Svar: Vores datter vil ikke sove 2. Lur i vuggestuen

31. maj 2016

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev :)

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt, og det kan godt være, at jeres datter stille og roligt begynder at vise tegn på, at det faktisk vil fungere bedre for hende. I hvert fald er det uhensigtsmæssigt for nattesøvnen og rytmen generelt, hvis hun begynder først at sove sin anden lur kl 16.30... Det er for sent, med den alder hun har.

Det kan naturligvis godt være varmen som spiller ind. Det kan også sagtens være alt det nye, de nye voksne, børn, en helt ny hverdag, som hun naturligt bliver påvirket af - både i den ene og den anden retning. På den ene side er vil hun godt kunne blive ekstra træt - alt det som sker, alt det hun oplever, trætter hende og gør, at hun har brug for ekstra søvn. Men på den anden side, kan det også være så spændende og derfor appellere ekstra til vågenhed, så hun faktisk sover mindre og protesterer mod søvnen, fordi hun ikke "vil gå glip af noget"...

Jeg går ud fra, at vuggestuen forsøger at putte hende til middagslur, men at hun ikke falder i søvn. Hun skal naturligvis have en chance for at sove, og de skal hjælpe hende til ro - sover hun inde? Ude? I krybbe? Måske vil hun have glæde af, hvis hun kunne få sin barnevogn med, og de kunne putte hende i den - blot en periode for at hjælpe hende. I kan godt tale med personalet om, hvordan de putter, hvordan rutinerne er, puttetidspunktet skal måske ændres lidt osv. Nogle gange kan det være en idé, at de starter med at putte hende, men lader hende sidde op og følge med i at de andre børn bliver puttet. Det at sidde lidt og kikke hjælper hende til at koble fra og samtidig kan hun så spejle sig i de andre børn :) Nogle gange kan det netop hjælpe at ...

Annonce

... gøre det på denne måde og det kan være en god idé at tænke lidt anderledes og være lidt fleksibel.

Og ja - så kan det faktisk også være, at hun lige nu skal have lov til at prøve med kun en lur dagligt. Har I mulighed for at lade hende sove lidt længere om morgenen? Hvis hun kan sove lidt længere og få lov til at vågne af sig selv, så vil hun bedre kunne holde til at formiddagslur rykkes, så hun begynder at kunne få en længere lur midt på dagen. Det kan være en måde at gøre det på, så hun stadig kan holde til det.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vuggestuen skal naturligvis putte hende, når de fornemmer, at hun er træt og har behov for at sove. Det er også vigtigt, at hun netop puttes, når hun selv fornemmer træthed, så hun på den måde selv får en indre fornemmelse af behov for at sove og dermed føler sig klar til at blive puttet. Men måske oplever de, at det også er lidt svært om formiddagen og tænker, at hun ville sove bedre lidt senere - og så er det naturligvis vigtigt at se på hende og de signaler hun sender, prøve at passe det ind efter hendes behov og ikke kun kikke på klokken...

Og når det er sagt, så kan det også være en periode, og det kan godt være at det ændrer sig igen. Hvis hun lige nu kun sover en lur i vuggestuen, og det ikke kan være anderledes, så må I naturligvis putte hende derhjemme - så længe det ikke påvirker hendes nattesøvn er det okay. Men jo flere dage, hun begynder at sove på denne måde, jo større sandsynlighed er der naturligvis for at hendes rytme ændrer sig - og derfor er det godt, hvis I kan hjælpe hende til at sove tidligere på dagen eller sikre hende en længere lur midt på dagen, så eftermiddagen ikke bliver for lang for hende.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor