Svar: Hårhiveri om natten, søvn
15. juni 2016
Alder:
17 mdr.
Kære snart skaldede Tanja
Tak for dit brev :)
Rigtig mange børn nyder faktisk at nulre hår og bruger dette som et helt naturligt ritual, før de skal sove. Men det er naturligvis uhensigtsmæssigt, når han begynder at trække større totter hår af dit hoved, og når det forstyrrer både hans og din søvn.
Det er vigtigt, at du om dagen afleder ham og søger for, at det ikke kan lade sig gøre at nulre hår. Hvis du har så langt hår, at du kan sætte det op, så bør du gøre det i en periode. Det er også godt, at gøre ham interesseret i noget andet så han glemmer sin interesse for håret - jo mindre han gør det generelt, jo mere vil det træde i baggrunden, han vil glemme det og dermed på sigt også glemme det om natten.
Og så skal han naturligvis have noget andet, som han kan nulre. Med den alder han har, så vil det være oplagt at introducere ham for en bamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Og måske vil netop en slaskedukke være noget for ham. Det kan være, at I kan finde en dukke med garnhår, som han kan begynde at nulre i stedet....
Garnhårsdukken skal bruges både derhjemme og i vuggestuen. Den skal følge ham og være hos ham, både når han er træt, skal sove, vågner op, er ked af det, savner jer osv. Den skal fungere som substitut for mor (og mors hår) og stille og roligt tage mere og mere over.
Når du putter ham, så skal du være opmærksom på hele tiden at aflede ham, så han ikke får fat i dit hår. Tilbyde alternativ som dukken og også meget gerne begynde at læse godnathistorie osv. Hvis han starter med at sidde på skødet lige nu, så er det naturligt lettere for ham at få fat i dit hår. Derfor kan det være nødvendigt, at I putter ham i seng og så sidder ved siden af, læser historie osv. så han ikke længere har mulighed for at nulre dit hår. Altså at I er nødt til at skabe et nyt ritual, som på sigt vil være rarere for jer alle. Det handler som sagt om, at få ham drejet væk fra dette behov - lidt ligesom når han sover sammen med far, hvor behovet for at gøre det ikke er stort, fordi det ikke kan lade sig gøre med fars kortere hår - så glemmer han det og sover videre uden.
Han har lige nu en søvnassociation, der handler om at skulle nulre hår. Denne association, dette ritual, er I nødt til at erstatte med noget nyt. I skal lære ham, at han godt kan falde i søvn på en anden måde, ved at nulre noget andet :)
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske