Svar: Hårhiveri om natten, søvn

15. juni 2016

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære snart skaldede Tanja

Tak for dit brev :)

Rigtig mange børn nyder faktisk at nulre hår og bruger dette som et helt naturligt ritual, før de skal sove. Men det er naturligvis uhensigtsmæssigt, når han begynder at trække større totter hår af dit hoved, og når det forstyrrer både hans og din søvn.

Det er vigtigt, at du om dagen afleder ham og søger for, at det ikke kan lade sig gøre at nulre hår. Hvis du har så langt hår, at du kan sætte det op, så bør du gøre det i en periode. Det er også godt, at gøre ham interesseret i noget andet så han glemmer sin interesse for håret - jo mindre han gør det generelt, jo mere vil det træde i baggrunden, han vil glemme det og dermed på sigt også glemme det om natten.

Og så skal han naturligvis have noget andet, som han kan nulre. Med den alder han har, så vil det være oplagt at introducere ham for en bamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Og måske vil netop en slaskedukke være noget for ham. Det kan være, at I kan finde en dukke med garnhår, som han kan begynde at nulre i stedet....

Garnhårsdukken skal bruges både derhjemme og i vuggestuen. Den skal følge ham og være hos ham, både når han er træt, skal sove, vågner op, er ked af det, savner ...

Annonce

... jer osv. Den skal fungere som substitut for mor (og mors hår) og stille og roligt tage mere og mere over.

Når du putter ham, så skal du være opmærksom på hele tiden at aflede ham, så han ikke får fat i dit hår. Tilbyde alternativ som dukken og også meget gerne begynde at læse godnathistorie osv. Hvis han starter med at sidde på skødet lige nu, så er det naturligt lettere for ham at få fat i dit hår. Derfor kan det være nødvendigt, at I putter ham i seng og så sidder ved siden af, læser historie osv. så han ikke længere har mulighed for at nulre dit hår. Altså at I er nødt til at skabe et nyt ritual, som på sigt vil være rarere for jer alle. Det handler som sagt om, at få ham drejet væk fra dette behov - lidt ligesom når han sover sammen med far, hvor behovet for at gøre det ikke er stort, fordi det ikke kan lade sig gøre med fars kortere hår - så glemmer han det og sover videre uden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Han har lige nu en søvnassociation, der handler om at skulle nulre hår. Denne association, dette ritual, er I nødt til at erstatte med noget nyt. I skal lære ham, at han godt kan falde i søvn på en anden måde, ved at nulre noget andet :)

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder