Svar: Lyde når hun sover og uro

14. juni 2016

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt at spæde børn drømmer og derfor har mange lyde undervejs i deres søvn. Det er også helt normalt, at de nogle gange sover stille og andre gange sover meget uroligt. Det du fortæller lyder derfor helt normalt.

Spæde børn har det man kalder for bevidsthedstilstande, det vil sige forskellig måde de viser tegn på træthed, behov for aktivitet, behov for mad osv.

Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun forsøger f.eks. at efterligne dig, hvis du sidder med hende i din favn ansigt mod ansigt og rækker tunge til hende. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved. I de første uger bruger hun ca. en tidende del af døgnet på stille årvågenhed.

Aktiv årvågenhed: Er når hun bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller, at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme, som at hun har behov for at sove. Denne tilstand ses ofte lige før hun skal spise, eller hvis hun har fået lidt for mange stimuli, så forsøger hun at sige fra.

Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig. Når hun græder, så bevæger hun sine arme og ben, trækker dem op, og ansigtet viser tydeligt ubehag. Det er således helt naturligt, at hun græder lidt i løbet af dagen. At hun reagerer og har brug for dig, din nærhed, din kontakt, når hun har ligget lidt for sig selv eller har sovet.

Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet (tegn på døsighed kan man også se lige der, hvor hun er ved at vågne op fra en lur - det er lidt de samme signaler). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så får hun længere og mere sammenhængende søvn.

Og når hun så sover, så indeholder søvnen faktisk også to stadier - aktiv søvn og stille søvn. Det skifter i begyndelsen ca. hver halve time.

Når hun sover stille søvn, så sover hun roligt. Du vil kunne se, at hendes ansigt er afslappet, hendes øjne er lukkede og hun virker helt i ro. Nogle gange kan hun godt få nogle små ryk i kroppen, men ellers sover hun dybt og er fuldstændig i hvile og ro. Hun trækker vejret stille og roligt og hvis du forsøger at tage hende op i denne periode, så er det tydeligt at se på hende, at det ikke er så rart, hun sover lige så godt :)

Når hun sover aktiv søvn, så vil hendes øjne også være lukkede, men nogle gange kan de også være halvåbne. Du kan ofte se, at hendes øjne bevæger sig under øjenlågene - det kaldes for REM søvn. REM står for Rapid Eye Movement, altså hurtige øjenbevægelser. Hun vil i dette søvnstadie trække vejret uregelmæssigt og ofte også trække vejret hurtigere. Hun vil lave forskellige grimasser - smile, rynke panden, sutte, klynke, nogle gange se ud som om, at hun laver tyggebevægelser. Det er alt sammen helt normalt og det er tegn på, at hun drømmer. Da helt spæde børn skifter mellem at være i aktiv og stille søvn ca. hver halve time, så betyder det, at halvdelen er hendes søvn er drømmesøvn og derfor ofte også urolig søvn :)

Når hun befinder sig i det aktive søvnstadie, så befinder hun sig lige under vågen tilstand. Derfor vil hun nogle gange vågne op eller let lade sig forstyrre - og andre gange vil hun af sig selv glide over i en rolig søvn igen.

Det vil være normalt, at hun måske pludselig ...

Annonce

... græder under den aktive søvn. Det kan være en bøvs der gør lidt ondt i maven eller lignende. Her skal du prøve at vurdere, om du skal tage hende op, berolige og betrygge og derefter putte hende igen, eller om du skal lade hende ligge og hjælpe hende videre, hvor hun er, med dine hænder, kærtegn osv.

Du skal give dig god tid til at putte hende - amme hende, skifte bleen, evt. svøbe hende, amme hende igen og derefter putte hende stille og roligt fra din favn. Det kan være rigtig dejligt at sidde med hende, nyde hende og give hende masser af nærhed - og det må du naturligvis meget gerne gøre - men stille og roligt vil det være godt, at hun nogle gange også kommer over i liften at ligge. Og det kan være rigtig godt, at du ikke er alt for længe om at lægge hende fra dig - ellers skal du sidde med hende længe, før du kan flytte hende.

Det kan også forstyrre hende, hvis hun ligger i din favn, fordi du dufter af mælk, og hun derfor tror, at hun skal die og ikke sove. Derfor kan far nogle gange have en god og vigtig rolle her. Han er varm, tryg, hun finder ro ved hans vejrtrækning, hjertelyd osv. Han har det hele - men dufter ikke af mælk, så derfor kan det være lettere for hende at falde til ro hos far :)

Når hun søger, drejer hovedet, når hun mærker en klud ved sin kind, søger efter sine fingre osv. så er det hendes sutterefleks du ser. Evnen til at sutte udvikles allerede i graviditeten. Hvis man skanner barnet i maven, så vil man kunne se, at barnet ligger og sutter på sine fingre. Ligesom man også ser det hos for tidligt fødte børn. Barnet fødes med en naturlig evne til at søge efter brystet, søge efter mad. Helt instinktivt drejer hun hovedet, når hun f.eks. mærker en klud ved sit ansigt, fordi hun tror, at hun ligger ved din favn og skal spise.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt, at du lægger hende til så hyppigt - og føler hendes suttebehov. Hun skal have fri adgang til brystet, så hun får mælk nok og din mælkeproduktion følger hendes behov. Men når det er sagt, så kan hun dog også have så stort et suttebehov, at hun godt kan have glæde af også at få en sut. Det er dog vigtigt, at sutten først gives, når hun er fyldt rigtig godt op med mælk og at hun ikke "holdes hen" med en sut f.eks. på puslebordet. Sutten kan gives efter amning - lige før hun skal sove.

Og det er faktisk super flot, hvis hun allerede nu er i stand til at holde sutten i munden i 5-10 minutter. Hun er så lille, at det naturligt kan være svært for hende og ofte vil hun få presset sutten ud af munden med sin tunge. Du skriver, at du ikke helt ved om sutten er en god idé, da du har oplevet, at hun så vågner når den ryger ud efter 10 min". Det er naturligvis en individuel vurdering. Det lyder som om, at sutten godt kan hjælpe hende til at overgive sig til søvnen og nogle gange gøre, at hun så måske vil kunne sove lidt længere. Du skal dog være der, hjælpe hende med at holde den i munden - for hun er måske ikke faldet helt nok i søvn endnu, når hun taber den, hvorfor hun så bliver ked af det. Det kan også nogle gange være en god idé at trække en stofble eller lignende igennem sutten, fordi det vil give sutten lidt støtte, når hun ligger på ryggen og med hovedet drejet til siden - så sutten ikke så let tabes... Men her i starten vil det være naturligt, at du skal hjælpe hende lidt med at holde sutten i munden, indtil hun sover så dybt, at den naturligt skal have lov til at falde ud af munden...

Man kan desværre ikke sætte tidsinterval på for søvnen med så lille et barn. Du skal regne med, at hun har brug for 16-18 timers søvn i døgnet. Og at hun skal have mad ca. hver 3 time - og at det i øvrigt varierer fuldstændig, hvordan dag- og nattesøvn er fordelt. Der er ingen rytme med så lille et barn... Når hun bliver en måned gammel, kan du dog begynde at regne med, at hun sover ca. 16 timer i døgnet. Disse timer vil her ofte være fordelt sådan, at hun sover 9-10 timers nattesøvn og 6-7 timers dagssøvn.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder