Svar: Hjælp til søvn - 4 mdr.
22. juni 2016
Alder:
4 mdr.
Kære første gangs mor :)
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og hvordan dagen ofte forløber hos jer - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte rytme, de begynder at sove på en lidt anden måde - og jeg tænker, at det spiller ind hos jer. Jeres dreng har en alder lige nu, hvor han gennemgår en rigtig stor udvikling, både motorisk og mentalt.
Jeres dreng vil være meget mere opmærksom på verden nu og bevidst om, hvad der sker omkring ham. Han kan holde sit hoved selv, han kan kigge sig omkring, han følger ting bevidst med øjnene, skelner mere og mere imellem, hvorvidt han er hjemme eller ude, i favn hos mor, far eller fremmede osv.
Denne øgede bevidsthed og hans lyst til at opleve og fornemme verden gør naturligt, at han lige nu har ekstra svært ved at koble fra og derfor ekstra svært ved at overgive sig til søvnen. Og når han så endelig sover, så drømmer han ekstra meget - og sover derfor ekstra uroligt. Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og det giver den ekstra urolige søvn.
Hans lyst til at opleve, følge med i hvad der sker omkring ham, vil ofte påvirke hans indtag af mælk. Når du ammer ham, så vil du sandsynligvis opleve, at han meget let lader sig forstyrre. Han slipper, tager fat, dier lidt, slipper igen, kikker på dig, tager fat og dier igen, slipper atter, smiler til dig, tager fat og dier igen, far kommer ind i stuen og pludselig er det mere spændende at kikke efter far, end at spise færdig. Det betyder, at man i 3-4 måneders alderen godt kan komme ind i en rytme, hvor han slatspiser og slatsover lidt hele tiden - og det lyder faktisk som om, at det sker hos jer.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at arbejde på en fast rytme hele dagen igennem - det vil sige faste spisetider, faste sovetider, faste tidspunkter at lege og være aktiv på. Det er her super godt, at du lige nu arbejder på 3 lure dagligt - og det er naturligvis også helt okay, hvis han nogle dage har brug for en 4. lur :) Derudover så vil det være super godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor han får mælk som en fast del af sit putteritual. Du skriver, at han normalt ikke falder i søvn med brystet eller flasken - men det må han faktisk gerne - eller i hvert fald næsten falde i søvn. Det er en rigtig god idé, at han får mælk før han skal sove - det er med til at sikre, at han kan sove lidt længere lur.
Det er også rigtig fint, at I er begynde med lidt skemad. Jeg anbefaler, at I starter med lidt grød til frokost og giver ham max ½ dl. Når dette fungerer, når hans mave tager fint i mod skemaden og han virker til at trives med det, så kan I begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre, at han tilbydes ½ dl. to gange dagligt i stedet for 1 dl eller mere på en gang. Derudover skal han have mælk, som han plejer at få - skemaden kommer ud over det vanlige indtag af mælk - præcis som jeres sundhedsplejerske også har sagt.
Skemaden vil stille og roligt også hjælpe jer til lidt mere rytme, så han begynder at kunne få en rutine, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og så kan tilbydes mælk, før han puttes til næste lur. Da han lige nu ofte sover korte lure, vil han naturligt skulle være vågen lidt, før du tilbyder skemad, leger og pludrer og derefter skifter ham og putter ham med mælk - men tidspunkterne for skemaden må du gerne forsøge at holde lidt fast i, netop for at få lidt rytme ind. Der kan være en fleksibilitet på +/- en halv times tid... De faste spisetider vil også være med til at give ham fornemmelse af mæthed og sult - og derefter behov for at skulle sove - så på den måde arbejder tiden også for jer.
Jeg vil også anbefale dig, at du lige nu forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for at forlænge hans vågenperiode her, så han bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt - for derefter forhåbentlig at kunne sove en længere middagslur.
Og så vil jeg anbefale dig, at du putter ham i barnevognen til en af lurene - meget gerne middagsluren - og at du lige nu triller ham en tur så længe, at han netop ved at du går med ham, får ham til at sove et lidt længere søvnstræk - for at få denne rytme og dette behov ind i kroppen. Han skal ud af liften med den alder han har og skal nu puttes direkte i barnevognen. For at det skal lykkes hos jer, så må du derfor tage barnevognen ud af kælderen og først putte ham i barnevognen, når vognen er oppe. Du kan her vælge at give ham en flaske i vognen og når han så har spist den, så triller du en tur. At give ham flasken i vognen kan hjælpe ham til ro, fordi han så ikke flyttes fra din favn, hvilket kan gøre ham utryg. Du kan naturligvis også vælge at sætte dig og amme ham i gården, men da du gerne vil begynde at give mere flaske, så vil jeg anbefale at du i stedet netop vælger flasken før middagsluren...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, og får evt. lidt ekstra bryst, når han vågner og dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur - sover måske kun 45 minutter.. Du må gerne lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen. Kan han sove mere, ved at du f.eks. tilbyder brystet igen, når han er ved at vågne, skal han naturligvis det.
Frokost 10.30-11: Tilbydes ½ dl. grød, vand af kop.
Kommer i bad, aktiveres rigtig godt både motorisk og mentalt.
Flaske og puttes til middagslur - måske ca kl 12.30-13... Må her gerne puttes i barnevogn og trilles en længere tur for på den måde at blive holdt sovende. Må gerne sove mindst. 1.5 time her... og også gerne mere, hvis det kan lade sig gøre.
Eftermiddag 16: Ammes og/eller flaske
Puttes til dagens 3. lur - evt. i slyngevuggen, hvis den fungerer for jer. Det kan også være, at far kan tage over her, så du kan få lidt frirum sidst på dagen
Aften 18: Tilbydes max. ½ dl. grøntsagsmos. Vand af kop. Dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer godt. Indtil da gives mælk efter behov.
Ammes eller flaske - og puttes til natten - alt mellem kl 20-22 - tidspunktet varierer helt efter, hvor lang dagens 3. lur er og hvor sent den ligger.
Sen aften eller først på natten 23-01: Tilbydes flaske eller bryst og sover herefter videre. Tidspunktet her afhænger af aftenens puttetidspunkt og hvornår han sidst har fået mælk.
Midt nat: Ammes efter behov.
Jeg tænker, at du skal forsøge at skabe mere rytme i hverdagen og forsøge at sikre ham mælk til nogenlunde faste tider - for at hjælpe ham til lidt mere ro. Sikre, at han spiser lidt større mængder, når han tilbydes mælk og forhåbentlig så også kan sove længere lure... Jeg håber at ovenstående dagsplan kan give lidt idé om, hvordan det rent praktisk kan skrues sammen...
Med hensyn til at stoppe amning og gå over til flaske, så er det en god idé, hvis du kan gøre dette gradvist. Det vil sige stille og roligt udskifte nogle af amningerne med flaske. Jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere og stille og roligt vil amningen således stoppe af sig selv.
Det kan være godt fortsat at forsøge med en sut - gerne en som i faconen ligner flaskesutten, som han tager så fint imod. Jo mindre forskellige sutteteknikker han skal forholde sig til, jo lettere vil det være for ham...
Sutten må gerne kobles til en sutteklud. Du kan trække en stofble igennem sutteringen, hvis sutten har en ring. Det kan minde lidt om at ligge i din favn, når han har kluden ved sit ansigt og det kan gøre ham mere rolig og tryg.
En fast måde at kærtegne ham på, samme beroligende ord, en musikuro du tænder osv. er alt sammen med til på sigt at give genkendelighed og dermed tryghed. Han lærer, at når disse ting sker, så er det tid til at sove og det vil hjælpe ham med at koble fra.
Hvis I normalt giver flaske omkring midnat, så kan far evt. give flasken her, og du kan sove videre. Far dufter ikke af mælk, og far vil derfor måske have mulighed for at hjælpe jeres dreng videre i søvnen, uden at der behøver bryst. I stedet kan far forsøge med masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, evt. en sut og en klud osv. Hvis jeres dreng har spist flaske sen aften, så ved I præcist, hvor meget han har fået... I skal dog som sagt være opmærksomme på, at han godt kan have behov for ekstra mælk om natten, fordi han lyder til at slatspise om dagen - men hvis I om dagen er opmærksomme på at få ham fyldt ekstra op hele dagen igennem, kører efter en fast rytme, faste spisetider, flaske før middagslur osv. så vil I bedre kunne lade far tage over om natten - i hvert fald et par nætter, så han ikke ligger ved dit bryst hele tiden. Det forstår jeg godt, at du ikke kan holde til... Når han hopper af og på hele tiden, er det naturligt også rigtig hårdt for din brystvorte...
Brio-bedrockers hjælper nogen, for andre er det ikke en løsning... Generelt må man sige, at det er godt, hvis jeres dreng kan lære at sove uden at skulle være i bevægelse hele tiden. Derfor vil det være bedst, hvis I kan hjælpe ham med at finde roen og komme videre i søvnen med jeres hænder. I må gerne stå ved ham, holde hænderne på ham og vippe ham, vugge ham, imens han ligger i sengen - men stoppe igen, så han ikke hele tiden er i bevægelse... Og når det så er sagt - hvis han tydeligvis sover bedre og I alle tre får mere ro og mere overskud, hvis hans seng kan vippes lidt, så er det også helt okay. I skal gøre det, som I fornemmer virker bedst for jer alle tre! :)
Det er naturligvis også en overvejelse værd, om jeres dreng har refluks - hvis han er generet af tilbageløb af mælk og mavesyre, kan det også forklare den urolige søvn og hans søgning mod brystet igen og igen - og det at han hele tiden hopper af og på... I kan elevere hans hovedgærde ved at lægge en lille pude eller lignende ind under selve madrassen, så hele madrassen løftes lidt op. Han kan også få medicinsk behandling, men lige nu tænker jeg, at hvis I begynder at få lidt mere styr på, at han spiser ca hver 3-4 time, så vil det måske i sig selv gøre en stor forskel hos jer - og igen håber jeg, at min dagsplan kan hjælpe til med at se hvordan...
Det er naturligt at modermælk, der kommer retur, ser vandigt ud og indeholder små hvide klumper :)
Håber at I kan bruge dette videre :) Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske