Svar: Putning og natteflaske 13 mdr

30. maj 2016

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sara

Tak for dit brev, tillykke med at I har fået en lillesøster - det lyder som om, at I trives som en lille familie på fire, og det er rigtig dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage:)

Der er ingen tvivl om, at der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

For det første er der Solveigs alder. Netop i 13-15 måneders alderen vil man ofte opleve, at børn har en ekstra tryghedsøgende periode. Man ser det ofte også i 8-10 måneders alderen, hvor hun begyndte at kravle og nu sker det, fordi hun er begyndt at gå. Det at hun motorisk begynder at bevæge sig mere rundt på egen hånd gør, at hun oplever flere ting og skal forholde sig til flere stimuli, men det gør også at hun har ekstra meget brug for at mærke dig, brug for din nærhed og fysiske kontakt.

Når hun skal adskille sig og øve sig i at være mere og mere på afstand af dig, så er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Man kan ikke adskille sig, hvis ikke man er knyttet til:) Og jeg plejer at sige, at hendes mor-depot skal fyldes op, så hun har noget at tære af, når I ikke er sammen. Derfor er det vigtigt, at du lige nu giver hende masser af knus, kram og nærhed i løbet af dagen og aftenen - når I er sammen - så hun bedre kan være på afstand af dig, når hun er i vuggestue om dagen, og så hun stille og roligt bliver i stand til at slippe dig, når hun skal sove om aftenen.

Hendes behov for at se dig og vide at du er der, er naturligt større nu på grund af den udvikling hun går igennem. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du er, når hun ikke kan se dig. Hun kan stadig godt blive ked af det, hvis du går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen - og det er naturligt svært for hende at forstå, hvorfor du afleverer hende i vuggestuen og går fra hende. Hun er for lille til at forstå en forklaring om, at du skal på arbejde og hun kan heller ikke forholde sig til tid, så hun ved ikke om du er væk i 5 minutter eller i 5 timer - hun mærker "bare", at du går, at du forsvinder.

At bruge "godnat og sov godt" metoden er derfor ikke nogen god idé. Ud over, at man går og hele tiden forlænger tiden, før man går tilbage - og lader barnet græde og være ulykkelig - så er en del af dette princip også, at man ikke rør ved sit barn, ikke synger for sit barn, ikke giver barnet noget at drikke, ikke kærtegner, ikke holder i hånd osv. Og det er netop vigtigt, at hun mærker, at du er der, så hun kan føle sig helt tryg.

Det betyder dog ikke, at hun ikke godt kan lære at falde i søvn i sin seng - og hun sender jo faktisk også signaler om, at hun gerne vil falde i søvn selv. Det forstyrrer hende og irriterer hende, hvis du holder hende... Og da hun får flaske, så synes jeg faktisk, at du skal udnytte den.

Som jeg læser dit brev, så er det hun har svært ved det skift, der er fra din favn og ned i sengen. Hun falder til ro i dine arme, men protesterer, når du flytter hende over i sengen. Det er helt naturligt, hun har jo været vant til at falde i søvn i din favn. Det er derfor utrygt pludselig at skulle overgive sig til søvnen direkte i sengen.

For at hjælpe hende med dette, så skal du give hende flasken i sengen og ikke i din favn, og det er netop en af fordelene ved flaske :) Du bør elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude ind under madrassen, så selve madrassen løftes lidt op. Når hun puttes og får flasken ...

Annonce

... i sengen, så undgå I det skift, som hun lige nu protesterer imod.

Og ja - hun skal have en flaske med modermælkserstatning som ikke er fortyndet og hun må lige nu gerne få en fuld flaske på dette tidspunkt. Som du selv skriver "Hvis vi havde givet hende 180 ml god modermælkserstatning var hun måske faldet til ro..." og det skal hun have lige nu.

Derudover er det super godt at bibeholde både bad og godnatgrød. Badet hjælper til fysisk ro, hvis det ligger godt en time før hun puttes. Og godnatgrøden og lidt mme af en kop, vil stille og roligt kunne tage over, når flasken trappes ud på sig. Lige nu skal hun have begge dele.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan indføre en putteklud, puttebamse eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan substitut til sig og det er derfor en god idé at introducere denne nu. Den skal følge hende og være en del af putteritualet både om dagen og om aftenen.

Det er super godt, at du allerede synger en godnatsang, det må du gerne holde fast i. Du kan også fortælle hende en lille historie eller lignende, kærtegne hende på en bestemt måde osv. så dette ritual også bliver genkendeligt og trygt. Hele idéen er, at godnatgrød, mme af kop, putteklud, godnatsang, kærtegn stille og roligt tager over - og så trappes flasken ud. Altså i takt med at hun lærer at falde i søvn i sin seng og puttes, når hun er parat til at sove der, så vænnes hun til, at hun ikke behøver flaske. Alt er, som det plejer at være, men mængden af mælk bliver mindre. Og derfor skal mme ikke fortyndes, men mængden skal skæres gradvist ned.

Du skriver, at hun får 2-3 flasker og dem skal I naturligvis have trappet ud. Men det er helt okay, at hun f.eks. får flaske aften og sen aften f.eks. kl 19 og kl 23. Flaske om natten skal hun ikke længere have... Men måske kan den også undværes, hvis hun ikke får fortyndet erstatning. Og så skal flasken sen aften trappes ud, ved at hun her får mindre og mindre mælk - og først til sidst skal flasken før putningen om aftenen trappes ud jf. ovenstående plan :)

Rytmen ser således ud:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 17-17.30: I spiser aftensmad

Kommer efterfølgende i bad

Tilbydes godnatgrød, vand eller mme af kop. Får børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca kl 19. Der gives fuld flaske og flasken gives i sengen. Imens synger du godnatsang, beroliger hende osv. så hun lærer, at det er trygt at falde i søvn i sin seng. Og så hun ikke oplever skiftet fra din favn, hvilket hun protesterer imod.

Sen aften 23: Flaske. Denne flaske trappes stille og roligt ud i mængde, så hun vænnes til at få mindre og mindre mælk og til sidst kan undvære.

Når hun får sin flaske i sengen, så er det vigtigt, at du forsøger at fjerne den før hun sover helt - altså der hvor hun er døsig. Hun må meget gerne nå dertil, hvor hun slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover - og netop finder roen med dine hænder, din godnatsang, sin putteklud, bamse osv. Så hun lærer at sove uden at have flasken i munden. Når flasken på et tidspunkt er væk, så puttes hun på samme måde og det vil være trygt for hende, fordi det er det ritual hun kender - eneste forskel er at flasken ikke længere er der, men den er heller ikke nødvendig på sigt, fordi hun jo har fået godnatgrød og mme af en kop som optakt og derfor heller ikke er sulten/tørstig, når hun puttes :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet