Brev:
Refluks og søvnkaos
24. juni 2016
Alder:
3 mdr.
Refluks og søvnkaos
Hej Helen.
Vi er så heldige at have fået en dejlig lille søn nr.3. Men åbenbart SÅ heldige, at han har refluks som sin ældste storebror. Vores problem med vores 3'er er totalt søvnkaos. Han var kun 2 uger gammel da jeg blev opmærksom på, at mønstret lignede lidt for meget "refluks-mønster"; ked af det i liggende stilling, ked af det ved gylp osv.
Så hurtigt begyndte vi jo at holde ham mest muligt på højkant for at undgå at han fik ondt af det (returløbet til spiserøret), og undgå at han skreg alt for meget og derved ville vække sine brødre på 5 og 7 år, som jo også har brug for deres søvn for at kunne fungere i deres hverdag.
Vores lille dreng får nu 20 mg esomeprazol (kører på 3.uge). Symptomerne er mindsket men ikke væk. Det store problem er nu, at vi ikke kan lægge ham ned og sove. Dels bliver han vækket "af maven"/refluks og dels vågner han bare "af ingenting".
Han kan være helt væk og sove tungt på vores arm, men når vi lægger ham går der 5-7 min., så er han vågen igen. Hvis det en sjælden gang imellem lykkes at få ham i barnevognen og rulle ham uden han vågner med det samme, sover han max 30 min. Generelt sover han alt alt for lidt; dagslure er måske 3x 20 min på hele dagen. Roderiet er både dag og nat. Så for at redde os selv og hans søvn mest muligt, skiftes vi til at sidde med ham på højkant og sove om natten og jeg gør det om dagen. Og ingen får selv sagt nok søvn af det!!!
Jeg har prøvet at svøbe ham og så lægge ham, men uden held. Også prøvet at rulle ham i søvn, men ingen held, han bliver alt for ked af det.
Jeg er med på, at noget af det stadig er refluks symptomer, men at der også er noget "dårlig vane" i det. Kan du give mig lidt råd til hvordan vi får ham lært, at det er ok at ligge ned og sove, samt blive i søvnen mere end 30 min.??
Hilsen HR