Svar: Sove selv - kommer ind til os om natten
6. juni 2016
Alder:
20 mdr.
Kære C.
Tak for dit brev, hvor dejligt at høre fra dig igen - og hvor dejligt at høre, at du er gravid og I venter en lillebror, stort tillykke med det :)
Det lyder umiddelbart så fint, det du fortæller. jeres datter er glad for sin seng, hun puttes i sengen og forbinder den med stedet, hvor hun skal sove - og hun nyder sin puttestund. Hun sidder hos jer, I læser lidt, taler om dagen og så puttes hun og falder i søvn.. I forhold til hendes alder og den store udvikling hun går igennem lige nu både motorisk og mentalt, så er det meget flot og meget omsorgsfuldt og nærværende - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer :)
Jeg forstår dog godt, at du tænker, det kan blive lidt en udfordring, når lillebror kommer - især fordi du jo ofte er alene om aftenen... men storesøster vil naturligt stadig have brug for dig og netop om aftenen, vil hun have brug for at føle sig prioriteret. Det er normalt det tidspunkt på dagen, hvor hun ikke behøver dele dig med lillebror, men hvor hun kan have dig (eller far) for sig selv - og det er en vigtig følelse, at føle sig prioriteret, når der kommer en lille ny baby i familien.
Da du ofte skal være alene med begge børn, så bliver det naturligt svært at give hende alenestund om aftenen - I kan gøre det, når far er hjemme, men ellers må du, hun og lillebror være sammen alle sammen, når det er puttetid. Og jeg tænker at du her må holde fast i, at hun stadig falder i søvn i sin seng, så hun forbinder sengen med stedet, hvor hun sover. Du kan sidde ved siden af, stadig læse lidt, tale om dagen osv. imens lillebror så også er der - men så hendes ritual ligner det hun kender og er tryg ved.
Ellers kan du bruge det, som jeg kalder for "stryge tøj metoden".
Det går ud på at du eller far stiller jer på værelset eller i døråbningen og stryger tøj eller lægger tøj sammen. Det er vigtigt, at I er et sted, hvor hun kan se jer, og hvor I kan se hende. Du skal stå sådan, at hun ikke behøver rejse sig eller stige ud af sin seng, for at se dig. Der skal være kontakt.
I starter med at putte hende som nu, med godnathistorie, kys osv. og derefter så stiller I jer så i nærheden og stryger tøj. På den måde oplever hun, at I ikke går fra hende, og samtidig viser I hende, at I har noget praktisk og kedeligt at lave, når hun skal sove.
Det at være i gang med noget praktisk, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Når du skal sove, så har mor og far kedelige ting at lave, der sker ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af, og samtidig kan I så verbalt betrygge hende ved at fortælle at I er der hele tiden, I går ikke fra hende.
Du kan direkte sige f.eks. "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", - det at hun selv lægger sig virker positivt og gør, at hun ofte bliver liggende. Du kan også svare, når hun kalder "Moaar?!" - "Ja skat, nat nat, mor er lige her" eller lignende. Så hun hele tiden fornemmer, at du er der. Hun er ikke ladt alene, men du er der lidt på afstand - og stadig kan hun sagtens lægge sig til at sove trygt.
Denne metode kan så stille og roligt udvides på den måde at I begynder at gå lidt til og fra. I kan f.eks. sige "jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen", hvilket I naturligvis så gør. Det er trygt for hende, fordi det hele tiden bekræfter hende i at I kun går kortvarigt.
Med hensyn til at komme ind til jer om natten, så synes jeg det er fint, at I giver hende denne tryghed. Når pladsen bliver lidt for trang, så flyt hende dog tilbage i egen seng igen. Med den alder hun har, kan man ofte med held putte hende i egen seng om aftenen og flytte hende frem og tilbage om natten, så hun også vågner i egen seng om morgenen. Hun får trygheden, men vil ofte ikke kunne huske, at hun om natten har været omkring jer. Det at hun puttes samme sted som hun vågner, kan være med til at gøre det lettere at få hende videre i egen seng om natten.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele - og glæder mig rigtig meget til at følge jeres lille familie på fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske