Brev:
Hårhiveri om natten, søvn
15. juni 2016
Alder:
17 mdr.
Hårhiveri om natten, søvn
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi min dejlige dreng på snart 18 måneder har en "natte-vane"... Han elsker at hive i hår! Når han er træt og man tager ham op så ryger hånden meget hurtigt op og får fat i håret og nulrer det/hiver i det. Om dagen/ved puttetid er det ikke det store problem da man kan rykke hans hånd, dog med lidt protester, men det kan lade sig gøre og han puttes på ca 15 min, maks 30 min. Om natten er det derimod et større problem! Han bliver meget ked af det og som regel så er han ikke helt vågen men begynder man at rykke hovedet eller fjerne hans hånd så bliver hans klynken hurtigt til gråd og han vågner.
Han bliver hver aften puttet i sin egen seng og hører vi fra ham i løbet af natten er det nogle gange muligt at trøste ham og derefter putte ham i egen seng igen. Indimellem (som regel er det vel) så tager vi ham med ind i seng og putter mellem os. Min kæreste er god til at sørge for sønnike sover ovre ved ham, men ofte så begynder han at søge mig (og mit hår) og jævnligt så må jeg gå i gæsteværelset og sove, for når jeg ikke er der så søger han mig heller ikke og sover derfor meget mere roligt. Han nulrer også i sin fars hår men får ikke så meget fat da det er kortere. Det skærer mig i hjertet at gå i gæsteværelset, men samtidig orker vi ikke tage kampen kl 3 om natten og vil ikke ødelægge hans søvn. Han sover ca 10 timer om natten og 2 timer i vuggestuen.
I hans vuggestue er han også kendt for at nulre hår når han er træt/vågnet fra lur, så også der gør han det og det er ikke kun hans far og mig det "går ud over". Da han begyndte at sove kun en enkelt lur i vuggestuen havde vi et par uger hvor han de fleste af nætterne sov hele natten i egen seng, så vi ved jo det kan lade sig gøre. Han har ikke tidligere sovet hele natten uden at vågne, andet end en lille håndfuld nætter og han har desværre tendens til hyppig sygdom og det forstyrrer hans søvnmønster hver gang han er syg (rekorden for hvor længe han har været rask er to måneder siden han startede i vuggestue i sept og han har været på penicillin 5 gange over vinteren).
Vi ved der er flere faktorer der spiller ind og jeg er ikke i tvivl om hans far og jeg selvfølgelig kan gøre noget, men vi er lidt i vildrede om hvor vi skal starte og hvad vi skal starte med?
Vi håber du kan råde os til at komme af med hår-hiveriet (inden jeg bliver skaldet) og generelt nogle bedre sovevaner for sønnike.
Mange hilsner
Den trætte og snart skaldede Tanja