Svar: Korte og lange lure
10. juni 2016
Alder:
5 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har et par af mine bøger - og nu også har fået lyst til at skrive til mig :) Tak! Og velkommen til :)
Det lyder som om, at din dreng (og også du) trives med rytmen, som den er lige nu - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer. Din dreng sover sammenlagt som han behøver og sover som udgangspunkt godt - han falder umiddelbart fint i søvn og sover fint og sammenhængende, når han sover - naturligvis afbrudt af at få mælk. Han falder naturligt i søvn, når han er træt og vågner, når han ikke har behov for at sove mere - det lyder super.
Derfor synes jeg ikke, at du på nuværende tidspunkt skal ændre alt for meget, men se om det måske ændrer sig sig af sig selv. Mange børn vil ændre rytme omkring 6 måneders alderen. De begynder her ofte at kunne være vågne i lidt længere tid af gangen, de begynder at kunne nøjes med kun to lure dagligt, de er mere aktive både motorisk og mentalt, de får mere skemad, hvilket naturligt også spiller ind på hele dagens rytme - der er derfor den mulighed, at din dreng af sig selv vil begynde at ændre rytme og derfor tænker jeg, at du lige nu skal se tiden lidt an...
Når det så er sagt, så er det naturligvis vigtigt, at han ikke begynder at sove så lang en eftermiddagslur, at det begynder at gå ud over hans nattesøvn. Det er rigtig godt, hvis du kan holde fast i at han stadig starter dagen omkring kl 07, når han vågner af sig selv og også puttes til natten ca kl 20, så ydertidspunkterne ligger fast - og dagssøvnen så passes ind i mellem her. Nogle gange vil han - afhængigt af hvor lang hans lur/søvn er - kun kunne være vågen en lille times tid, så er han tydligt træt igen, andre gange kan han måske være vågen i 3.5 time, før han atter er putteklar og den fleksibilitet skal der være plads til.
Nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det kan forlænge hans vågenperiode lidt. Badet aktiverer ham rigtig godt og når han en times tid efter badet så får mælk og puttes, så kan det nogle gange gøre, at han så vil sove en længere middagslur. Du kan derfor godt prøve, om dettte vil gøre en forskel hos jer og planen kan så se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre og får evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder ved 6-7 tiden...
Formiddag 9: Ammes og puttes til middagslur
Kommer op, og kommer så i bad - du må vurdere, om han evt. har brug for en lille ammetår før badet.
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl ca. 13 - så du netop med badet får rykket hele rytmen lidt i håb om, at han så også kan sove en lidt længere lur her...
Eftermiddag 16-17: Ammes og powernapper så - varigheden af denne lur afhænger naturligt af, hvor lang middagsluren viser sig at være
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt
Midt nat: Ammes en gang efter behov
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen. Du skal regne med, at hans samlede søvnbehov er ca. 15 timers søvn i døgnet.
Rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske