Brev:
Sovning i vuggestue
14. juni 2016
Alder:
13 mdr.
Sovning i vuggestue
Kære Helen
Tak for en dejlig brevkasse og mange fantastiske bøger. Vi har haft stor glæde af dine bøger. De har virkelig hjulpet os.
Min søn startede i slutningen af april i vuggestue . Han var 11 måneder gammel. Han var bare klar og også os som forældre. Han trives og er rigtig glad ved at være dernede. Vi/ pædagogerne har dog en stor udfordring og det er søvnen i vuggestuen. Ofte sover han kun en gang om dagen i en times tid. Det er en kamp for pædagogerne at få ham til ro. Idag havde de brugt 45 min til eftermiddag og var endt med at tage ham op. Han er ikke ked af det, men rejser sig op i vognen og griner til dem.
Det undrer os noget, da vi har en helt anden erfaring hjemmefra.
Her er vores rytme, som vi gør i weekender eller hjemmedage:
05.30: vågner, står op, spiser morgenmad, leger
08.30: puttes til lur. Som regel i barnevogn, hvor vi triller en tur
11. 00: vågner, spiser frokost og leger
13.30 puttes til lur- ofte i barnevogn, hvor vi triller en tur
15.00 : vågner, eftermiddagssnack hygge og leg
19.00-19.30: puttes
Når vi putter til aften sætter vi os i en stol og læse bog med bamse, sut og dyne. Når bogen er slut ligger min søn i armene på mig eller far. Vi sidder og vugger lidt indtil han har fundet ro eller lukker øjnene lidt og så kommer han i sengen. Han sover aldrig helt, nær vi lægger ham men har ro i kroppen.
Vi stoppede med at give mælk(mme) for en måneds tid siden. MIn søn er en stor dreng og rigtig glad for mad( 12 kg og 85 cm]. At slippe flasken har egentlig været en hel naturlig proces. Jeg fornemmede ikke, at interessen var kæmpe stor til sidst. I starten af hans vuggestuetid fik han en flaske dernede, men det udtrykte vi ønske for, at vi gerne ville have skulle udfases, da vi var holdt op derhjemme, hvilket pædagogerne var lidt kede af, da de havde svært ved at putte ham.
Vi har meget fokus på søvnen dernede og da jeg henter ham idag, fortæller de, at han kun har sovet en time til formiddag. Jeg spørger hvad de tænker vi kan gøre ved hele situationen og hans primærpædagog siger med det samme, at de gerne vil give ham mælk. De tror de kan give ham tryghed.
Jeg har tænkt meget over det idag og jeg synes faktisk det er lidt en falliterklæring. Mælken er han vænnet af med, så tror ikke det er hans behov. De fortæller , at han er glad og kigger rundt ved putning. Men rejser sig op gang på gang.
Jeg er i tvivl om hvad jeg synes, at der er det rigtige. Umiddelbart er mælken no go, men ønsker simpelthen, at min dreng får noget ro og sovet godt dernede. Samtidig er jeg faktisk rigtig skuffet over at det er et løsningsforslag fra "de profesionelle".
Hvad tænker du og hvordan skal vi gribe det an?
Kærlig hilsen
E's mor