Brev:
Undvære mælk om natten og flyttes på eget værelse
2. juli 2016
Alder:
7 mdr.
Undvære mælk om natten og flyttes på eget værelse
Hej Helen
Nu er William blevet 7,5 måned og tiden for, at jeg skal starte på arbejde nærmer sig. Derfor synes jeg også at han begynder at kunne undvære mælk om natten.
Lige nu får han 3 hovedmåltider om dagen og 1 mellemmåltid.
Her er lige en kort beskrivelse af en dagsplan:
Kl. 5-6: Står vi op
Kl. ca. 6.30: Morgenmad - havregrød eller øllebrød med frugtmos og vand af kop
Kl. ca. 7.30-8: Puttes til 1. lur - her sover han mellem 0,5-1,5 time, dog mest 1,5 time.
Kl. ca. 10: Mellemmåltid af frugtmos, frugt i hænderne og evt. havregrødspandekager fra ovn. Vand af kop.
Kl. ca. 12: Flaske + puttes til dagens 2. lur. – her sover han også mellem 0,5-1,5 time.
Kl. Ca. 14: Middagsmed af grøntsagsmos med kød eller fisk og rudbrødsbidder. Vand af kop
Kl. Ca. 16: tilbydes flaske og puttes til dagens 3. lur – sover kun 30-45 minutter.
Kl. Ca. 17.30: Aftensmad af grøntsagsmos med kød eller fisk + noget til hånden at gumle på.
Kl. Ca. 19.30: Flaske og puttes til natten
Kl. Ca. 23-24: Flaske og sover videre
Kl. Ca. 3-4: flaske og sover videre (denne spiser han max 80-90 ml af).
Det er lidt forskelligt om han tager 3 eller 4 lurer i løbet af en dag, da det afhænger af, om han kun sover 30 minutter ved alle lurer eller om han tager 2 af dem på 1,5 time. Beskrivelsen ovenfor er af en god dag.
Men flaskemåltidet kl 3-4 vil jeg gerne rykke til senere (f.eks. kl. 5) eller helt sluse det ud (ved ikke om det passer med hans alder). Willam har endnu ikke siden sin fødsel sovet igennem (altså de 5-6 timer i streg), og jeg synes det er ved at være på tide, at gøre en indsats for det.
Da vi kun gav han 2 skemåltider spiste han 3 flasker om natten (kl. 23/24 + kl. Ca. 2 + kl. 5), så han har selv skåret en flaske væk med det 3. skemåltid. Grunden til han ikke får mælk, når vi står op er, at han ikke vil have flaske på det tidspunkt.
Så mit spørgsmål er, hvad kan vi gøre for at lære ham at undvære mælk om natten?
Ovenpå alt det her går vi og spekulerer i at flytte ham på eget værelse, men jeg er lidt splittet omkring det.
Jeg synes, at han har alderen, men samtidig er han en meget tryghedssøgende lille fyr, og han indtil nu været vågen mellem 5-6 gange om natten (for mad og hjælpes videre i søvnen), og har derfor ikke følt, at han skulle flyttes på eget værelse. Nu vågner han mellem 2-4 gange om natten, og det hjælper lidt på det.
Han skal jo snart starte i vuggestue og synes måske at, hvis han både skal lære at undvære mælk om natten, flyttes på eget værelse og starte i vuggestue på samme tid, så bliver det lige voldsomt nok, så min tanke er lidt at vente til han er kørt ind i vuggestuen og så når han at blive ca. 10-11 måneder, før vi flytter ham på eget værelse.
Der er mange holdninger og meninger om, hvornår man skal flytte ens barn i eget værelse. Nogle synes de gerne må være et par år, og andre så hurtigt som muligt.
Er der nogle god råd du kan give omkring, hvornår og hvordan vi får ham flyttet på eget værelse? For jeg er lidt i syv sind.
Tak for en dejlig brevkassen og jeg ser frem til at høre fra dig.
Mange hilsner fra
Sofie