Brev:
Putning til nat - 2 år
31. maj 2016
Alder:
2 år
Putning til nat - 2 år
Kære Helen.
Vores pige på 2 år, har vi meget svært ved at få til at falde i søvn til nat.
Hun sover på eget værelse, hvor siden af tremmesengen er taget af og jeg har så lagt madras op af. Jeg ammer hende til nat, og siger at nu er de tomme, hvorpå hun så før har vendt sig om på siden og sovet, eller jeg har nusset hende på ryggen. Det gik ok og hun var somregel sovende kl 21-2130. for noget tid siden startede hun så på ikke at ville sove, men i stedet rode rundt i sengen, kravle, kaste med bamser, og slå.
Så for en uge siden besluttede jeg mig for at lave om på putningen, således at det ikke tager 2-3 timer. Jeg er startet på dit forslag om at putte dem så sent som muligt for at de lærer at putning ca. tager 15-20min. Det har virket 2 gange. Det med stryge tøj metoden- her lægger jeg så tøj sammen. Men nu hvor jeg putter kl21:45, er hun stadig aktiv, hopper i sengen, vil ikke ligge sig til at sove. Jeg siger det er tid til at sove, vi har sagt godnat(og hun ved det godt), men kan bare ikke finde ro.
Nogle gange putter jeg hos hende, når hun bliver ked af det, snakker hende dagen igennem, får lov at mærke mit ansigt, og så sover hun- men så er klokken også 23 ca.
Jeg syntes det er et vældig cirkus, med at jeg går frem og tilbage, mellem stuen og for at sige nat, og det er tid til at sove. og hun så fortsætter med at hoppe rundt i sengen, hente lidt legetøj, fjolle osv.
Hun vækkes 6:30, putter/ammer hos mig til kl.7. alt efter om jeg skal på arbejde.
sover kl.12-14:30 også i vuggestuen
aftensmad kl.17 el.18.
(vi ser ipad, og hygger i sofaen, el. leger med moddeller voks. de dage hvor hun ikke har ipad, syntes jeg stadig ikke hun kan få ro på sig.
bad hver 2.dag
får yugot som natmad
nattøj, børstet tænder
læser en bog, mens jeg ammer hende
synger en lille sang, eller snakker dagen igennem med hende.
sætter en musik på der hedder "bedstefar sover" den spiller de i vuggestuen( det er også noget nyt jeg gør).
og så ligger hun sig til at sove, og jeg går ud.
Men hun kan bare ikke finde ro og så starter det med hun er aktiv. Hun ved hun skal være på sit værelse, at det er nat.
Jeg har også gjort hendes værelse mørkt, faren kan ikke få hende til at sove, bedsteforældre sover hun også først meget sent(22:30)
Jeg ved ikke om det er det rigtige jeg gør ved at sige at det er putte tid, forsøger at bede hende om at ligge sig ned, nogle gange gør jeg det for hende, hvor jeg så går ud, eller begynder at ligge tøj sammen.
Men ligger sig bare ikke til at sove før meget, meget sent.
Syntes altid vi har tumlet med det.
Hvad tænker du?
Hilsen