Svar: Korte lure
6. juni 2016
Alder:
4 mdr.
Kære lidt forvirrede mor
Tak for dit brev :)
Hvis det lige nu fungerer bedre for jer og jeres lille pige, hvis hun tager 4 lidt kortere lure dagligt i stedet for 3 lure, så er det helt okay - I skal naturligvis gøre det, som fungerer.
Det er også helt okay, hvis hun lige nu nogle gange ikke sover mere end 45 minutter af gangen. Mange børn har en rytme, hvor den ene lur f.eks. formiddagsluren er kortere lur - de er ofte ældre, før de får denne rytme, men det kan godt være sådan i en periode hos jer og så ændre sig igen. Og hvis hun puttes, når hun virker træt og parat til at sove, har fået ren ble, mælk osv. lige inden og hun falder fint i søvn, men vågner op, smiler og parat til at pludre efter 30-45 minutter, så er det sådan. Så må I tage hende op, pludre og lege lidt, aktivere hende og så putte hende, når hun atter er parat - og her håbe på, at hun så tager en længere lur.
Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af lurerne dagligt varer mindst 1.5 time. Når hun sover så længe, så sikres det at hun kommer igennem alle søvnstadier 1-2 gange, hvilket vil være godt for hende. At de andre lure så er kortere, det er helt okay. Du skal ikke kun se på timer og minutter, men også se på, hvordan hun virker, hvad hun trives med.
Hvis hun vågner op, glad og hellere vil pludre end sove, så er det fint at tage hende op. Hvis hun vågner op, er ked af det og tydeligt virker træt, så skal du prøve at hjælpe hende videre i søvnen. Evt. tilbyde hende lidt mere mælk, en sut, trille hende, vugge hende lidt osv. Hvad der nu er nødvendigt for at få hende videre i søvnen...
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske