Svar: Undvære mælk om natten og flyttes på eget værelse

2. juli 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sofie

Tak for dit brev og dine søde ord om min brevkasse :)

I 7 måneders alderen vil det ofte være passende med 4 flasker i døgnet. Jeg anbefaler normalt, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften - når de ligger der, så giver de plads i maven til mere rigtig mad, samtidig med at mælkebehovet/væskebehovet dækkes fint.

Når William bliver 8-9 måneder, vil det være rigtig fint, hvis han får 3 flasker i døgnet. Disse anbefaler jeg ligger før middagslur, aften og sen aften. Igen sikres behovet for væske og der gives plads til at han spiser mere rigtig mad hele dagen igennem.

William har en tidlig rytme - han står tidligt op og sover tidligt hele dagen igennem, hvorfor han ofte også har behov for en ekstra lur. Det er naturligvis helt okay, prøv om du kan "nøjes" med tre lure i døgnet. Og vær opmærksom på, at når han starter i vuggestue, så kan søvnen og rytmen naturligt ændre sig.

I følge din plan, så får han lige nu 5 flasker i døgnet og jeg vil anbefale, at du derfor forsøger at fjerne den ene - umiddelbart vil jeg anbefale, at du fjerner flasken om eftermiddagen og her i stedet tilbyder et mellemmåltid. Og når han så bliver 8-9 måneder, så vil det være rigtig fint, at du fjerner flasken om natten. Det vil være rigtig godt, hvis du kan gøre dette ved at trappe ud, så han får mindre og mindre af gangen og på den måde lærer at undvære. Han får allerede ganske lidt, så det burde være muligt:)

Dertil kommer, at det vil være rigtig godt, hvis han i 8 måneders alderen kan blive tilbudt en godnatgrød. Det er nok lige lidt for tidligt endnu - hvis du giver grøden for tidligt, kan det give ham ekstra uro i maven, og det er der ikke grund til :) Samtidig vil grøden være med til at give ham den mæthed, som gør, at han lettere vil kunne undvære flasken om natten og dermed lære at sove igennem :)

Hvor fleksibel er vuggestuen i forhold til rytme? Jeg spørger, fordi du måske skal hjælpe ham til en ny rytme - der er intet i vejen med den rytme han har, og du må meget gerne bibeholde den, men hans spisetider passer sandsynligvis ikke rigtigt ind i vuggestuens rytme, og hvornår de andre børn spiser, sover, leger... derfor kan det godt være, at du skal arbejde på en rytme, som i stedet ser således ud:

Morgen 06:30: Havregrød eller øllebrød, frugt og vand af kop.

Afleveres i vuggestue, hvor han er aktiv sammen med de andre børn.

Formiddag 8.30: Tilbydes formiddagsfrugt, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11: Grøntsagsmos, kød, fisk, begynder stille og roligt med små brødhapsere, lidt i hånden at gumle på, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 12 som nu

Eftermiddag 15: Tilbydes frugt i hånden, frugtmos, måske lidt frugtgrød med lidt mme, vand af kop.

Puttes til dagens 3. lur, som ofte ...

Annonce

... kun varer 30-45 minutter som nu

Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, mad i hånden at gumle på, vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

I 8 måneders alderen tilbydes evt. godnatgrød her - og der børstes tænder efterfølgende (hvis han har fået tænder:))

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Flaske og begynder herefter at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød...

Prøv om du kan tage udgangspunkt i en dag, hvor han af sig selv sover lidt længere og ikke starter dagen allerede kl 05, men måske først kl 06... Hvis han vågner meget tidligt, vil han naturligt ikke kunne holde sig vågen og først blive puttet til formiddagslur kl 8.30... Prøv om du om formiddagen kan aktivere ham lidt ekstra og strække tiden en ganske lille smule fra dag til dag netop for at vænne ham til at sove formiddagsluren en lille smule senere - naturligvis passet ind efter, hvad tid du påtænker at aflevere ham i vuggestue om morgenen og hvad rytme han forventes at skulle have der - og igen - hvis han kan have den rytme, som han allerede har, så skal du ikke ændre noget.

Med hensyn til at sove på eget værelse, så sker der jo ikke noget ved at prøve. Børn reagerer meget forskelligt på at starte i vuggestue. Nogle børn bliver så trætte, at de nærmest falder omkuld og sover som en sten :) Andre børn bliver stressede af alt det nye, og har derfor svært ved at sove, ligesom de sover ekstra uroligt, når de endelig sover. Der sker derfor ikke spor ved, at I prøver at putte ham på eget værelse og ser, hvordan det går. Hvis det fungerer, så er det super fint. Hvis det ikke fungerer, så flytter I ham bare tilbage til soveværelset igen. Det er ikke en falliterklæring, hvis det ikke lykkes:)

Derudover, så er det sådan, at børn naturligt i perioder, vil have sværere ved at skulle sove alene end i andre perioder. De fleste børn kan have svært ved det i 8-10 måneders alderen, fordi de her er i separationsfasen. Herefter går det lidt mere roligt, og så kommer der en urolig periode igen i 13-15 måneders alderen. Herefter er der ofte lidt mere ro på igen og så kommer der atter en urolig periode i 18-20 måneders alderen. Det handler om, at børn i disse perioder udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og derfor ofte er ekstra tryghedssøgende netop her.

Samtidig spiller det naturligt også ind, hvad der sker af ændringer i hverdagen. Hvis han starter i vuggestue, I skal flytte, han bliver syg eller lignende, så vil det naturligt påvirke søvnen og ofte gøre det sværere for ham at sove, ligesom han kan have ekstra meget behov for at blive bekræftet i, at I er der for ham :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor