Amning og flaskegivning - 4 mdr.

1. juli 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Amning og flaskegivning - 4 mdr.

Hej Helen,

Vores søn er blevet 4½ måned gammel. Jeg skal starte på arbejde om 10 dage og min kæreste skal derefter på barsel. Vi har valgt at dele den.

Jeg er ved at blive lidt urolig over hvordan vi skal gøre med amning, modermælkserstatning og grød når jeg skal starte. Jeg ammer ham stadig fuldt ud. Vi er opstartet på at give ham grød. Dette har vi gjort igennem 1 uge. Han er ikke istand til at spise et måltid grød, således at han bliver mæt. Han spiser næsten lige så meget som han plejer når Jeg ammer ham bagefter. Han skal lige lære at åbne munden og synke :)

Jeg vil gerne fortsætte med delvist at amme når jeg starter på job. Men dette er udfordrende da jeg arbejder skiftehold hvor jeg er hjemme på helt forskellige tidspunkter, og i øvrigt arbejder i en skadestue hvor jeg ikke har mulighed for at gå fra for at malke ud i løbet af arbejdsdagen. Jeg vil helst undgå at han får for meget modermælkserstatning da jeg er bange for at han får ondt i maven? Han har ofte fået erstatning når jeg har haft planer og dette har han ikke haft problemer med, ej heller ondt i maven.

Hvordan tænker du at planen kan se ud? Jeg kan slet ikke overskue det. Jeg tænker også på mine bryster der kommer til at føles ubehageligt spændte.

Jeg er også i tvivl om hvordan jeg skal rengøre flaskerne?
Skal de skoldes, steriliseres eller blot i ...

Annonce

... opvaskemaskinen?

Kan han godt tåle at få helt koldt vand fra hanen? Ved ikke hvor følsom de er overfor bakterier de små :)

I forhold til søvnrytme kommer han i seng fortsat mellem 22 og 23 om aftenen. Han falder i søvn med det samme at sover rigtig godt. Jeg vækker ham om morgenen klokken 8. Der er han meget træt og er kun vågen 1 time hvorefter han sover formiddagslur ca 2 timer, nogle gange mindre. Så vækker jeg ham igen. Det vi diskuterer herhjemme er om vi skal vække ham og om han skal før i seng om aftenen. Jeg vækker ham fordi at han ikke skal vende op og ned på døgnrytme. Og fordi at han faktisk sover godt om natten når han kommer i seng ml 22 og 23, Jeg er bange for at ødelægge det.

Han spiser stadig midt på natten, og jeg tænker at hvis han kommer før i seng vil han vågne før på natten for at spise og så får jeg næsten ingen sammenhængende timers søvn. Han sover med det samme om natten efter han har fået mad. Så synes du at vi skal lægge ham før i seng, selvom det andet fungerer, fordi han er så træt om morgenen og også meget træt den sidste time om aftnen? Og skal vi vække ham om morgenen og om formiddagen eller lade ham sove? Resten af dagen Kan vi ikke få en fast rytme. Der er det forskelligt Hvornår han sover. Er det ok??

Undskyld rodet, det afspejler det der er i mit hoved :-)

Tak!

Med venlig hilsen
Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin