Hårhiveri om natten, søvn

15. juni 2016

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Hårhiveri om natten, søvn

Hej Helen

Jeg skriver til dig fordi min dejlige dreng på snart 18 måneder har en "natte-vane"... Han elsker at hive i hår! Når han er træt og man tager ham op så ryger hånden meget hurtigt op og får fat i håret og nulrer det/hiver i det. Om dagen/ved puttetid er det ikke det store problem da man kan rykke hans hånd, dog med lidt protester, men det kan lade sig gøre og han puttes på ca 15 min, maks 30 min. Om natten er det derimod et større problem! Han bliver meget ked af det og som regel så er han ikke helt vågen men begynder man at rykke hovedet eller fjerne hans hånd så bliver hans klynken hurtigt til gråd og han vågner.

Han bliver hver aften puttet i sin egen seng og hører vi fra ham i løbet af natten er det nogle gange muligt at trøste ham og derefter putte ham i egen seng igen. Indimellem (som regel er det vel) så tager vi ham med ind i seng og putter mellem os. Min kæreste er god til at sørge for sønnike sover ovre ved ham, men ofte så begynder han at søge mig (og mit hår) og jævnligt så må jeg gå i gæsteværelset og sove, for når jeg ikke er der så søger han mig heller ikke og sover derfor meget mere roligt. Han nulrer også i sin fars hår men får ikke så meget fat da det er kortere. Det skærer mig i ...

Annonce

... hjertet at gå i gæsteværelset, men samtidig orker vi ikke tage kampen kl 3 om natten og vil ikke ødelægge hans søvn. Han sover ca 10 timer om natten og 2 timer i vuggestuen.

I hans vuggestue er han også kendt for at nulre hår når han er træt/vågnet fra lur, så også der gør han det og det er ikke kun hans far og mig det "går ud over". Da han begyndte at sove kun en enkelt lur i vuggestuen havde vi et par uger hvor han de fleste af nætterne sov hele natten i egen seng, så vi ved jo det kan lade sig gøre. Han har ikke tidligere sovet hele natten uden at vågne, andet end en lille håndfuld nætter og han har desværre tendens til hyppig sygdom og det forstyrrer hans søvnmønster hver gang han er syg (rekorden for hvor længe han har været rask er to måneder siden han startede i vuggestue i sept og han har været på penicillin 5 gange over vinteren).

Vi ved der er flere faktorer der spiller ind og jeg er ikke i tvivl om hans far og jeg selvfølgelig kan gøre noget, men vi er lidt i vildrede om hvor vi skal starte og hvad vi skal starte med?

Vi håber du kan råde os til at komme af med hår-hiveriet (inden jeg bliver skaldet) og generelt nogle bedre sovevaner for sønnike.

Mange hilsner
Den trætte og snart skaldede Tanja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder