Svar: Vågner hver 3. time om natten
2. juli 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev :)
Den dagsplan du sender ser umiddelbart rigtig fin ud. Din dreng får 3 skemåltider dagligt samt frugt som mellemmåltid. Han drikker vand af kop, og så ammes han før hver lur - det lyder derfor ikke som om, at han mangler mad - så langt så godt :) Når børn pludselig vågner og søger brystet om natten, så skal man altid overveje, om de får mad og væske nok hele dagen igennem, men det lyder ikke til at være problemet hos jer.
Han kan naturligvis godt vågne om natten, fordi det har været ekstra varmt og han har haft behov for mere væske - hvis det er tilfældet, skal du naturligvis lægge ham til, og så samtidig forsøge at øge hans væskeindtag i dagtimerne.
Derudover skal du være opmærksom på, om han falder i søvn i din favn, når du ammer ham om dagen. Hvis han falder i søvn i din favn og derefter flyttes, så kan problemet være, at han bliver frustreret og ked af det, når han pludselig opdager, at han er et andet sted - at han ligger i sin seng og ikke i dine arme. Det er det, som kaldes for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting eller ritualer, som vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen. Og det er helt naturligt, at små børn falder i søvn i favnen eller med brystet (eller flasken) og det må de gerne - men det der starter som en god og naturligt søvnassociation kan godt ændre sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation - og du skal være opmærksom på, at det ikke sker hos jer...
De gode søvnassociationer er:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis din dreng falder i søvn i din favn eller falder i søvn med dit bryst, hver gang han skal sove - så tror han, at det er sådan det skal være for at sove godt. Og vi vågner allesammen mellem 10-20 gange hver nat. Vi vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så registrerer vi, om alt er som det var, da vi faldt i søvn. Hvis det er det, så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Derfor - hvis din dreng begynder at søge brystet flere gange hver nat, fordi han har lært at sove i din favn, så er det vigtigt, at du nu begynder at hjælpe ham til at falde i søvn uden at han har brystet i munden og uden at han skal være i dine arme...
Han skal naturligvis have den mælk han har behov for, men det er vigtigt at du forsøger at trække brystet til dig lige inden han sover helt. Det er vigtigt, at han lige når at registrere, hvor han falder i søvn, ellers vil han naturligt søge din favn og dit bryst natten igennem, fordi han forbinder dette med at sove. Hvis han således vågner og oplever at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.
Det vil være rigtig godt, hvis du sen aften kan amme ham fra begge bryster, så du ved at han er fyldt ekstra op der. Og når han så vågner kl 01 og kl 04, så forsøger du at lulle ham i søvn med dine hænder, kærtegn osv. men uden at tilbyde ham brystet og så vidt muligt uden, at han skal op i dine arme. Hvis han kun kan finde ro med brystet om natten, så må du give ham det, men det vil være godt, hvis du kan afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Du skal forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men til sidst skulle han gerne acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så må du stadig gerne have ham ved siden af dig. Det vil være helt fint, at du ligger ned og ammer. Han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig... kan du berolige ham i egen seng, uden at han behøver komme helt over til dig, vil det naturligvis være rigtig godt :)
Og når alt dette er sagt, så kan det jo også godt være, at han lige nu er ved at få tænder eller andet, som gør, at han naturligt søger dit bryst lidt ekstra og at der derfor blot er tale om en naturlig urolig periode. Du skal så blot være opmærksom på, at det ikke pludselig bliver en vane for ham, at han vågner og søger brystet om natten :) Det har kun stået på de sidste 6 nætter...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske