Natamning og putterutiner

26. maj 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Natamning og putterutiner

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, hvor man finder mange gode råd! Jeg har før spurgt dig til råds og har nu brug for nogle gode råd angående natamning og putterutiner:

1. Putterutiner:

Min søn er altid blevet puttet i sin egen seng, der står i vores soveværelse og det har som sådan aldrig været et problem. Men siden han blev 8 mdr og kunne kravle og stå op, er det blevet svært at putte ham og det tager ofte op til 30-45 min. Førhen lagde jeg ham i sengen efter amning - hvis ikke han faldt i søvn ved brystet, kunne han ligge alene og pludre sig selv i søvn, eller falde i søvn efter lidt sang og med en hånd på maven, hvis han var lidt urolig.

Jeg ammer ham stadig inden han skal sove omkring kl 19.15-19.30 (er begyndt at amme tidligere, da der kan gå lang tid, før han sover). Nogle gange falder han næsten i søvn ved brystet og jeg kan lægge ham over i sin seng, hvor han hurtigt falder rigtigt i søvn. Men ofte 'liver han op' efter amning, og rejser sig op i sin seng og kravler rundt. Vi har forsøgt at blive ved ham, fortælle ham at han skal lægge sig ned og sove, men det kan tage op til 45 min. før han overgiver sig. Hvis vi lægger ham ned, hvilket vi har forsøgt at gentage, bliver han meget ked af det, og putningen tager så lang tid, fordi han bliver ved med at rejse sig og græder og bliver sur, når vi lægger ham ned.

Vi har også forsøgt at synge godnatssang, sige godnat og gå ud af rummet. Så stiller han sig op og bliver ked af det, når vi går. Når han græder går vi (efter få min.) ind til ham og fortæller, at han skal sove, lægger ham ned og går ud igen. Dette gentager sig mange gange og resulterer tit i, at han bliver meget ked af det. Derfor har vi haft for vane at blive hos ham, lade ham lege og rejse sig, og til sidst ...

Annonce

... hjælpe ham i søvn med en hånd på maven, når trætheden overtager og han overgiver sig. Men så kan vi sidde hos ham i 30-45 min. Hver aften, og vi tænker det er en dum vane både for ham og os. Har du et råd til, hvordan vi bedst lærer ham at falde i søvn selv igen? Det skal lige siges, at vi er obs på, at han er træt, når vi putter ham - han søger brystet og gnider sig i øjnene.

2. Natamning:
Jeg har siden han var 7.5 måned kun ammet ham om aftenen og natten.
Han spiser godt i løbet af dagen - 3 hovedmåltider + mellemmåltider. Han får også mme i sin mad. Jeg ammer ham inden sengetid omkring kl 19.30, så vågner han kl 23 ca, bliver ammet, sover videre, vågner igen kl 02-03 og vil ammes og igen ved 6 tiden. Jeg kunne godt tænke mig snart at stoppe med at amme kl 02-03, så jeg kan få en bedre søvn. Ofte bliver de sidste to amninger lidt urolige, fordi der går ret lang tid, før mælken løber, hvilket gør ham urolig og ked af det og jeg er i tvivl, om jeg har nok mælk. Har dog forsøgt at give flaske med mme kl 19.30 og kl 23, og han vågnede stadig kl 02. Jeg har også forsøgt kun at tilbyde vand, men det resulterede i, at han var vågen fra 02-03, hvorefter jeg overgav mig og ammede ham, hvorefter han igen faldt i søvn.

Mit spørgsmål går på, om jeg på en eller anden måde, skal trappe ham ud af amningen om natten, eller om du tror, at han selv fravælger det på et tidspunkt? Han bliver 10 mdr i juni, og i juli skal jeg starte på arbejde igen, så der ville det være dejligt, hvis jeg kan få en bedre søvn. Søvnen har indtil nu været okay, fordi jeg har sovet, mens jeg har ammet og fordi, han hurtigt er faldet i søvn igen. Men nu er natamningerne urolige, hvilket holder mig en del vågen.

Jeg glæder mig til at læse dit svar.

Med venlig hilsen
Simone

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin