Korte og lange lure

10. juni 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Korte og lange lure

Hej Helen

Jeg vil lige starte med at sige at jeg har flere af dine bøger, bl.a. Børn & mad og børn & søvn og bruger dem flittigt! Men har nogle spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på nogen steder, så jeg håber du kan svare.

Min søn er 5 måneder og sover faktisk rigtig fint, men jeg synes at hans rytme er lidt skæv:

- Mellem Kl. 6-7 vågner og står op
- Ca. Kl. 9 puttes til første lur, som varer ca. 45 min.
- Ca. Kl. 11 grød/mos
- Ca. Kl. 12 puttes til middagslur, som varer ca. 30 min.
- Ca. Kl. 15 puttes til eftermiddagslur, som varer ca. 2 timer.
- Mellem 19-20 puttes til natten, hvor han sover til næste morgen, selvfølgelig afbrudt af amning.

Som sagt er selve hans søvn ...

Annonce

... meget fin, men synes bare at jeg ofte hører at den lange lur skal ligge ved middagstid. Når han vågner fra middagsluren efter den halve time prøver jeg alt hvad jeg kan for at få han til at sove videre, men han ligger bare og smiler og snakker så det er helt umuligt. Er der nogle ting jeg kan gøre for at flytte den lange lur til middagstid? Det er egentlig ikke fordi at det generer mig eller ham, men jeg tænker bare at det ikke er så smart i forhold til at han snart naturligt skal til at springe eftermiddagsluren over, hvordan tror du det vil fungere?

Hvor længe skal man forvente at en baby på 5 måneder ca. Kan være vågen i mellem sine lure ?

På forhånd tak for hjælpen

Mange hilsner
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor