Svar: Søvn og temperatur :-)
25. maj 2016
Alder:
3 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)
Det er rigtig svært at få skabt den rigtige temperatur, når det er sommer og sol udenfor. Du skal naturligvis være opmærksom på, at din dreng ikke bliver overophedet, du skal hele tiden tjekke ham og mærke efter, hvordan han føles, vurdere om han virker tilpas og du skal tilpasse hans påklædning til vejr og vind - og det lyder som om, at du gør dette rigtig fint.
For at holde temperaturen i soveværelset nede, så kan det være en god idé, at du om dagen åbner vinduet, men trækker gardinerne for og lukker døren ind til soveværelset. På den måde vil solen blive holdt ude og rummet fyldt med frisk luft. Du må også gerne lave vinduet stå på klem om natten, du skal dog sikre dig, at det ikke kan trække ind på din dreng - så det afhænger lidt af, hvor hans seng står i forhold til vinduet:)
Når han skal sove ude, så er det vigtigt, at du finder et skyggefuldt sted og det er godt, at du sikrer dig, at der er ventilation i barnevognen f.eks. når du åbner bag i vognen:) Han må ikke virke kold i nakken, men må modsat heller ikke være meget svedende, så har han det for varmt... Det er rigtig godt, at du klæder ham af, når han virker for varmt og at du fjerner dynen. Måske vil det være nok med et lille bomuldstæppe eller et dynebetræk over ham, så han ikke ligger helt bar, og så han stadig føler sig lidt omsluttet og dermed tryg. Hvis det er meget varmt ude, og det er svært at finde skygge, så kan det være bedre, at du lader ham sove indenfor, hvor det er køligere.
Med hensyn til soverytme, så skal du ikke ændre noget, der fungerer - og lige nu lyder det du fortæller rigtig fint. Din dreng sover godt og han trives med den rytme han har - og du trives med den rytme han har, så det er super dejligt!
Det er rigtig godt, hvis du kan amme ham som en fast del af putteritualet. Når han får mælk at sove på, så er der større sandsynlighed for at han vil sove en længere og bedre lur efterfølgende - før han naturligt vågner op og er sulten igen. At få mælk før putning vil også være rigtig godt, når han om et par måneder starter på skemad - på sigt vil det være rigtig fint at arbejde på en rytme, hvor han får skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og så tilbydes brystet, før han puttes til næste lur. Det giver god plads i maven til begge dele :)
Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen sover sent om aftenen - der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med børn i denne alder og de har ofte en rytme, hvor de sover tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Og fordi den 3. lur ligger sent, så går de naturligt også sent i seng. Det skal du ikke ændre på - det ændrer sig i takt med at han bliver ældre. Derimod er det en god idé at I lige nu nyder, at I har lidt familietid om aftenen og at du så kan sove lidt længere søvnstræk først på natten - det er guld værd, også for dig :)
Din dreng er nu langt mere opmærksom på verden. Han følger tydeligt med, han bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. Det betyder, at du sandsynligvis vil opleve, at når du giver ham mad, så spiser han, slipper - kikker efter ting, tager fat og spiser igen, slipper, smiler til dig, spiser igen og slipper så igen fordi det er sjovere at lege og være opmærksom på verden...
Og det betyder, at man i denne alder kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem. Derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på at han får mælk nok i løbet af dagen og at du derfor ammer ham af flere omgange. For det første, så øger din din mælkeproduktion når du ammer hyppigt, så mælken vil naturligt flyde lettere til ham. For det andet, så sikrer du, at han ikke begynder at melde sig hyppigere om natten, fordi han ikke helt har fået sit behov for mælk dækket i løbet af dag og aften. Det er derfor rigtig fint, at du lægger ham hyppigt til og det er naturligt, at han dier hyppigt om aftenen.
Det er også sådan, at din mælk om aftenen er mere koncenteret, så ved at spise hyppigt om aftenen, så får han mange små slurke koncentreret mælk og dermed større mæthed til natten :)
At han er mere opmærksom på verden, bruger sig selv mere og mere fysisk osv. gør også, at han kan virke lidt mere tryghedssøgende. Han kan godt have brug for at sidde lidt mere på skødet, vil helst opleve verden fra din favn - det er trygt at sidde hos dig, den faste base og han tør lidt mere, når han sidder der :) Det er et sundhedstegn :) Og det kan også være forklaringen på, at du oplever ham mere rolig og tryg, når han sidder hos dig og leger, end når han ligger under et aktivitetsstativ.
At lege for sig selv, ligge under et aktivitetsstativ kan også være svært i længere tid. Selvom han begynder at kunne bruge sine hænder lidt mere bevidst nu, kan putte fingrene i munden, forsøger at slå ud efter de ting, som hænger over ham, så har han naturligt stadig svært ved at koordinere sine bevægelser og han vil naturligt blive frustreret, hvis og når han ligger alene og mærker, at han ikke kan. Så har han det bedre hos dig og med din hjælp :)
Med hensyn til at flytte ham til autostolen, når I skal noget, så vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at tilrettelægge jeres ture efter, når han alligevel skal sove. Det vil sige, at du kan amme ham, skifte ham, amme ham igen og sætte ham i autostolen og så kører I hen, hvor I skal være. Nogle gange vil du måske kunne flytte ham sovende ud af stolen, når I er fremme - andre gange vågner han op, har måske brug for en trøstetår ved brystet eller skal bare sidde lidt på skødet eller ligge lidt på et tæppe på gulvet eller lignende. Hvis hans søvn er blevet afbrudt, så han ikke har fået sovet helt nok, så vil han naturligt ikke være vågen så længe, før han har brug for at blive puttet igen - og så må du putte ham - enten i barnevognen, som du måske har med i bilen eller putte ham i autostolen og køre hjem igen... Det er naturligvis bedst, hvis du kan forsøge at undgå at han skal vækkes i sin søvn og I skal en masse ting flere gange om ugen. Det vil være dejligst for ham, hvis han kan blive puttet i sin barnevogn og få lov til at sove, når han har brug for at sove - så du triller af sted med vognen og lader ham sove i den imens du f.eks. handler, er i mødregruppe, besøger bedsteforældre osv. Og skal han så i autostolen fordi I skal til babysvømning eller lignende, så er det naturligvis sådan den dag:)
Med hensyn til at vække ham - så skal børn som udgangspunkt ikke vækkes, når de sover. Børn sover fordi de har brug for at sove, de falder naturligt i søvn, når de er trætte og de vågner af sig selv, når de er udhvilet og ikke har brug for at sove mere. MEN, når det er sagt, så er det dog vigtigt, at du stadig hjælper ham til en rytme, som fungerer for både dig og ham. Og jeg synes det er meget længe, hvis han om dagen sover en lur på 5 timer. Han må gerne sove 5 timer i træk, men det vil være rarest for jer begge, hvis de 5 timer kan ligge om natten... Du må derfor gerne hjælpe ham med en rytme, hvor det er om natten, at han tager sine længste søvnstræk og om dagen er mere vågen, aktiv, får mælk, leger, pludrer osv. så han ikke vender op og ned på nat og dag.
Samlet set skal han sove ca. 15 timer i døgnet, og hvis hans nattesøvn varer fra kl 22 til 08, så han sover 10 timer om natten, så vil han ca. skulle sove 5 timer samlet om dagen. Han har bedst af at sove 3 lure dagligt - eller evt. 2 lange lure - så han samlet som sagt sover ca 5 timer i alt og det betyder, at det kan være nødvendigt at vække ham om dagen - hvis han ikke er vågnet af sig selv inden for 3-4 timer, så ville jeg derfor vække ham - naturligvis stille, roligt, kærligt, evt ved at lægge ham til brystet. Er hans nattesøvn kortere, skal han naturligvis sove mere om dagen. Hvis han er en dreng med et rigtig godt sovehjerte, så han ofte kan sove 16 timer eller lidt mere i døgnet, så må han naturligvis også gerne det. De 15 timer er et gennemsnitligt tal, så nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om søvnen og hvad du kan forvente i de forskellige aldre, og hvordan du hjælper ham til at sove på en tryg og god måde:)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske