Brev:
Lyde når hun sover og uro
14. juni 2016
Alder:
0 mdr.
Lyde når hun sover og uro
Kære Helen
Du bliver bombarderet med spørgsmål herfra vedr. lillesøster som i dag er 13 dage gammel.
Lillesøster er begyndt at lave utrolig mange lyde når hun sover eller spørgsmålet er om hun så overhovedet sover?
Det er virkelig høje lyde, hvor hun giver sig, spjætter med armene, klynker, presser mm. Det foregår stort set hele natten og også på de lure som vi kan få i hende om dagen, hvilket er meget begrænset.
Er det normalt med de lyde og sover hun overhovedet?
Jeg synes ikke at opleve en pige som er så tilfreds i hendes vågne timer. Tit så græder hun og ved ikke rigtig hvorfor. Hun kan godt nogen gange ligge på en dyne eller i sin babynest i 10-15 min mens jeg render rundt i køkkenet og laver noget praktisk og snakker med hende og er hende på maven en gang imellem men ellers synes jeg der er enormt stressende, så er det op på skulder, ned på arm, i med sutten mm. Hele tiden skifte og synes det er så uroligt. ...
...
Om dagen sover hun ofte kun lure af 50 min varighed - det gjorde storesøster også som havde kolik - så vågner hun. Nu prøver jeg at få hende videre i søvnen ved at ligge en hånd på dynen med lidt vægt og samtidig køre barnevognen (som står indenfor) frem og tilbage. Jeg vil så gerne lære hende at sove lidt længere og ikke powernapper. Men kan jeg lære hende det allerede nu?
Jeg synes hun sutter på sine fingre konstant og når der er noget ved hendes hoved fx nusseklud eller dynens hjørne så søger hun det med munden. Jeg kan simpelthen ikke så det til at stemme med at hun er sulten, da hun får mælk i gennemsnit hver anden time i døgnet og mere om dagen. Jeg ved ikke helt om jeg vil give sutten til at sove videre på, da jeg oplevet at hun så vågner når den ryger ud efter 10 min. Nogen gode råd her?
Selvom babyer ikke har en rytme endnu, kan man så kalde er tidsinterval for nat? Altså er vist antal timer?
På forhånd tak for svar.