Voldsomt temperament både hjemme og i vuggestuen

15. juni 2016

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Voldsomt temperament både hjemme og i vuggestuen

Kære Helen,

Nu skriver jeg til dig igen af dyb dyb frustration. Jeg er dybt ulykkelig indvendig, mens jeg skriver denne mail til dig og er næsten ved at græde.

Det handler om vores datter på 2 år til juli 2016. Hun har voldsomt temparemant.

Kort fortalt. Da hun blev født boede vi på Østerbro og da hun var 3 mdr. flyttede vi i hus og efter at have boet i huset et par mdr. fik vi vandskade (helt ny istandsat) blev genhuset i lejlighed i 6 mdr. flyttede tilbage uden køkken og lidt kaos og efter vi havde boet der 1 uge fødte jeg vores lille søn, som nu er 7 mdr. Dvs, der er 16 mdr. imellem dem.

Hun blev storesøster og nyt hus og der var lidt uskiftning i vuggestuen med pædagogerne samtidig. Så jeg føler hun har haft en meget turbulent start. Jeg har altid prøvet, at have et naturligt stort overskud og altid virket glad overfor hende, min mand har desværre haft perioder hvor han har været lidt frustreret over vores situation og derfor råbt foran hende, men ikke ad hende, men om mig. Jeg har altid været dybt ulykkelig over, at han kan råbe når hun hører på det. Han har selv haft en fantastisk barnedom, men han har voldsom temperament og desværre har jeg os et stort temperament, men på en anden måde.

Nåh, nu handler det jo om vores datter på snart 2 år. Jeg er så ulykkelig og dybt frustreret over at hun reagerer, så voldsomt som hun gør. Jeg kan faktisk snart ikke rumme hende længere og bliver indvendig meget irriteret på hende og at hun er som hun er. Hun er ved at udvikle sig til sådan et barn jeg normalt ville tænke - godt det ikke er mit barn. Begynder at skubbe hende væk fra mig uden hun kan mærke det.. Men oppe i mit hoved. Jeg ved godt, at jeg muligvis skal søge noget professionelt børnesykologhjælp, men er lidt imod det. Har os overvejet at tage hende ind i vores egen seng, så jeg igen kan ligge tæt med hende, som jeg gjorde de første 7 mdr. (Udfordringen er blot at vores søn ligger i vores soveværelse og de vækker hinanden..)

Lidt om vores datter og situationer.
Hun kan simpelthen ikke acceptere et nej - hun kaster sig ned på gulvet smider med ting og bider i ting f.eks. en stol eller gulvtæppet. Hun laver en flitsbue og man kan ikke holde hende, ikke tage hende op og trøste hende, man kan slet ikke trænge ind til hende. Hun bliver simpelthen så vred. Det samme i vuggestuen. Vores datter er uhyggelig nysgerrig og meget skrab motorisk og vil være med i alt. Hun skal ikke gå glip af noget og hun løfter og kravler op af alt. Hun har en stor fantasi og udfordrer konstant alle ting herhjemme og i vuggestuen. Hun gider ofte ikke lege med sig selv, men går lige i numsen konstant af en og vil det samme som vi gør.

Hun har meget meget energi (ikke damp) men hun virker til nogen gange ikke at kunne komme af med alt den energi. I vuggestuen siger de, at hun er ret intelligent og kan allerede en masse ting, som børn normalt ikke skal kunne når de kun er 2 år, men lidt mærkeligt er at hun har ikke så meget sprog man ...

Annonce

... forstår. Hun snakker meget og peger og viser, men ikke helt så forståeligt.. Hun er begyndt at sige nej og rækker hånden frem og siger meget min pt. Hun accepterer slet ikke at andre leger med legetøj, igen hun vil det hele på en gang. Pt. i vuggestuen ligger hun sig ned over de små børn siger de.. Jeg prøver at forklare, at det gør hun os derhjemme, men jeg tror det er for at kramme, men de siger hun gør det bevidst ift. udtryk i øjne.

De oplever hende meget vred i vuggestuen, men os meget kærlig. Hun rummer begge sider. Jeg holder hende i øjeblikket hjemme fra vuggestuen et par gange om ugen, da jeg stadig er på barsel, fordi jeg faktisk ikke kan rumme deres kommentarer og jeg synes det er synd at hun skal have en hård dag, som de siger og kæmpe for at få alle ting og konstant blive irrettesat - på den pædagogiske Måde. Det er dog os ret hårdt at have hende hjemme, da hun går lige efter en hele tiden.

Hendes energi niv. og temperament er snart så svært at rumme, så jeg ved ikke helt hvad vi skal gøre. Man kan slet ikke komme ind til hende når hun er blevet vred. Hun er en pige der ved hvad hun vil og ikke vil og har et udadvendt temperament.

Jeg har hørt om nogle børster man kan få og ae dem med - måske det kan hjælpe hende med at finde lidt ro.. De giver hende lidt klemme massage i vuggestuen.

Som sagt har hun ikke noget sprog og derfor er der en konstant pive lyd fra hende.. Hvis hun vil have noget vand eller vil have noget så piver hun.. Selv min far sagde i weekenden , da han var på besøg, at det næsten ikke er til at holde ud.. -piveriet..

Hun er meget glad for hendes lillebror og skal altid age og kysse ham, men hun lægger sig os meget ovenpå ham, men generelt rigtig sød ved ham og virker stolt af ham når vi er ude. Jeg har alle dage givet dem begge lige meget kærlighed og opmærksomhed.

Hvilke gode råd har du når hun skaber sig og bider i ting og kaster sig rundt på gulvet.?
Forresten er hun begyndt at gøre skade på sig selv når hun bliver vred over noget.. Så slår hun hovedet ind i en væg eller ned i bordet. Det gør utrolig ondt i mit morhjerte. Hun har os meget svært generelt ved at blive trøstet - når hun f.eks. falder og slår sig vil hun ultra kort kun trøstet og det gør os meget ondt i mit hjerte, at jeg ikke kan få lov til at trøste hende i længere tid. Jeg elsker hende SÅ højt og alle siger hun er så en klog pige - hvor kroppen eller hovedet ikke kan følge med hinanden. Hun kan næsten binde et snorebånd, tage tøj og sko på selv Osv.

Min Sundhedsplejerske sagde faktisk da hun kun var 1 mdr. gammel, at Hun allerede var meget med. Jeg tror os på, at jeg nok har fået overstimuleret hende for meget inden hun blev 1 år.

Undskyld min mail blev så lang. Håber virkelig du kan finde hoved og hale i den og kan hjælpe mig lidt på vej til at jeg kan få nogle gode redskaber til hvordan jeg hjælper hende bedst muligt til at styre sit tempermant og styre hendes energi niv.

Kærlig hilsen
Den lidt frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder