Svar: Sover kun en time af gangen
30. juni 2016
Alder:
12 mdr.
Kære Sabrine
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tillykke med 1års fødselsdagen :)
Det lyder for mig som om, at din datter har det, der kaldes for et søvnassociationsproblem. Det betyder, at hun er blevet uhensigtmæssigt afhængig af sin flaske. Hun har brug for at få flasken, for at kunne falde i søvn om aftenen og hun har brug for den, når hun har sine små opvågninger i løbet af natten.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er, når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng, med stedet hvor hun skal falde i søvn. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de giver jeres datter en afhængighed af jer - af f.eks. at være i jeres favn eller af at I skal lave en flaske...
Vi vågner alle sammen mange gange hver nat - vi skifter stilling, trækker dynen om os, sparker dynen af, putter os ind til vores partner osv. Hver gang vi har disse små opvågninger, så registrerer vi, at alt er, som da vi faldt i søvn, hvis det er det, så sover vi trygt og roligt videre. Hvis jeres datter falder i søvn med sin flaske i munden, eller falder i søvn i jeres favn eller lignende, så vil hun naturligt mangle dette, når hun har sine naturlige natlige opvågninger. Så vil hun klynke, vågne mere og mere op og blive mere og mere urolig og ked af det - og hun vil ikke kunne sove videre, før du kommer og giver hende flaske i munden igen eller tager hende op i din favn, vugger hende eller lignende. Hendes søvnassociation, det ritual hun forbinder med at sove er flasken og at være i den favn - og derfor søger hun det igen og igen.
Jeg kan ikke helt tyde, om hun også får flaske om dagen, før hun puttes til lur der. Hvis hun gør det, så skal flasken om dagen også fjernes og i stedet erstattet af et andet ritual - det kunne f.eks. være en kop mælk og en banan. Så hun stadig får et lille mellemmåltid at sove på.
Derudover vil det være en god idé, hvis du nu kan forsøge at indføre en putteklud, slaskedukke, puttebamse eller lignende. Det vil på sigt kunne fungere som substitut for dig, og hun kan bruge kluden osv., når hun er i vuggestue og puttes der. Det vil være rigtig fint, hvis ritualet hjemme og i vuggestuen er det samme. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage klud eller bamse til sig og bruge den bevidst, og derfor vil det være en god idé netop at introducere den nu.
Du skriver, at hun får e godnatflaske og at hun derfor ikke burde være sulten... Det kan godt være, at hun er sulten - i hvert fald vil for stort et indtag af mælk (og hun kan godt få alt for meget mælk, hvis hun får flaske flere gange om natten) påvirke hendes indtag af rigtig mad....
Hun må gerne få to flasker lige nu - en flaske, når hun puttes om aftenen og så en flaske sen aften. Men om natten skal hun ikke længere have flaske, og det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, ligesom det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn i din favn, men oplever at falde i søvn i sin seng. Hun må gerne få flasken i sengen, men I skal nå dertil, hvor hun slipper sin flaske, smiler til dig, triller om på siden og sover, så du sikrer dig, at hun ikke er afhængig af den i munden for at kunne sove.
Derudover vil det være en rigtig god idé, hvis du kan indføre en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Den vil mætte hende lidt ekstra og være med til at sikre, at hun ikke vågner om natten, fordi hun er sulten. Samtidig er det et rigtig godt ritual og en måde at afslutte dagen på fremover - så hun netop lærer at hun ikke behøver flasken. I løbet af de næste par uger, skal den sene aftenflaske trappes ud og derefter skal flasken før putningen om aftenen også fjernes. Det vil sige, at hun i løbet af de næste par måneder helt skal stoppe med flaske - og i stedet skal hendes behov for mad og væske dækkes hele dagen igennem :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur med putteklud, bamse
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende. Må også stadig meget gerne få grøntsagsmos med kød eller fisk som supplement til mad med mere bid. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop letmælk og puttes herefter til middagslur med putteklud og bamse
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtgrød med lidt letmælk, vand af kop.
Aften 18.30: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30, får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Flaske og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød.
Når du trapper ud af flaskerne, vil det være rigtig godt, at du i første omgang fjerner flasken sen aften. Det gør du ved at give hende mindre og mindre mælk. Det vil sige, at hvis hun lige nu f.eks. får 180 ml, så trapper du ned, så hun får 160, 140, 120, 100 osv. og til sidst helt kan undvære.
Samtidig med at du trapper ud i mængden, så skal du stadig bibeholde godnatgrøden og samtidig sikre hendes indtag tilstrækkeligt hele dagen igennem - og naturligt bruge puttekluden, bamsen osv. som det der hjælper hende til at sove uden sin flaske. Og når hun kan sove uden flasken sen aften, så trapper du ud af flaske, før hun puttes om aftenen. Her også give hende mindre og mindre og til sidst overgå til mælk af en kop - samtidig med, at du stille og roligt måske også introducerer en godnathistorie eller lignende, sammen med bamse, putteklud osv.
Det vil være naturligt, hvis hun om natten søger dig ekstra meget. Det handler både om, at hun er i vuggestue og dermed adskilt fra dig i dagtimerne, samtidig med at hun lige nu gennemgår en stor udvikling både motorisk og mentalt. Derfor er det vigtigt, at du giver hende masser af nærhed og lader hende mærke, at du er der - men altså uden, at hun får mælk eller flaske i munden. Det er flasken hun skal væk fra - hun skal stadig have lov til at have sin mor (eller sin far) :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske