Brev:
Snart 4 år og tisser i bukserne
4. juli 2016
Alder:
3 år, 11 mdr.
Snart 4 år og tisser i bukserne
Hej Helen.
Kæmpe tak for dine mange gode råd. Vi har endnu engang brug for dit gode indspark.
Jeg har tidligere skrevet ang. vores datter, E, som fylder 4 i August. Hun har gennemlængere tid haft meget svært ved at gå på toilet, når hun skal tisse. Det er ikke unormalt, at hun i børnehaven kan have 2-3 uheld og yderligere 2, når hun kommer hjem. Vi har indført faste tidspunkter til tissetider både i børnehaven og derhjemme. Vi forsøger så vidt muligt ikke at reagere alt for meget på det, så hun på den måde får negativ opmærksomhed.
Når hun bliver bedt om at gå ud og prøve at tisse, så skal man følge hende derud for at være sikker på, at hun nu også gør det. Ellers bliver hun hurtigt distraheret af noget andet.
Når hun tisser i bukserne, så går hun bare rundt med våde bukser og siger intet om det. Nogen gange opdager vi det. Andre gange ikke. Så opdager jeg det først f.eks. om aftenen, når hun får nattøj på, hvor jeg kan lugte, at bukserne mildest talt stinker af tis. (Det skal lige siges, at der ikke er nogen problemer med afføring eller med at hun tisser i sengen - om natten er der stort set ingen problemer.)
Hun er begyndt at få røde mærker af hendes våde underbukser og hun kommenterer selv, at det lugter. Hun er blevet testet for blærebetændelse o.lign. og det er der intet af.
Det har stået på i mange måneder uden den store fremgang. Vi har nu lavet regler om, at det kun er mig, der tager "snakken" med hende omkring hendes toiletbesøg, så hun kun skal forholde sig til en omkring det.
Har du nogen gode råd til, hvad vi kan gøre? Jeg er meget nervøs for, at hun når et punkt, hvor de andre børn i børnehaven begynder at kommentere det, og at hun derfor risikere at blive mobbet.
Håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
E's mor