Svar: Vågner hver 3. time om natten

2. juli 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Marie

Tak for dit brev :)

Den dagsplan du sender ser umiddelbart rigtig fin ud. Din dreng får 3 skemåltider dagligt samt frugt som mellemmåltid. Han drikker vand af kop, og så ammes han før hver lur - det lyder derfor ikke som om, at han mangler mad - så langt så godt :) Når børn pludselig vågner og søger brystet om natten, så skal man altid overveje, om de får mad og væske nok hele dagen igennem, men det lyder ikke til at være problemet hos jer.

Han kan naturligvis godt vågne om natten, fordi det har været ekstra varmt og han har haft behov for mere væske - hvis det er tilfældet, skal du naturligvis lægge ham til, og så samtidig forsøge at øge hans væskeindtag i dagtimerne.

Derudover skal du være opmærksom på, om han falder i søvn i din favn, når du ammer ham om dagen. Hvis han falder i søvn i din favn og derefter flyttes, så kan problemet være, at han bliver frustreret og ked af det, når han pludselig opdager, at han er et andet sted - at han ligger i sin seng og ikke i dine arme. Det er det, som kaldes for et søvnassociationsproblem.

Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting eller ritualer, som vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen. Og det er helt naturligt, at små børn falder i søvn i favnen eller med brystet (eller flasken) og det må de gerne - men det der starter som en god og naturligt søvnassociation kan godt ændre sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation - og du skal være opmærksom på, at det ikke sker hos jer...

De gode søvnassociationer er:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

De mindre gode søvnassociationer er:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.

Hvis din dreng falder i søvn i din favn eller falder i søvn med dit bryst, hver gang han skal sove - så tror han, at det er sådan det skal være for at sove godt. Og vi vågner allesammen mellem 10-20 gange hver nat. Vi vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så registrerer vi, om alt er som det var, da vi faldt i søvn. Hvis det er det, så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, ...

Annonce

... før vi finder det igen.

Derfor - hvis din dreng begynder at søge brystet flere gange hver nat, fordi han har lært at sove i din favn, så er det vigtigt, at du nu begynder at hjælpe ham til at falde i søvn uden at han har brystet i munden og uden at han skal være i dine arme...

Han skal naturligvis have den mælk han har behov for, men det er vigtigt at du forsøger at trække brystet til dig lige inden han sover helt. Det er vigtigt, at han lige når at registrere, hvor han falder i søvn, ellers vil han naturligt søge din favn og dit bryst natten igennem, fordi han forbinder dette med at sove. Hvis han således vågner og oplever at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.

Det vil være rigtig godt, hvis du sen aften kan amme ham fra begge bryster, så du ved at han er fyldt ekstra op der. Og når han så vågner kl 01 og kl 04, så forsøger du at lulle ham i søvn med dine hænder, kærtegn osv. men uden at tilbyde ham brystet og så vidt muligt uden, at han skal op i dine arme. Hvis han kun kan finde ro med brystet om natten, så må du give ham det, men det vil være godt, hvis du kan afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Du skal forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men til sidst skulle han gerne acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så må du stadig gerne have ham ved siden af dig. Det vil være helt fint, at du ligger ned og ammer. Han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig... kan du berolige ham i egen seng, uden at han behøver komme helt over til dig, vil det naturligvis være rigtig godt :)

Og når alt dette er sagt, så kan det jo også godt være, at han lige nu er ved at få tænder eller andet, som gør, at han naturligt søger dit bryst lidt ekstra og at der derfor blot er tale om en naturlig urolig periode. Du skal så blot være opmærksom på, at det ikke pludselig bliver en vane for ham, at han vågner og søger brystet om natten :) Det har kun stået på de sidste 6 nætter...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder