi hører. Den evne til at lukke til og fra har din lille dreng ikke. Og for at give ham ro og hjælpe ha med at sove, så vil det være fint, at du en gang imellem stiller ham afsides - altså stiller liften i soveværelset eller putter ham i barnevognen og lader ham sove i haven.

Nogle børn har glæde af det der hedder hvid støj. Hvid støj er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Da hvid støj er en ensartet blanding af lyde, indeholder hvid støj ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd eller hvid støj. Du kan købe CD´ere, downloade en app osv. med hvid støj.

Andre børn har glæde af lyden af et hjerte der slå - man kan f.eks. købe en bamse, som kan afspille hjertelyd. Når han ligger hos dig, så mærker han dine bevægelser, føler sig omsluttet, mærker din vejrtrækning, hører dit hjerte - det er trygt og dejligt. Det minder om tiden i livmoderen og derfor sover han bedst hos dig. Og her kan det nogle gange hjælpe at "efterligne lidt" for at få ham til at sove i liften i stedet :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad du kan forvente af ham med den alder han har nu :) Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn".

Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie - og rigtig god sommer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke