Brev:
Putning og natteflaske 13 mdr
30. maj 2016
Alder:
13 mdr.
Putning og natteflaske 13 mdr
Kære Helen
Vi har tidligere haft rigtig god gavn af dine svar med hensyn til de udfordringer vi stod med i forhold til søvn og mad med vores første fødte. Nu gælder det den anden fødte ;-)
Vi har en datter på 13 mdr., som er rask og glad. Hun har altid været mere interesseret i at være vågen end at sove, og har således haft svært ved at ”slippe dagen” og give sig hen til søvnen.
Hun er som sagt 13 mdr. og har fuld fart på sin motoriske udvikling. Hun går i vuggestue og har netop lært at gå. Så der er mange ting, som skal ”fordøjes” og bearbejdes efter sådan en dag.
Vores udfordring p.t. går på, at vi bruger lang tid på, at få hende til at sove samt det faktum, at hun hver aften er meget ked af det, når hun lægges i seng.
Jeg har læst og studeret mange forskellige puttemetoder, og jeg må indrømme, at jeg til tider er draget af det ”hurtige fix” - som blandt andet ”Godnat og sov godt”-metoden bygger på og andre lignende metoder.
Dels pga. at det er effektiv og dels pga., at jeg også tænker, at det må være stressende for hendes lille krop at være så ulykkelig hver aften. Men når alt kommer til alt har jeg ikke lyst til at anvende metoden, og det er selvfølgelig derfor, at vi vil spørge dig til råds, da jeg ved, at du ikke er tilhænger af denne metode – tværtimod!
Vores dag ser ud som følger:
Solveig vågner mellem kl. 4.50 og 5.45 – oftest tættest på kl. 5 og er tydelig ikke udhvilet. Vi prøver altid at få hende til at sove videre, men hun vil ikke lægge sig og begynder at græde ulykkeligt indtil vi tager hende op og starter dagen.
Vuggestuen starter fra kl. 6.45. Her får hun mellem 1 og 2 lure afhængig af, hvad personalet vurderer, at hun har behov for.
Længden af disse lure er meget forskellig.
I dag var det fx kun 1 time til formiddag og 35 min. Til eftermiddag.
Kommer hjem til eftermiddag. Får snack.
Kl. 17 aftensmad
17.45 Bad
18-18.15 Natgrød/tykmælk
18.15-18.30 puttes hun: Der siges godnat til resten af familien. Hun får en aftenflaske ca. 100-120 ml. meget fortyndet udgave af modermælkserstatning (da vi forsøger at trappe aften-og natflasker ud – det er en anden historie ;-).
Jeg synger en lille sang for hende og lægger hende over i hendes seng. Hun bliver urolig og utilfreds med situationen og begynder ret hurtigt at begynde at græde. Hun virker træt, måske overtræt, og ulykkelig over situationen. Vi oplever ikke, at det hjælper at tage hende op. Hun er meget svær at holde, da hun snor sig rundt og kaster sig bagud, når vi forsøger at trøste hende. Derfor vælger vi oftest at blive siddende ved hendes sang, så hun kan se og røre os. Men lige meget hjælper det. Hun er fortsat meget utilfreds og ulykkelig over situationen. Det ender med at hun græder længe ½ -1 time – skiftende mellem at være i sengen og vi forsøger at trøste hende.
Hun bruger ikke sut og kan ikke trøstes med denne. Da vi forsøger at trappe ud af natflasken og aftenflasken er det en meget tynd udgave hun får af modermælkerstatningen, hvilket hun bestemt ikke var tilfreds med i aften (det tror jeg). Hvis vi havde givet hende 180 ml god modermælkserstatning var hun måske faldet til ro inden vi lagde hende i hendes seng og måske var hun blevet ”slået” tilpas meget ud efter flaske, at hun vil lægge sig mere til ro, når hun kom i sneg. Vi forsøger at blive aften- og natteflaskerne (dem er der 2-3 af) kvit, ved at fortynde indholdet, men også gradvist mindske indholdet af mængden.
Tidligere er hun nærmest faldet i søvn i vores arme efter hun fik flasken og er derefter vågnet op ½ -1,5 time efter og har været ked af det. Min teori er, at det sikkert har været pga. at hun er faldet i søvn i vores arme i stedet for sin egen seng, og har selvfølgelig derfor manglet vores arme!
Efter en lang sygdomsperiode (hvor den ene type influenza overtog den anden) her i vinters, efter hun var startet i vuggestue, besluttede jeg mig for, at det skulle være anderledes.
Efter hendes aftenflaske sad jeg med hende – hun fik ikke lov at falde i søvn – jeg sang og hun puttede sig ved mig. Sådan sad vi nok i 5 min., hvorefter jeg lagde hende op i seng. Oftest kunne jeg aflede hende med en sengeuro, så hun ikke fik lyst til at græde/være utilfreds og derefter affandt hun sig hurtig med situationen. Jeg blev siddende ved siden af sengen helt neutral og forholdte mig ikke til hende. Sad der bare så hun kunne se mig. Når jeg følte at hun var tryg trak jeg mig lidt væk og lagde mig ned på gulvet. Ind imellem rejste hun sig i sengen og skulle se hvor jeg var, hvorefter hun lagde sig igen, sikke tilfreds med at se, at jeg stadig var lige i nærheden. Så faldt hun ofte i søvn efter 10-15 min og jeg gik ud.
Se det gik jo godt, synes jeg og jeg var ovenud lykkelig for at det kunne lykkes at putte hende uden at hun græd på noget tidspunkt.
Sådan stod det på 1 uges tid og derefter er det gået ned ad bakke. Nu græder hun med det samme hun lægges i seng. Og hun sidder ofte længe og græder mens jeg sidder ved siden af sengen eller krammer hende nede i sengen, hvis hun er meget ulykkelig.
Pga. den lange sygdomsperiode, der kom i takt med at hun startede i vuggestuen, ”røg hun tilbage på natteflasken”. Hun var syg og vi kunne kun trøste hende med en flaske, som hun eller var stoppet med at bruge. Hun var også begyndt at sove ret stabilt – flere nætter i træk, hvor hun sov igennem fra aften til morgen. Ligeledes kunne vi trøste hende om natten ved blot at tage hende op og holde hende tæt ind til os. Så faldt hun til ro ret hurtig. Nu kan vi kun få hende til at falde til ro med flasken om natten.
Jeg går stærkt ud fra, at hun er sund og rask. Hun er glad og spiser og drikker godt i løbet af hele dagen.
Vi har brug for at få vejledning fra dig i forhold til, hvordan vi kommer tilbage på rette spor med en succesfuld putning. Ligeledes vil jeg gerne, at du kommenterede på vores måde at skære ned på natflasken.
Mange hilsner
Sara