Svar: Refluks og søvnkaos
24. juni 2016
Alder:
3 mdr.
Kære HR
Tak for dit brev og stort tillykke med lillebror - hvor dejligt! Og også dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage :)
Når jeres dreng gylper meget og har tilbageløb af mælk til spiserøret, så vil det naturligt være svært for ham at ligge ned - og dermed også svært for ham at sove. Derfor vil han sove bedst, hvis han kan ligge med hovedet let eleveret. Det kan du gøre ved at komme et sammenrullet håndklæde, en lille pude eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op under hovedet (han er for lille til hovedpude):)
Det kan være en god idé at tilbyde ham lidt flere og lidt mindre måltider af gangen. Hvis han spiser lidt mindre af gangen, så kan han bedre holde maden i sig, og tilbageløbet vil måske ikke være helt så stort, som hvis han spiser en større mængde... det er dog en lidt svær balance at finde, for han skal naturligvis også have lov til at regulere sit behov selv - men nogle gange vil børn med refluks af sig selv spise langsommere og slippe brystet lidt mere - og også melde sig lidt hyppigere, og det er vigtigt på den måde at lade ham selv regulere sit behov...
Det kan være en god idé, hvis I kan have ham "oprejst" i ca. 20 minutter, før han så bliver lagt ned. Dette giver mælken mulighed for at komme lidt videre igennem mave- og tarmsystemet.
Det kan være en god idé, hvis I kan lære ham at tage imod en sut. Det at få en sut som afslutning på måltidet kan hjælpe mælken videre og dermed være med til at give mere ro i maven, i spiserøret og dermed også mere rolig søvn.
Nogen vælger at supplere med en flaske. Man kan købe modermælkserstatning Enfamil AR, som er udviklet specielt til refluks. Det virker ved at være tyndt i flasken og blive tykt i maven, så det ikke så let kommer "retur". Andre vælger at malke ud og tilsætte Aprestagum / Johannesbrødkernemælk til mælken. Det er et fortykkelsesmiddel. Det kræver, at man bruger en flaskesut beregnet til tykkere mælk. Hos nogle børn vil det give mere ro med en "tykkere" mælk og dermed også mere rolig søvn. Samtidig kan flasken nogle gange med held gives der, hvor man ønsker, at barnet skal sove - hvorved I undgår skiftet fra favn og ned i sengen, som han reagerer på og vågner af...
Det kan være rigtig svært at finde det rette tidspunkt at flytte ham fra jeres favn på - for han har naturligt stadig brug for jeres nærhed, tætte kontakt og mærke jer, blive beroliget af jer og følelsen af at være omsluttet - samtidig med, at han ikke bør lægges ned så hurtigt, at der sker for voldsomt tilbageløb...
For at han ikke får en vane med at skulle sove i jeres favn, så kan det være en god idé at flytte ham fra jer, før han falder helt i søvn. Det vil sige, at lige efter han har slippet brystet, så skal han puttes med det samme - lige der, hvor han næsten sover, men ikke sover helt, - der hvor øjnene triller rundt i hovedet - der flytter I ham ned i sengen eller i barnevognen (som er eleveret), står ved ham, lader ham mærke jeres nærhed og luller ham ind i søvnen, hvor han ligger. Så han lige når at registrere, at han ikke længere er i jeres favn.
Det er som sagt vigtigt, at han her ligger eleveret - nogen vælger faktisk at bruge en skråstol og lade ham starte med at sove i den... og flytter ham så over i sengen, når han sover så dybt, at han roligt kan flyttes. Alternativet kan være, at I bliver siddende med ham til der er gået måske 45 minutter, før I så flytter ham...
Den gode nyhed er, at han sandsynligvis vokser fra det :) I takt med at han begynder at få fastere føde, som ligger tungere i maven, så vil tilbageløbet blive mindre og irritationen af hans spiserør tilsvarende mindre - og dermed bliver søvnen ofte også bedre... Tiden er derfor også nødt til at arbejde lidt for jer...:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske