Brev:
Søvn og temperatur :-)
25. maj 2016
Alder:
3 mdr.
Søvn og temperatur :-)
Hej Helen,
Jeg har en søn på 3,5 måned og en række spørgsmål der trænger sig på :-)
Det første drejer sig om temperatur. Jeg har meget vanskeligt ved at holde temperaturen mellem de anbefalede 16 til 20 grader om natten. Her om sommeren er der ofte omkring 25 grader i soveværelset ved sengetid. Min søn er indimellem lidt fugtig og varm i nakken men jeg har svært ved at se hvordan jeg skal undgå det. Jeg er også bange for er han løbet af natten skal blive kold.
Andet problem i forhold til temperatur: aktuelt ligger han og sover udenfor barnevognen. Jeg har kigget til ham nogle gange at han er meget varm og også fugtig i nakken. Han ligger i skyggen med bare tæer, kun en bodystocking intet over sig. Jeg har åbnet bag i vognen så der kommer lidt luft igennem. Jeg har svært ved at se hvad jeg ellers kan gøre for at afhjælpe denne varme. I forhold til disse to problematikker er nervøs for vuggedød.
Det andet omhandler soverytme. Jeg kan slet ikke finde ud af at få lavet en rytme for min søn. Det fungerer efterhånden at han kommer i seng mellem klokken 10 og 11 om aftenen og sover næsten med det samme. Han vågner kun for at spise at sover med det samme igen. Klokken 8 om morgenen vækker jeg ham, der er han stadig meget træt. Jeg har læst at du anbefaler at han skal sove mellem 10 og 11 timer om natten Og det ville være nærliggende at tænke at han så skal lidt før i seng om aftenen. Men det anbefaler min sundhedsplejerske ikke, og Jeg er virkelig også bange for at pille ved denne rytme da han nu sover så godt.
Jeg er også bange for at jeg så selv får meget afbrudt søvn, Da han så ville skulle ammes flere gange om natten. Men han er godt nok meget træt de sidste timer på aftenen. Og efter kl 16 har han i det hele taget svært ved at ligge selv men vil aktivers hele tiden for ikke at pjevse lidt. Det giver nogle ret hårde aftner. Resten af døgnet kan jeg ikke finde nogle rytme. Jeg kan se er du ind imellem anbefaler hvornår de kan sove men Det er jo langt fra altid at han ville sove særlig længe af gangen og så ryger hele rytmen.
Indimellem giver jeg ham mad for at sove, han er for træt til at spise og vågner derfor hurtigt da han er sulten og er så for træt til at spise. Så kører det i ring. Indimellem kan han sove 5 timer midt på dagen, skal han så vækkes? Når jeg har svært ved at få ham til at sove om dagen er han rigtig træt og kan falde hurtigt i søvn men vågner meget hurtigt igen. Han kan også have svært ved at give slip selvom han er træt.
Undskyld er det skrevet lidt rodet men du kan nok se er det afspejler det rod jeg selv føler. Hvis jeg lægger ham til at sove i barnevognen føler jeg mig også meget låst fordi jeg er ikke kan tage nogen steder da jeg skal køre til det meste og vil være nød til at flytte ham til autostolen. Så kan jeg være låst et sted i 5 timer?
Her til sidst vil jeg spørge. Er det naturligt at et barn på denne alder godt gider at kigge på ting og tage fat i ting når jeg sidder med dem, men syntes at blive hurtigt overstimuleret hvis han selv ligger under et aktivitetsstativ?
Tak :-)
Med venlig hilsen
Malene