Hjælp til søvn - 4 mdr.

22. juni 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hjælp til søvn - 4 mdr.

Hej igen Helen,

Tak for dine tidligere svar, de har været meget brugbare.
Derfor er jeg også på banen igen, denne gang omhandler spørgsmålene dog ikke mad, i hvert fald ikke direkte :)

Min lille søn er nu 4 mdr, og ikke så lille længere. Han har en vægt på 7,3 kg og en længde på hele 70 cm. Han trives rigtig fint, omend er maden stadig en smule rodet. Der er ved at komme en lille smule mere rytme i dagligdagen, og det er rart, men vi har en del problemer med hans søvn.

Jeg prøver, at han sover tre gange om dagen, formiddag, middag og eftermiddag, men nogle gange står han så tidligt op, at han får en ekstra lur. Prøver dog om ikke han kan sove lidt længere i stedet, da det helt klart er det han trives bedst med.

Han vågner dog nærmest konsekvent efter de omkring 30 min, og nogle gange lykkes det at lulle ham videre, hvor man så det næste stykke tid skal sidde vagt konstant, men andre gange er det nærmest umuligt. Det ville være ok, hvis han var frisk, men det er han langt fra. Han virker umiddelbart helt vågen og glad, men der går ikke mere end 10 min efter han er kommet op, til han bliver meget pylret. Hvis vi først har startet dagen dårligt, kører resten af dagen ofte ligeledes, og det bliver til ekstrem mange powernaps og et pylret barn. Jeg går ud fra at det er søvnskifte han har svært ved? Er der noget vi kan gøre og hvornår (alder) ændres søvnmønstret, så han måske ikke vågner efter så kort tid?

I de første måneder lå han hos mig konstant, han græd hvis jeg lagde ham fra mig og jeg var så overvældet over mine nye rolle, at jeg heller ikke orkede at prøve at lægge ham et andet sted. Derfor faldt han i søvn ved mit bryst og lå faktisk altid i mine arme og sov. Det var meget hyggeligt, men gav mig absolut ingen søvn. Med tiden har vi kunne lægge ham i en slyngevugge, selvom den desværre aldrig har været det vidundermiddel, som den er for nogen. Vi kan også lægge ham i barnevognen og ved siden af mig i sengen (her skal han dog være faldet i søvn ved brystet først). Den bedste lur tager han i barnevognen, og det er den han sover til middag.

Jeg kunne selvfølgelig godt putte ham i barnevognen til flere lurer, har stærkt overvejet om ikke også formiddagsluren skal foregå der. Problemet med barnevognen er, at vi bor på fjerde sal, og barnevognen holder i en kælder som er så stejl at man ikke kan hive den op med et barn i. Han skal altså ligge i sin lift i kælderen til jeg har hevet den op. Derudover er man nødt til at blive i gården sammen med ham, da han som skrevet vågner efter en halv time, og derefter kommer en lidt lang urolig periode. Skal jeg først ned fra fjerde etage, når han at vågne for meget. Når jeg sidder i gården er det svært for mig at udnytte hans sovetid. Jeg kan selvfølgelig slappe lidt af, men hverken komme i bad, sove eller ordne noget praktisk, derfor er det kun en lur indtil videre, han sover i barnevognen. Altan har vi desværre ikke.

Det største problem kommer dog om aften/natten. Han vil under ingen omstændigheder i nærheden af slyngevuggen når vi kommer hen på aften. Jeg har det dog heller ikke specielt godt med han skal sove i den om natten. Han er en lang dreng, og vuggen virker på mange måder ret lille til ham, derudover er han begyndt at vende sig lidt og det er jeg ikke helt tryg ved i den. Han er, som skrevet, faldet i søvn ved mit bryst og med tiden har jeg kunne lægge ham ved siden af mig når han sov, og amme ham liggende om natten. Det er lidt det vi stadigvæk gør, men det fungerer overhovedet ikke. Som skrevet i mine tidligere breve bliver han ret hurtigt urolig ved brystet. Han hopper af, men vil på igen med det samme. Hvis jeg fjerner ham helt bliver han ked af det og søger efter brystet.

Vi sørger for han bliver suppleret med flaske, men han falder ikke i søvn af flasken. Har prøvet at lægge ham ved siden af mig, men han bliver urolig, karter rundt og søger, og til sidst græder han hysterisk. Jeg tager ham op til mig, giver ham bryst, han sutter, hopper af, vil på igen, hopper af, vil på igen og sådan fortsætter det i en uendelighed til han på et eller andet tidspunkt går kold, men der kan gå timer.

Nogle gange falder han i søvn ved brystet, men tager kun de famøse 30 min og vågner så op og pludrer, selvom han er møg træt, og så kan vi starte forfra. Jeg ved ikke om hans tarme arbejder mest om aften for han er så urolig om aften. Sutter som besat på sine hænder, på mine, på alt han kan komme i nærheden af (undtagen en sut). Vi forveksler det tit med sult og giver ham en flaske som han sluger (han regulerer stadig ikke madindtaget, men kan spise uendelige mængder), hvilket resultere i store mængder gylp. Vi har købt en sut, til sutteflasken, med kun et hul, og det har hjulpet en ...

Annonce

... smule, ellers sluger han maden på 2 min. Det er stort set altid om eftermiddagen og aften, at han gylper meget, både noget gammelt og surt, men også frisk mælk som kommer direkte op igen.

Min pointe er, at grunden til han hopper af og på og er urolig, ikke burde skyldes sult. Vi har dog lagt mærke til, at når han gylper efter amning er det meget vandet (ligner vand med små klumper mælk, ikke som det gylp der ligner hytteost, men meget vandet). Kan det skyldes at han får for meget af de tynde mælk? eller er det normalt?

Jeg vil gerne stoppe med at amme fordi det netop ikke virker tilfredstillende for ham, og det er meget ubehageligt og frusterende for mig, men vi aner ikke hvordan vi skal få ham til at sove uden barnevogn eller bryst (selvom brystet ikke fungerer specielt godt så ender det jo med at virke efter en lang kamp). Vi prøver at indføre rutiner, et bad, skifte ble, ro og hygge i sengen, en flaske og så ligger jeg ved siden af ham, men han karter rundt, og til sidst bliver han så hysterisk at han næsten ikke kan trække vejret. Jeg lægger mig til at sove sammen med ham så han burde ikke være urolig for om jeg går nogle steder. Han ligger lige ved siden af mig, og jeg lægger min hånd på ham eller prøver at nusse hans hånd, men ligemeget hjælper det, han søger brystet.

Jeg har også prøvet at amme ham mens vi ligger, men det er det samme bare endnu værre, han hopper konstant af og på. Vi har enormt svært ved at læse ham når vi kommer ud på eftermiddagen og aften, han virker træt fordi han er så urolig og pylret, men vi har også læst at mange børn i den alder er længere oppe. Vi har prøvet at putte ham tidligt, vi har prøvet at putte ham sent, og alt i mellem, men ligegyldig tidspunktet, begynder hop af og på showet, og det tager mindst en time før der falder ro over ham, og det er de gode dage. Grunden til at vi giver ham brystet, er jo heller ikke for at stille sulten, til det får han flasken, men fordi det i en lang periode gav ham ro. Vi ved ikke rigtig hvad vi skal erstatte det med, især ikke når det stadig virker til han søger brystet. Har du en ide til hvordan vi kan putte ham om aften, uden brystet? Hvordan vi skal lægge ham og hvad vi kan gøre for at han ikke bliver så ked af det?

Jeg tænker det handler om tryghed, i hvert fald en del af det, da det jo hele tiden har været sådan han sov om natten, men samtidig føles det nogle gange som om han afviser og ønsker brystet på en og samme tid. Jeg vil så nødigt, at han skal blive så ulykkelig som han bliver når jeg lægger ham, men samtidig er jeg også godt klar over, at min usikkerhed og uro nok ikke hjælper på problematikken. Lige nu er jeg bestemt ikke konsekvent, men prøver det ene og det andet af bare desperation. Han har aldrig rigtig faldet i søvn i vores arme uden brystet, han er enormt nysgerrig og "sidder"/ligger sjældent stille hos os. Bæresele og andet der holder hans hoved ind mod os, har han aldrig været fan af, men har kæmpet en brav kamp for at slippe ud af. Det samme når vi prøver at svøbe ham. Han har altid været mest rolig når han bliver båret så han kan kigge ud over vores skuldre, hvilket måske til tider gjort at han er blevet lidt overstimuleret.

Han bliver ikke ammet i søvn eller falder i søvn ved flaske om dagen, men lullet i slyngevuggen eller kørt i barnevognen. Da vi synes han er ved at være for stor til slyngevuggen er vi også meget i tvivl om hvad vi skal erstatte den med, men der kan vi evt tage flere ture i barnevognen, det er sådan set natten der er det største problem. Vi har også overvejet bedrockers, men er i tvivl om de giver nok rokken. Har du nogle erfaringer med dem?

Han vågner stadig ca. hveranden time om natten, vi prøver at give ham en flaske ved 24 tiden sovende, men desværre vågner han oftest og vil til brystet igen. Her går det nogenlunde med at amme ham sovende, han falder oftest ok hurtig i søvn, men vågner så kort tid efter. Det er, af gode grunde, svært for at vurdere for mig hvor meget der omhandler reelt sult og, hvor meget af sutteriet der mere handler om, at han skal bruge brystet for at falde i søvn igen. Det er også det der er svært når han ikke regulerer indtaget fra sutteflasken, for vi kan sagtens give ham flaske, men han afviser den aldrig og nogle gange føles det som om det bare giver mere uro og gylp, og derved mere søgen efter brystet.

Det har været sådan her meget længe, men er gradvist blevet værre, og tager længere og længere tid.

Vil lige skrive, at vi meget langsomt, efter sundhedsplejersken råd, er begyndt på grød, men kun som smagsprøve og han får stadig samme mængde mælk.

Håber ikke mit brev er alt for rodet, men det er svært at få det hele formidlet grundigt.

Venlige hilsner

En førstegangsmor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.