Refluks og søvnkaos

24. juni 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Refluks og søvnkaos

Hej Helen.

Vi er så heldige at have fået en dejlig lille søn nr.3. Men åbenbart SÅ heldige, at han har refluks som sin ældste storebror. Vores problem med vores 3'er er totalt søvnkaos. Han var kun 2 uger gammel da jeg blev opmærksom på, at mønstret lignede lidt for meget "refluks-mønster"; ked af det i liggende stilling, ked af det ved gylp osv.

Så hurtigt begyndte vi jo at holde ham mest muligt på højkant for at undgå at han fik ondt af det (returløbet til spiserøret), og undgå at han skreg alt for meget og derved ville vække sine brødre på 5 og 7 år, som jo også har brug for deres søvn for at kunne fungere i deres hverdag.

Vores lille dreng får nu 20 mg esomeprazol (kører på 3.uge). Symptomerne er mindsket men ikke væk. Det store problem er nu, at vi ikke kan lægge ham ned og sove. Dels bliver han vækket "af maven"/refluks og dels vågner han bare "af ingenting".

Han kan ...

Annonce

... være helt væk og sove tungt på vores arm, men når vi lægger ham går der 5-7 min., så er han vågen igen. Hvis det en sjælden gang imellem lykkes at få ham i barnevognen og rulle ham uden han vågner med det samme, sover han max 30 min. Generelt sover han alt alt for lidt; dagslure er måske 3x 20 min på hele dagen. Roderiet er både dag og nat. Så for at redde os selv og hans søvn mest muligt, skiftes vi til at sidde med ham på højkant og sove om natten og jeg gør det om dagen. Og ingen får selv sagt nok søvn af det!!!

Jeg har prøvet at svøbe ham og så lægge ham, men uden held. Også prøvet at rulle ham i søvn, men ingen held, han bliver alt for ked af det.

Jeg er med på, at noget af det stadig er refluks symptomer, men at der også er noget "dårlig vane" i det. Kan du give mig lidt råd til hvordan vi får ham lært, at det er ok at ligge ned og sove, samt blive i søvnen mere end 30 min.??

Hilsen HR

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)