Brev:
Sove selv - kommer ind til os om natten
6. juni 2016
Alder:
20 mdr.
Sove selv - kommer ind til os om natten
Kære Helen,
Vi har en datter på 20 måneder, som trives, er glad, og egentlig har vi oftest ikke noget problem med at ligge hende til at sove. Tidspunktet er mellem 19-20 afhængig af dagen.
Hun har siden januar og tre måender frem faldet i søvn i vores seng, idet det for den meste er mig der putter hende, og jeg er gravid, og havde en nerve i klemme konstant, så derfor blev jeg nød til at finde en anden løsning, idet jeg ikke kunne stå oprejst, så jeg lagde mig med hende. Min mand hjalp mig efterfølgende med at flytte hende til sin seng.
Nu har vi i 2-3 måneder puttet hende i sin egen seng (vi har fjernet en side af træmmesengen, og hun er helt vild med sin seng) så kan jeg også nå hende hvis hun bliver ked af det... det fungere fint, jeg sætter mig ved siden af i en stol, og hun vil for det meste op og sidde hos mig... nogen gange falder hun i søvn hos mig, andre gange er det OK at ligge i sengen mens jeg synger, så falder hun i søvn selv. Det tager ca. 30 min til 40 min at putte hende, engang imellem er hun så træt at det går hurtigere...
Det der kan bekymre mig er, at vi får en lillebror til august.... og jeg kan virkelig godt tænke mig at hun faldt i søvn selv. Det er bare lidt svært når hun selv kan komme ud af sengen... og kan ikke se hvordan jeg skal kunne både være hos lillebror og hende til puttetid, nu hvor min mand mange aftener har lukkevagter.
Hun kan egentlig godt lide (for det meste) at blive puttet, læse historier, tale om hvad vi har lavet om dagen og elsker at sidde hos en inden hun skal sove, for det giver hende tryghed... jeg nyder det, men vil ikke gøre det sværere for mig selv, nu hvor familien forøges.
Noget andet der bekymre mig er, at hun nogle aftener kommer ind til os kl 2 - 4 fordi hun lige er vågen, og søger os.... Vi har aftalt at hvis det ikke er midt om natten, følger vi hende tilbage i sin seng. Nogen gange er det OK, andre græder hun... så det er fra gang til gang vi vurderer hvad vi gør... hvis kl er 4 synes vi ikke det nytter noget at tage en kamp som måske kan tage en time...
Vi sover bare meget dårlig når vi alle tre ligger i sengen, og tænker det ikke bliver nemmere til august...
Håber du har nogle redskaber / gode ideer du vil dele med os :)
Kærlig hilsen,
C.