Snart 4 år og tisser i bukserne

4. juli 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

Snart 4 år og tisser i bukserne

Hej Helen.

Kæmpe tak for dine mange gode råd. Vi har endnu engang brug for dit gode indspark.

Jeg har tidligere skrevet ang. vores datter, E, som fylder 4 i August. Hun har gennemlængere tid haft meget svært ved at gå på toilet, når hun skal tisse. Det er ikke unormalt, at hun i børnehaven kan have 2-3 uheld og yderligere 2, når hun kommer hjem. Vi har indført faste tidspunkter til tissetider både i børnehaven og derhjemme. Vi forsøger så vidt muligt ikke at reagere alt for meget på det, så hun på den måde får negativ opmærksomhed.

Når hun bliver bedt om at gå ud og prøve at tisse, så skal man følge hende derud for at være sikker på, at hun nu også gør det. Ellers bliver hun hurtigt distraheret af noget andet.

Når hun tisser i bukserne, så går hun bare rundt med våde bukser og siger intet om det. Nogen gange opdager vi det. Andre gange ikke. Så opdager jeg det først ...

Annonce

... f.eks. om aftenen, når hun får nattøj på, hvor jeg kan lugte, at bukserne mildest talt stinker af tis. (Det skal lige siges, at der ikke er nogen problemer med afføring eller med at hun tisser i sengen - om natten er der stort set ingen problemer.)

Hun er begyndt at få røde mærker af hendes våde underbukser og hun kommenterer selv, at det lugter. Hun er blevet testet for blærebetændelse o.lign. og det er der intet af.

Det har stået på i mange måneder uden den store fremgang. Vi har nu lavet regler om, at det kun er mig, der tager "snakken" med hende omkring hendes toiletbesøg, så hun kun skal forholde sig til en omkring det.

Har du nogen gode råd til, hvad vi kan gøre? Jeg er meget nervøs for, at hun når et punkt, hvor de andre børn i børnehaven begynder at kommentere det, og at hun derfor risikere at blive mobbet.

Håber du kan hjælpe.

Med venlig hilsen

E's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder