Svar: Korte og lange lure

10. juni 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Marie

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har et par af mine bøger - og nu også har fået lyst til at skrive til mig :) Tak! Og velkommen til :)

Det lyder som om, at din dreng (og også du) trives med rytmen, som den er lige nu - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer. Din dreng sover sammenlagt som han behøver og sover som udgangspunkt godt - han falder umiddelbart fint i søvn og sover fint og sammenhængende, når han sover - naturligvis afbrudt af at få mælk. Han falder naturligt i søvn, når han er træt og vågner, når han ikke har behov for at sove mere - det lyder super.

Derfor synes jeg ikke, at du på nuværende tidspunkt skal ændre alt for meget, men se om det måske ændrer sig sig af sig selv. Mange børn vil ændre rytme omkring 6 måneders alderen. De begynder her ofte at kunne være vågne i lidt længere tid af gangen, de begynder at kunne nøjes med kun to lure dagligt, de er mere aktive både motorisk og mentalt, de får mere skemad, hvilket naturligt også spiller ind på hele dagens rytme - der er derfor den mulighed, at din dreng af sig selv vil begynde at ændre rytme og derfor tænker jeg, at du lige nu skal se tiden lidt an...

Når det så er sagt, så er det naturligvis vigtigt, at han ikke begynder at sove så lang en eftermiddagslur, at det begynder at gå ud over hans nattesøvn. Det er rigtig godt, hvis du kan holde fast i at han stadig starter dagen omkring kl 07, når han vågner af sig selv og også puttes til natten ca kl 20, så ydertidspunkterne ligger fast - og dagssøvnen så passes ind i mellem her. Nogle gange vil han - afhængigt af hvor lang hans lur/søvn er - kun kunne ...

Annonce

... være vågen en lille times tid, så er han tydligt træt igen, andre gange kan han måske være vågen i 3.5 time, før han atter er putteklar og den fleksibilitet skal der være plads til.

Nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det kan forlænge hans vågenperiode lidt. Badet aktiverer ham rigtig godt og når han en times tid efter badet så får mælk og puttes, så kan det nogle gange gøre, at han så vil sove en længere middagslur. Du kan derfor godt prøve, om dettte vil gøre en forskel hos jer og planen kan så se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre og får evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder ved 6-7 tiden...

Formiddag 9: Ammes og puttes til middagslur

Kommer op, og kommer så i bad - du må vurdere, om han evt. har brug for en lille ammetår før badet.

Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur kl ca. 13 - så du netop med badet får rykket hele rytmen lidt i håb om, at han så også kan sove en lidt længere lur her...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16-17: Ammes og powernapper så - varigheden af denne lur afhænger naturligt af, hvor lang middagsluren viser sig at være

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt

Midt nat: Ammes en gang efter behov

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen. Du skal regne med, at hans samlede søvnbehov er ca. 15 timers søvn i døgnet.

Rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.